Maltézsky sokol (1941)

12.12.2011|-jr-|
Maltézsky sokol (1941)

John Huston si vybudoval dobrú povesť ako scenárista a dal si do svojej zmluvy s Warner Brothers podmienku, že ak si ho budú chcieť udržať, tak musia mu dať šancu režírovať. Výberom látky k prvému filmu svojich šéfov prekvapil. Maltézsky sokol bol pôvodne časopisecký seriál, ktorého autorom je Dashiell Hammet a predal scénár štúdiu za 8500 dolárov. Neskôr Warnerovci scénár použili ako základ pre dva suchopárne filmy. Tým pádom ušetrili na autorských právach Hustonovi, ktorý vypracoval scenár k tomuto filmu. Naviac sa náklady znížili tým, že George Raft odmietol hlavnú úlohu. Tvrdil, že mu boli sľúbené iba významné filmy a že nie je ochotný účinkovať v nových spracovaniach starých látok. Ešte k tomu nechcel riskovať  účinkovanie s neskúseným režisérom. George Raft v tejto dobe zarábal 4000 dolárov týždenne. Humphrey Bogart, ktorý nedávno zapôsobil vo filme Vysoká Sierra (High Sierra, 1941), kde napísal scenár práve John Huston a Bogie sa snažil, aby mu zvýšili plat zo 400 dolárov týždenne u Warnerovcov, kde začal pred piatimi rokmi. Čoskoro po nečakanom úspechu Maltézskeho sokola začal brať 3500 dolárov týždenne.
Film sa stal okamžite hitom už na pokusnej premiére, preto sa s Warner Brothers rozhodli pre razantnejšiu reklamnú kampaň než  pôvodne plánovali. Maltézsky sokol sa stal jedným z najobdivovanejších filmov všetkých dôb, nikdy však nebol kasovým trhákom! Pravdou je, že ten film udal tón americkému čiernemu žánru 40-tych a 50-tych rokov.  Bogart sa stal navždy hviezdou prvej veľkosti, brilantne odštartoval Hustonovu vynikajúcu režisérsku kariéru a pre plátno objavil novú tvár zloduchov v podobe korpuletného Sydneyho Greenstreeta.

