Štvrtý druh (Fourth Kind, The)

20.1.2010|Matej Fekiač|
Štvrtý druh (Fourth Kind, The)

Tomu, čo sa dialo v októbri roku 2000 v meste Nome na Aljaške možno len ťažko uveriť. Videozáznamy, ktoré sa z týchto udalostí uchovali, sú prinajmenšom niečím, čo človeka nenechá bez zamyslenia. Tento film bol natočený na základe skutočných udalostí, ktoré sa odohrali koncom roku 2000 a sú v ňom použité autentické materiály v podobe priamych zvukových aj obrazových záznamov. Aspoň takto sa nám snímku snažia prezentovať jej tvorcovia. Či už tomu čo tu uvidíte uveríte alebo nie, je len na Vás. V každom prípade sa jedná o dobre zvládnutý new era horor z ktorého Vám bude behať mráz všade kde sa len dá. Ako už na začiatku v krátkom predhovore spomína Milla Jovovich, niektoré z materiálov, ktoré uvidíte, sú veľmi znepokojujúce, takže slabšie povahy pozor!

V roku 1972 boli publikované 4 druhy blízkych stretnutí s mimozemskými bytosťami. Keď vidíte UFO, je to blízke stretnutie prvého druhu. Keď nájdete dôkazy o ich prítomnosti, je to blízke stretnutie druhého druhu. Kontakt je stretnutie tretieho druhu. Štvrtý druh je najhorší. Vtedy Vás unesú. Abigail Tayler (vo filme ju hrá Milla Jovovich) je doktorka psychológie a svoju ordináciu má v meste Nome na Aljaške. Pred pár mesiacmi bol zavraždený jej manžel v ich vlastnom dome a ona sa touto skutočnosťou snaží vyrovnať po svojom a žiť ďalej. V októbri roku 2000 jej ale viacerí pacienti začnú nezávisle na sebe tvrdiť, že v noci vidia za svojím oknom sovu, ktorá ich uprene pozoruje. Nech robia čokoľvek, neodletí a nič iné si z tejto noci nepamätajú. Aby zistila príčinu tohto hromadného javu, doktora Taylerová uvedie jedného zo svojich pacientov do stavu hypnózy v domnienke, že jeho podvedomie si na nočné udalosti spomenie. Je to tak, podvedomie skutočne ukrýva veci, ktoré si inak nepamätáme no to, čo si v hypnóze vybavil pacient Tommy Fisher sa nikdy z jeho podvedomia nemalo dostať von.

Štvrtý druh (2009)

Trochu faktov, z ktorých niektoré odznejú priamo vo filme a iné sa dajú získať na internete: Americké mesto Nome (3505 obyvateľov) je známe svojím neobvykle vysokým počtom nezvestných osôb a nezvyčajne veľkým počtom návštev agentov FBI – viac ako 2000 od šesťdesiatych rokov minulého storočia do dnes (keby si mal Fox Mulder vybrať miesto, kde bude žiť do konca života, vieme kde by to bolo). Po celom svete žije 11 miliónov ľudí, ktorí tvrdia, že prežili niektorý z druhov blízkeho stretnutia. A zrejme práve tieto skutočnosti priviedli režiséra k myšlienke nakrútiť niečo, čo ponúkne vysvetlenie pre túto anomáliu ale samozrejme prinesie aj milióniky do vrecka. Mojou úlohou nie je hodnotiť udalosti, ktoré film zobrazuje, ale film samotný. Tento horor nepotreboval stovky hodín prác na počítačových efektoch. Režisér dokázal, že dobrý trhák sa dá spraviť len pomocou kamery a ukážok skutočných záberov. To, že sú skutočné treba na začiatku filmu zdôrazniť aby sa divák bál toho, čo uvidí ešte pred tým ako to uvidí a v hlave si tak sám pripravil minúty strachu. Keď sa tento kúsok podarí hneď na začiatku, hororový zážitok je zaručený. Podarilo sa! Zážitok z filmu umocňuje fakt, že originálne obrazové zábery, ktoré natočila doktorka Abigail Tayler 1. až 9. októbra roku 2000 pri rozhovoroch so svojimi pacientmi, sú tu priamo použité a púšťané simultálne so zábermi filmovými pomocou rozdelenej obrazovky. Ak ste sledovali seriál 24, viete o čom hovorím. Občas sa obraz rozdelil aj na štyri časti a vtedy tam už naozaj chýbalo odpočítavanie do hodiny. Ale efekt je to v tomto prípade použitý rozumne a určite ho odkukajú aj iní režiséri. Vety, ktoré použili ľudia vtedy, sa zhodujú a prelínajú s vetami hercov, ktorí ich stvárňujú vo filme. Režisér takto veľmi často zdôrazňuje, pripomína a chce, aby divák veril, že podkladom filmu boli naozaj skutočné udalosti.

Hercov nie je veľa, dej sa točí len okolo malej skupiny ľudí, doktorkinej rodiny a niekoľkých pacientov. Herecky ťahá výborným výkonom film svojou hlavnou postavou Milla Jovovich. Okrem nej zrejme ešte spoznáte tvár šerifa Augusta (Will Patton), ktorého mám ja osobne v pamäti vďaka jeho úlohe v Costerovom Poštárovi alebo v Armageddone od Michaela Baya.

Štvrtý druh (2009)

Ak sa radi bojíte a ešte lepšie, ak aspoň trochu veríte, že nie sme vo vesmíre sami, je pre Vás tento najnovší hororový počin povinnosťou. Olatunde Osunsanmimu sa po divácky neúspešnom režisérskom pokuse Within podaril tentokrát obrat o 180° a výsledok prinajmenšom určite nezostane bez búrlivých reakcií verejnosti, veď už teraz je internet plný diskusií o pravosti a nepravosti použitých materiálov a už to sa dá považovať za úspech, film o ktorom sa bude dlho hovoriť. Ktovie, čo by sme zistili, keby sa niektorí z nás nechali uviesť do stavu hypnózy. Ste si istí, že v noci spíte vo svojej posteli?

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Palace Pictures