Batman začína (Batman Begins)

20.11.2005|Lila Ontkaninová|
Batman začína (Batman Begins)

Po siedmych rokoch opäť prichádza na plátna kín temný rytier, aby urobil poriadok v Gotham City. Batman začína.

Bruce Wayne (Christian Bale) sa ako malý chlapec stane svedkom vraždy svojich rodičov. Ba čo viac, má výčitky svedomia, že on je na vine, pretože nedokázal ovládnuť svoj strach. Naštvaný na celý svet s hlavou plnou otázok vydáva sa mladý Bruce do sveta. Dostáva sa do pakistanského tábora, kde ho objaví tajomný Ducard (Liam Neeson), ktorý mu pomáha prekonať vlastný strach a zároveň ho vyškolí v neohrozeného zabijaka. Na konci tréningu má zložiť skúšku ninjovskej sekty majstra Ra's Al Ghula a zabiť človeka. Bruce odmieta a postaví sa svojim učiteľom. Jeho návrat do Gothamu je trpkým sklamaním. Impérium Wayneových rozkráda manažment, mesto sužuje vládca podsvetia a hrozí mu zamorenie toxickým plynom, ktorý spustí šialenstvo..

Pred šestnástimi rokmi (verziu z roku 1966 nepočítam) vdýchol talentovaný režisér Tim Burton život filmovému Batmanovi (1989), aby vzápätí prišiel s pokračovaním Batman Returns (1992). Vytvoril Gotham s ponurou a pôsobivou atmosférou a hlavnú úlohu zveril komikovi Michaelovi Keatonovi. Obe časti slávili úspech a spustili vlnu batmanie. Lenže potom sa režisérskej taktovky chytil Joel Schumacher, ktorý z filmu urobil krikľavý paškvil. V treťom pokračovaní Batman Forever (1995) mal tu česť obliecť si netopierí oblek Val Kilmer a vo „štvorke“ Batman a Robin (1997) George Clooney. Schumacherove pokračovania prepadli a na osem dlhých rokov nechali filmové štúdia Batmana odpočívať.

Batman začína nie je pokračovaním, ale ako už názov napovedá, ide o prequel, ktorý dotvára zrodenie Batmana. Réžie sa ujal v poradí tretí režisér Christopher Nolan (Memento, Insomnia), ktorý si na Batmanovi odskúšal hollywoodsku veľkoprodukciu. Pri tomto išlo Nolanovi skutočne o oveľa. Buď sa presadí, alebo prepadne a už možno nikdy nepríde šanca, ktorú ponúka Hollywood. Dnes môžeme skonštatovať, že Nolan spolu so scenáristom Davidom Goyerom (Blade) odviedol skvelú prácu, z ktorej vzniklo zatiaľ najlepšie prevedenie komixového Batmana na filmové plátno. Prečo je to tak, vysvetlím v nasledujúcich riadkoch.

Nolan ukazuje začiatky Batmana, stvorenie jeho alter-ega, pričom si vybral vlastný štýl a nebral ohľad na už natočené časti. Nový Batman je úplne iný než jeho predchodci. Nie je od začiatku neohrozeným bojovníkom. Je to človek z mäsa a kostí bez akýchkoľvek superschopností, len so svojimi starosťami, problémami a strachom, s ktorým sa musí vyrovnať. Strach je dôležitým elementom tohto snímku. Hlavná postava nie je od začiatku vzorom cností a anjelského dobra, ako sme poznali Batmana z predchádzajúcich dielov. Nový Batman sa musí naučiť pochopiť sám seba, vybojovať svoj vnútorný boj a prekonať aj zlo, ktoré je v ňom samom. Túži po pomste za smrť rodičov, učí sa z vlastných chýb a omylov a nakoniec ovláda svoj hnev a vyberá si iný spôsob ako bojovať proti zlu. Stáva sa z neho Batman.

Štvrtým Batmanom sa stal Christopher Bale. Prvý Batman Michael Keaton ako komik pôsobil v tejto role trošku rozpačito, Val Kilmer mdlo a nevýrazne a George Cloony príliš samoľúbo. Zdá sa, že štvorka je šťastné číslo. Bale už neraz presvedčil, že je skvelým hercom a ani tentoraz nesklamal. Vedela som, že bude dokonalým Batmanom, nielen po fyzickej stránke, ale aj ako charakterový herec. Dnes môžem povedať, že nie je len dokonalým, ale najlepším predstaviteľom Batmana, aký doteraz lietal po plátne. No neboduje len ako temný rytier v zbroji, ale aj ako Bruce Wayne. Bale je povestný svojou štúdiou postavy, kvôli ktorej trénuje hlas vždy s iným zafarbením či prízvukom a aj tentokrát môžeme počuť rozdiel ako rozpráva Bruce a ako Batman. Bale vložil do svojej postavy Batmana to, čo zatiaľ žiadny iný predstaviteľ neukázal – ľudskosť.

