Crash (Crash)

2.12.2005|Paľo Červen|
Crash (Crash)

Rasizmus, rasizmus a ešte raz rasizmus na všetky spôsoby. Tak sa dá veľmi zjednodušene charakterizovať tento vynikajúci film. Tvorca pôvodnej myšlienky, scenára a zároveň aj režisér Paul Haggis „ukuchtil“ vynikajúco. Tvorca rôznych televíznych seriálov sa iba druhýkrát odhodlal vytvoriť celovečerný film. Jeho prvotinou bol Red Hot, ktorý bol celkom podareným filmom o beatles mánií v Sovietskom zväze, za najhlbšieho komunizmu. To bolo ale jedenásť rokov pred týmto filmom. Neviem síce prečo Haggis netočí častejšie, ale je to škoda. Crash sa mu náramne podaril.

Príbeh sa odvíja vo veľmi pomalom tempe, ktoré sa takmer nemení. Napriek kľudnému tempu film vyžaduje zvýšenú pozornosť pri sledovaní. To kvôli množstvu postáv, ktorých príbehy sa na plátne odohrávajú. Dobrý policajt, jeho partnerka, rasistický policajt, mäkký policajt, filmový režisér a jeho žena, prokurátor a jeho žena, majiteľ obchodu a jeho dcéra, opravár zámkov a jeho dcéra, dvaja zlodeji áut (z ktorých je jeden bratom dobrého policajta). Ak rátam správne, tak som narátal štrnásť postáv, o ktorých sa dá tvrdiť, že sú hlavné. Okrem toho je tam ešte množstvo menej dôležitých postáv. Príbeh sa odohráva v Los Angeles a ja len dúfam, že to tam nie je také naozaj. Ak áno, tak ľutujem všetkých čo tam bývajú.

Nebudem písať o deji filmu lebo potom by ste prišli pri jeho sledovaní o to najzaujímavejšie. Prezradím, že príbeh má čo dočinenia s rasovou neznášanlivosťou, ktorej sa v skratke hovorí rasizmus. To som ale už spomenul na začiatku. Ak ale niekto očakáva nejakú drámu na štýl bojovníka proti rasizmu, ktorý zomiera násilnou smrťou, tak sa mýli. Film sleduje relatívne bežný príbeh, ktorý je samozrejme okorenený nejakou tou zaujímavou zápletkou. Má relatívne jednoduchý príbeh, ktorý je ale zároveň veľmi pôsobivý. Na kvalite filmu určite pridáva vynikajúce herecké obsadenie. Síce sa nehemží hviezdami najvyššieho kalibru (okrem Sandry Bullock), ale o to lepšími hercami. Vo filme hrajú napríklad Don Cheadle (Hotel Rwanda), Sandra Bullock (Speed, Miss Congeniality), Matt Dillon (Theres Something About Mary), Terrence Howard (Hart’s War), Thandie Newton (Mission: Impossible 2, The Chronicles of Riddick), Brendan Fraser (The Mummy, The Mummy Returns), Ludacris (toho asi poznáte z relácie Pimp My Ride na stanici MTV), Ryan Phillippe (Cruel Intentions, Antitrust) atď.

Vynikajúci dej podfarbuje vynikajúci hudobný doprovod. Cielene zvyšuje pocit pomalého tempa a zvýrazňuje smutné okamžiky. Kamera a strih sú tiež na výbornú. Obrazovo sa podarilo priblížiť celkovej smutnej atmosfére. Režisér si dal ale veľký pozor, aby film nevyznel trápne uplakane. Nič nerieši a ani divákovi nepodsúva žiadne riešenie problému. Na záver by som chcel uviesť, že film je v súčasnosti na 59 mieste v rebríčku na imdb.com, čo je jasným dôkazom, že ide o výnimočnú snímku. Škoda len, že tento typ filmu je predurčený aby sa nikdy nestal kasovým trhákom.

Zdroj:  MovieMania