Pokánie (Atonement)

27.1.2008|Jozef Mergeš|
Pokánie (Atonement)

Joe Wright po úspešne zvládnutej austenovskej romanci Pýcha a predsudok prichádza na scénu so svojou druhou filmovou adaptáciou. Tentoraz si mladý britský režisér vzal na plecia novelu Pokánie z pera Iana McEwana. McEwan, okrem iného autor Betónovej záhrady, sa podpísal aj pod samotný film, a to ako výkonný producent. Film si vyslúžil 7 nominácii na Oscara, a je pravdepodobné, že sa niektoré z nich premenia i v cenné sošky. Joe Wright svojim osobitým filmárskym prístupom potvrdil tendencie, ktoré načal už pri svojom debute.

Pokánie je tragickým príbehom nešťastnej lásky. Žiarlivosť a detinskosť mladučkej Briony Tallisovej (Saoirse Ronan) má za následok rozpad mileneckého vzťahu jej sestry Cecillie (Keira Knightley) a rodinného záhradníka Robbieho Turnera (James McAvoy). Nečestné konanie 13 ročnej Briony dostáva hlavných hrdinov do zúfalstva. Robbie sa snaží z väzenia vykúpiť narukovaním na front, zničená Cecillie odchádza od rodiny do Londýna, aby tu plnila poslanie zdravotnej sestry.
Práve kdesi vo vojnou zmietanom Londýne začína pokánie mladej a neskúsenej Briony. Prostredníctvom vlastných zážitkov a nešťastia, ktoré vidí v čase vojny všade naokolo, si začína uvedomovať vážnosť a nenávratnosť situácie, ktorú sama spôsobila. Napriek tomu sa snaží vrátiť veci do pôvodného stavu. Podarí sa dospievajúcej Briony napraviť chyby z minulosti?

Pokánie (Atonement, 2007)

Joe Wright odpovedá na túto otázku bravúrne. Už beztak silný príbeh, ktorý graduje v troch rozličných časových obdobiach, sprevádza úchvatná kamera Seamusa McGarveyho (Hodiny, Enigma). Spolupráca kameramana s režisérom zrodila množstvo nápaditých a originálnych záberov, z ktorých vyniká najmä päťminútovka pri Dunkerque. Je to úchvatná výpovedná scéna bez jediného strihu, ktorá hádam nemá v súčasnom filme obdoby.
Pokánie je z technického hľadiska viac ako film. Počas jeho sledovania som mal dojem, že sa dívam na obrazovú báseň. Na báseň, ktorá postojí v čase len preto, aby sa jej divák mohol plne oddať. Do koloritu poetickej výpovede filmu zapadá i znamenitý soundtrack Daria Marinelliho, ktorý s Wrightom spolupracoval i na jeho debute. Hudba Pokánia sa len tak hemží originálnymi nápadmi, ktoré často zapadajú do filmovej reality. Z pozície diváka- poslucháča si budete môcť niekoľkokrát vychutnať vynikajúco načasované vstupy mužského speváckeho zboru, či zvuky písacieho stroja, ktoré tematicky dotvoria ústrednú hudobnú melódiu.

Bohužiaľ, Pokánie nie je filmom pre každého. Dej je zo začiatku trocha rozťahaný, samotná atmosféra neuchopiteľná. Možno sa divákovi chvíľu bude zdať, že je neschopný určiť smerovanie príbehu. Tento fakt zrejme prispeje k tomu, že podaktorí diváci odídu z kina predčasne. Tu však treba upozorniť, že koniec naozaj stojí za to.

Pokánie (Atonement, 2007)

Aj keď sa podstatná časť príbehu odohráva počas 2. svetovej vojny, v Pokání sa divák dočká akcie len poskromne. Režisér venoval všetok priestor vykresleniu postáv a naplneniu ich osudu. Wright stavil na silu komplexného príbehu, nie na silu jednotlivých momentov. Urobil dobre, pretože navrstvovaním nedopovedaného sa príbeh stáva smerom ku koncu hutnejším a divák si uvedomí, že každá jedna scéna tu mala svoje opodstatnenie.
Dej našťastie nie je pateticky zaťažený, aj keď si to sila príbehu v niektorých momentoch doslova žiada. Talentovaný James McAvoy podáva výborný, presvedčivý výkon. Menej talentovaná, ale o to krajšia Keira Knightley, zrejme na vyslovene vážnu rolu ešte nedorástla, a k prehľadnému uvoľnenému výkonu z Pýchy a predsudku sa priblížila len z diaľky. Zaujme aj vyzretý výkon mladučkej Saoirse Ronan, z ktorej, aj napriek mladému veku, sála prehľad skúsenej herečky. Zaujímavosťou je, že sa vo filme v úlohe televízneho spovedníka predstavil aj režisér Anthony Minghella (Anglický pacient, Talentovaný pán Ripley).

Pokánie je film, ktorý si treba pozrieť minimálne dvakrát. Prvýkrát si vychutnáte silný príbeh, druhýkrát to všetko okolo. Odporúčam sledovať výhradne na veľkom plátne. A viackrát.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Focus Features