Zaujímavé na tomto filmovom prepise komixu je, že všetky dôležité postavy obsadili herci z Veľkej Británie. Bruceovho verného sluhu Alfreda stvárnil Michael Cane, Liam Neeson si zahral Ducarda, Gary Oldman sa predstaví ako Lt. James Gordon a mladý Cillian Murphy stvárnil Strašiaka/Dr. Crane. Netypické roly si zahrali Gary Oldman a Liam Neeson. Zatiaľ čo Gary Oldman stvárňoval prevažne psychopatov a násilníkov, tentoraz hrá kladnú úlohu neskorumpovaného policajta. A Liam Neeson sa čoskoro stáva Batmanovým prvým protivníkom. Michael Caine ako rodinný sluha zaujme istou dávkou typického britského humoru. Za pozornosť stojí mladý talentovaný herec Cillian Murphy, ktorý svojim jasnobelasými očami vyráža dych a len podčiarkuje psychopatiu Dr. Cranea resp. Scarecrow (Strašiak). Vedľajšiu úlohu prijal Morgan Freeman, ktorý ako Lucius Fox zásobuje Brucea vynálezmi. A aby to bolo úplné, Katie Holmes zastupuje ženskú časť osadenstva. Jej rola je čisto dekoračná a jej vzťah k Brucovi/Batmanovi plní presne takú úlohu ako ktorákoľvek jej predchodkyňa.

Ani remeselne nie je filmu veľmi čo vytknúť. Film má takmer nepriestrelný scenár a žiadne hluché miesta, príjemne odsypáva a priam priková diváka do kresla. Kamera a strih sú na mieste. Jedinú poznámku mám k akcii, kde sa využíva v súčasnosti obľúbený epileptický strih a hektická kamera, takže v niektorých bojových momentoch stráca divák prehľad čo sa práve deje na plátne. Akčné scény nie sú prehnané, nie je ich veľa, čo vyplýva z celkového poňatia filmu. V podstate sa dej delí na dve časti, prvá je zrodenie Batmana, ktorá poukazuje na pohnútky, rodí sa jaskyňa, batmobil, oblek.. druhá časť je akčná, Batman sa prvýkrát objavuje na scéne. Digitálne efekty sa používajú striedmo, čím film pôsobí realistickejšie, čo bolo aj zámerom tvorcov. Atmosféru dotvára Gotham City, ktorý je oproti „starému“ Gothamu viac realistický, no stále dosť ponurý a dosť nebezpečný, aby sa tam nedalo normálne žiť. Svoje robí aj  hudba v podaní dvoch majstrov filmovej hudby James Newton Howard a Hans Zimmer.

Celkovo má Batman začína ešte jedno veľké plus. Vylepšuje pohľad na legendu, ktorá vplyvom predchádzajúcich častí pôsobí ošumelo a nevierohodne. Batman začína možno nebude najlepším komixovým prepisom všetkých čias, ale jednoznačne bude dlhý čas najlepším filmom o Batmanovi. Tento snímok má dosť plusov na to, aby patril k tomu najlepšiemu, čo sa tento rok dalo v kine vidieť. A možno ešte aj dlhý čas potom..

Batman Begins:
USA, 2005
Réžia:
Christopher Nolan
Scenár: David S. Goyer, Christopher Nolan
Hudba: James Newton Howard, Hans Zimmer
Kamera: Wally Pfister
Hrajú: Christian Bale (Bruce Wayne/Batman), Michael Caine (Alfred), Liam Neeson (Henri Ducard), Katie Holmes (Rachel Dawes), Gary Oldman (Jim Gordon), Cillian Murphy (Dr. Jonathan Crane/Scrawcrow), Tom Wilkinson (Carmine Falcone), Rutger Hauer (Earle), Ken Watanabe (Ra's Al Ghul), Mark Boone Junior (Flass), Linus Roache (Thomas Wayne), Morgan Freeman (Lucius Fox), Larry Holden (Finch)

Zdroj:  MovieMania