ZO ZÁKULISIA:
Atmosféra nakrúcania bola takmer báječná. Herci hlavných úloh a režisér boli buď kamarátmi z filmu, alebo sa spriatelili počas výroby. Bogart považoval Petra Lorreho a Johna Hustona za svojich najlepších priateľov. Spĺňali totiž dve hlavné kritériá: neboli nudní a vedeli piť. „Nikdy never žiadnemu parchantovi, čo nepije,“ tvrdil Bogart, ktorý bol podľa spomienok iných kolegov dosť nepríjemný opilec.
Huston, Bogart, Lorre, Mary Astorová a Ward Bond, ktorý hral policajta Polhausa, sa obvykle vydali do klubu na kľudný dvojhodinový obed. Večer nastal čas na dobre premazaný švédsky stôl ktorý trval „až do“. Huston podľa pokynov Warnera často menil záver filmu. Najprv chcel nakrútiť scénu, kedy je zastrelený Miles Archer – spoločník Sama Spadea, z vrahovho hľadiska. Potom to Huston zmenil a nafilmoval presne podľa knihy , kto je vrahom a je predaný polícii v Spadeovom byte a končí sa krátka záverečná scéna v Samovej kancelárii. Tento upravený koniec je ojedinelým príkladom, kedy zásah štúdia prispel ku  kvalite filmového diela. Zmenené scény prinášajú pôsobivý záver, keď Spade ide po schodoch dolu a vrah je už za mrežami – mrežami výťahu, ktorý chmúrne klesá dole.
Neistotu a zmätok dodala svojej postave podľa všetkého sama Mary Astorová. Pokúsila sa tým prvýkrát uplatniť techniku nápovedy k divákovi a jej postava Brigid vždy zadrhávala,zakoktávala sa keď klamala. Zadýchavosť si spôsobila tak, že sa pred každým záberom niekoľkokrát za sebou zo všetkých síl nadýchla. V prvej scéne pôsobila prehnane,potom to už bolo vierohodné. Jedna z príčin, prečo Huston úzkostlivo trval na pôvodnom príbehu bolo, že predchádzajúce dve filmové verzie prepadli, pretože sa nedržali pôvodnej zápletky. Plne si zaslúžil i  úlohu scenáristu. Detektív Spade hovorí so svojím právnikom  po telefóne nie tvárou v tvár, čím  ušetril dekorácie a jedného herca. Na druhej strane v tej dobe nebývalo v Hollywoode zvykom, aby scenár schvaľoval šéf štúdia, ale štúdioví strážcovia morálky. Huston to tušil a preto vopred vystrihol scénu, v ktorej sa Brigid musí vyzliekať, aby dokázala, že neukradla tisícdolárovú bankovku. Dokonca moralistom ušla téma čo sa týka homosexuality. Spade sa vysmieva Wilmerovi a nazýva ho výrazom „gunsel“. Znie to ako zdrobnenina pre pištoľníka, ktorá bola  prevzatá z amerického tuláckeho slangu- ako podriadený mladý homosexuál.
Huston si film dôkladne premyslel a ku každej scéne si pripravil niekoľko nákresov deja i dekorácií, aby sa orientoval, keď nastúpi na pľac. Aj keď Huston si užíval s hercami na večierkoch, filmovanie im išlo celkom dobre a dokončili ho ani nie za mesiac, dokonca dva dni pred stanoveným termínom. Údajne medzi nimi prevládal pocit spolupatričnosti a že pracujú na niečom dobrom a mali veľkú chuť si takýto zážitok znovu zopakovať. Huston, Bogart, Astorová a Greenstreet sa o rok opäť stretli pri nakrúcaní filmu Dobrodružstvo v Paname (Across the Pacific, 1942) a mnoho hlavných filmových hviezd pracovalo s Hustonom aj neskôr. S Bogartom nakrútil Huston až šesť filmov! Rodinnú atmosféru posilnil Huston tým, že do jeho filmu obsadil aj svojho slávneho otca, herca Waltera Hustona v úlohe lodného dôstojníka, ktorý vstúpi do Spadeovej kancelárie so smrteľným zranením a sokolom v ruke. Walter Huston si najskôr myslel, že to bude rýchlovka, lenže jeho vlastný syn ho prinútil jeho výstup opakovať niekoľkokrát. Huston senior sa čertil „To som si nemyslel, že tým strávim celý deň“, sťažoval sa Walter.
Rodinné zázemie Humphreyho Bogarta nebolo v tom čase tak radostné. Oženil sa po tretí krát, vzal si nevýraznú herečku Mayo Methotovú. Nežne ju volal Sluggy, rovnaké meno  použil pre svoju jachtu a pre škótskeho teriéra, čo v preklade znamená „lenivá koža“. Veľké problémy zažil Bogart s Mayo, rozhadzovala od nervozity na verejnosti rôzne predmety a raz ho pri domácej hádke dokonca bodla nožom. Bogie to všetko znášal až dovtedy, keď sa o tri roky neskôr pri nakrúcaní filmu Mať a nemať (To Have and To Have Not) nezamiloval do Laureen Bacallovej. Podrobnosti zo súkromného života Mary Astorovej boli verejným tajomstvom. Do pozornosti ju vyniesol najväčší hollywoodsky sexuálny škandál 30-tych rokov. Išlo o bitku s jej druhým manželom, doktorom Franklynom Thorpom o dcéru Marilyn. Doktor Thorpe našiel Marylinin denník, v ktorom  do detailov zaznamenávala svoj románik s vtipným scenáristom Georgeom S. Kaufmanom. Doktor sa jej vyhrážal, že denník zverejní, ak sa Mary Astorová nevzdá svojej dcéry. Nakoniec Mary spor vyhrala, pretože sa jej podarilo nazbierať dôkazy o Thorpových sexuálnych praktikách. Filmovej kariéry sa jej tento škandál nijako nedotkol. V dobe nakrúcania Maltézskeho sokola sa jej podarilo spamätať sa z posledných spomienok na škandál. Jej výkon v práve dokončenom filme Veľká lož (The Great Lie, 1941)jej  vyniesol Oscara.

Humphrey Bogart v úlohe Spada a Mary Astor v úlohe Brigid

TVORCOVIA:

  • Humphrey Bogart(42) ako Sam Spade; koniec vedľajších rolí, nekritický obdiv, veľké peniaze a osobné šťastie ešte len prichádzajú...
  • Mary Astorová (35) ako Brigid O´Shaughnessyová; filmová hviezda, ktorá sa na staré kolená stala spisovateľkou.
  • Sydney Greenstreet (61) ako Kasper Gutman; po štyridsiatich rokoch strávených na doskách, ktoré znamenajú svet, nasledovalo finančne úspešné desaťročie v úlohách filmových zloduchov.
  • Peter Lorre (37) ako Joel Cairo; maďarský emigrant so slovenskou krvou úspešne dobyje Hollywood, kultová hviezda charakterových úloh.
  • Lee Patricková (29) ako Effie Perineová; tak ako kolega Elisha Cook ml.hrala v pokračovaní filmu zvaný Čierny vták (The Black Bird, 1975) s Georgeom Segalom.
  • John Huston (34) režisér; až o štyridsať rokov neskôr nakrútil báječné filmy. Zahral si potom aj vo výraznejších charakterových úlohách.

VŠIMNITE SI:

  • Miesta, kde Bogart zaraďuje vyššiu rýchlosť. Šéfovia štúdia sledovali denné nakrúcanie a ohodnotili jeho výkon ako príliš ležérny. Nakoniec Huston žiadal Bogarta, aby svoj výkon od štvrtého dňa nakrúcania trochu vystužil.
  • Skvelého záberu z kamerového vozíka. Je to jedna zo scén v Samovom byte, čo mala byť pôvodne plánovaná ako séria strihov. Miesto toho sa Huston rozhodol pre jeden záber ako celok. Na pľaci panovalo dosť veľké napätie a bolo treba pripraviť mnoho nepočuteľných narážok, ale hneď na prvý pokus to dopadlo skvele.
Zdroj:  www.moviemania.sk Foto © archív

Súvisiace články