Twilight sága: Zatmenie

6.7.2010|Zuzka Kožaková|
Twilight sága: Zatmenie

A máme ich tu. Edward sa opäť raz pokúša zachrániť svoju milovanú Bellu. Tá sa však v spoločnosti svojho večne polonahého vlčieho kamaráta Jacoba cíti pohodlnejšie než by mala a vytvára tak, stále príšerne nudné, stretnutie troch druhov. Konečne?! však opraty, takzvanej Twilight Ságy, vzal do rúk skúsený David Slade, ktorý však aj napriek náznakom dobrej filmovej vidiny stále ponechal tretiu časť Twilight-u, pod názvom Zatmenie, vo vodách podpriemeru. Teraz len neviem, mám sa smiať či plakať?!

Milostný trojuholník z Forksu rozpovedal už tretie pokračovanie svojho príbehu 1. Júla 2010 aj na Slovensku. Edward(Robert Pattinson) je stále 100-ročný upír s prehnanými sklonmi k ochranárstvu, Jacob(Taylor Lautner) ostal poblázneným exhibicionistom s možnosťou premeny v prerasteného vlka a Bella(Kristen Stewart) je to „nemotorné“ dievča, pri ktorej budete stále dúfať, že si tú svoju peru konečne prehryzne a my tak nebudeme musieť sledovať túto „zmysluplnú činnosť“. Za prvoplánovým milostným trojuholníkom sa ukrýva dejová línia zaujímavejšieho príbehu. Stále naštvaná upírka Viktória(Bryce Dallas Howard) mení každého koho stretne vo svoj nemŕtvy obraz, ktorý sa odhodlá vypustiť na „vždy“ mierumilovný Cullenovský klan, ktorý je však, v tomto prípade, nútený prijať nemalú pomoc aj od dávno znepriatelenej svorky miestnych vlkov.

Twilight Sága: Zatmenie

Stephanie Meyer, autorka knižnej predlohy, sa zaradila medzi autorov, ktorí síce píšu pútavo, ale určite nie dobre. Je pravda, že každý diel ságy Vás núti schytiť ďalšie pokračovanie, pritom však ľahkovážne prehliadate napr. dialógy, za ktoré by sa aj tvorcovia telenovely hanbili, postavy, ktoré by sme v skutočnom živote najradšej zahlušili a situácie, ktoré sú až podozrivo okato absurdné. Korunu tejto hlúposti nasadila scenáristka, ak ju tak vlastne môžeme nazvať, Melissa Rosenberg. Všetky klišé úvahy, papierové dialógy, absurdnosti v chovaní postáv, mormonské názory kričiace z diaľky, sa nielenže nesnažila akosi zaonačiť, ale naopak. Všetky vyššie vymenované prvky mali v jej scenári veľkú zelenú mainstreamovú značku „GO!“, pričom prinútila aj takého, žánrom skúseného režiséra ako je David Slade, aby sa držal tejto teens frašky o trpiacich zlatoočkách. Každej časti ságy sa ujal iný režisér (Súmrak – Catherine Hardwicke, Nový mesiac – Chris Weitz, Zatmenie – David Slade), pričom chyba nebola ani tak v prevedení onej „pridelenej“ časti, ale v „scenári“, ktorý si zakaždým dovolila spáchať Melissa Rosenberg. Za tie „poctivo zarobené“ peniaze za tieto scenáristické „exkrementy“ by si mala zaplatiť kurz písania scenára.

Vráťme sa však k tomuto filmovému „trháku“, na ktorý sme tak dlho všetci čakali. Slade sa pri každom filmovom zotmení snaží dostať do filmu istú dávku strachu, temnoty a všadeprítomných očí, ktoré Vás pozorujú, čo sa mu aj v pár scénach podarilo. Akciu dokázal dostať na trošku vyššiu úroveň ako bola v predchádzajúcich dvoch adaptáciách, ale napokon aj on stroskotal na tom najhoršom materiály. Ústredný herecký trojlístok so zástupom komparzistov, pardon, vlastne vedľajších postáv, nijako nedokázal prinútiť hrať, i keď sa našlo aj pár svetlých momentov, ako napr. flashbacky do minulých životov nielen členov Cullenovskej famílie, ale aj bujarých vlčích chlapcov. Bohužiaľ, tieto momenty, spolu s výrazne lepšou akciou zaberajú len tak 20% filmu, čo je ozrutne málo. Hudobný počin tretej adaptácie je ako vždy, fajn na počúvanie, ale v súhre s filmom nefunguje ani ten. Slade sa v tom teda pekne bahní, z čoho si ostatní nerobia veľkú hlavu. Podstatné je, že tento „skvost“ stihol od premiéry zarobiť 261 miliónov dolárov a mladé trinástky majú nad čím ochkať.

Twilight Sága: Zatmenie

Skutočne Roberta obdivujeme za jeho herecké výkony? Netvrdila by som to s takou istotou. On toho svojho talentu zatiaľ veľa nepredviedol. Skôr sa stal miláčikom žien všetkých vekových kategórii (ako sa ukázalo v prieskume, dokázal poblázniť aj už „triezvo“ uvažujúce dámy!!!) len vďaka neustálemu prehrabávaniu sa vo vlasoch, čo je skôr dôsledok neschopnosti udržať nervozitu pod kontrolou, alebo pre dobre nacvičenú vetu „ Are you afraid ?“. Filmový Edward skutočne od utrápených výrazov až po psychický terorizmus nepochytil nič nové. Jeho herecká kolegyňa a filmová Bella zároveň, Kristen Stewart, sa teda „zdokonalila“. Z koktavých dialógov spravila ešte koktavejšie, z dlhého povzdychu dokázala urobiť aj sériu krátkych povzdychov, a ten stále zmučený výraz, či depresívne pohyby si osvojila aj v skutočnom živote. Cullenovská rodina je lepší priemer, predovšetkým filmový Jasper (Jackson Rathbone), ktorý sa v Zatmení zmenil na fajn „týpka“, ktorý si celé dianie v každej scéne, v ktorej sa objaví, ukradne právom pre seba. Milým prekvapením bol aj Xavier Samuel, ktorý ako filmový Riley strčil do vrecka aj hlavného záporáka, teda vlastne záporáčku filmu. Vlčie balenie alias Wolfpack bolo len zbytočným doplnkom na už tak prepchatom Twilight obojku.

Summit Entertainment svoje upírske počínanie zrejme berie príliš vážne a s vidinou pekného balíka rozhodlo o rozdelení poslednej časti Twilight Ságy, pod názvom Úsvit, na dve časti. Bude to odmena pre verné fanúšičky, ktorých vek nestačí ani na nákup v obchode bez dozoru, a trest pre nás, kritikov, ktorý každý diel ságy musia pretrpieť. Nanešťastie sa v mojom okolí vyskytuje priveľa trinástok, ktoré zaspávajú pod plagátom filmového Edwarda, a ktoré ma, pravdupovediac, zrejme popravia, ale aj toto riziko mi stojí za to, aby som Vás, rozumných fanúšikov, upozornila na tento absurdný odpad, ktorý je však aj u nás vypredaný.

Twilight Sága: Zatmenie

1 a pol hviezdičky (so zavretými očami a zatiahnutými žalúziami) len kvôli chudákovi Davidovi Sladeovi, celkom slušnej akcii, Jacksonovi a Xavierovi, ktorí by mali pouvažovať, že si Twilight adaptácie neuvedú v životopisoch, ak ich niekedy napadne žiadať o lepšiu úlohu v lepšom filme.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © SPI International