Underworld: Prebudenie (Underworld: Awakening)

31.1.2012|Stano Sokolský|
Underworld: Prebudenie (Underworld: Awakening) Keď pred deviatimi rokmi uzrel svetlo sveta film Underworld, netešil sa veľkej priazni kritikov, ale napriek tomu si získal svoju divácku základňu. V tom čase dokonca projekt režiséra Lena Wisemana zožal aj nejaké tie ocenenia (nie tie najprestížnejšie, samozrejme) a pohľad na režisérovu vtedy ešte snúbenicu - Kate Beckinsale v priliehavom latexe v hlavnej úlohe potešil hlavne zraky mužského publika. Keďže snímka ponúkla adekvátnu zmes akcie, temna a dostatok upírov, komerčný úspech sa dostavil taktiež a pokračovanie bolo zaručené. To sa s podtitulom Evolúcia objavilo o tri roky neskôr a nadväzovalo priamo na prvú časť. Už po jeho premiére ale Kate Beckinsale oznámila, že v ďalšej časti hrať nebude a zmenu plánov ohlásil v tom čase aj Wiseman, ktorý iba o rok neskôr vydal úspešné štvrté pokračovanie Smrtonosnej pasce s Bruceom Willisom. Nevôľa fanúšikov pôvodných dvoch filmov stúpla ešte viac po Vzbure Lykanov, ktorá iba v malých detailoch súvisela s predchádzajúcou predlohou, pričom Kate Beckinsale vystriedala v hlavnej úlohe Rhona Mitra. Keď Wiseman pred dvomi rokmi oznámil, že jeho (teraz už) manželka sa spolu s ním vracia k štvrtému Underworldu, zdvihla sa vlna očakávania, ktorá však minimálne v mojom prípade o nejaký ten stupienok klesla už po prvej upútavke a aj to málo nadšenia sa vyparilo do neznáma po skončení filmu v kine. Underworld: Prebudenie Underworld: Prebudenie je hlúposť. Takto by som recenziu najradšej aj skončil, ale posnažím sa o detailnejšie vysvetlenie. Na úvod - áno, Kate Beckinsale je stále dosť príťažlivá aj napriek jej blížiacej sa štyridsiatke a stále je oblečená v obtiahnutom latexovom kostýme. No a to je zhruba všetko pozitívne, čo som na filme našiel. S prižmúreným okom by som dokázal akceptovať ako prijateľnú aj akciu, teda aspoň jej časť, ale zvyšok? Herecky je film totálnym prepadákom, ani nominant na Oscara Stephen Rea nehral práve najlepšie a to isté sa dá napísať o kandidátovi na Zlatý Glóbus Michaelovi Ealym. Zvyšok hereckého kádra je neznámy, pochádza vo väčšine prípadov z menej úspešných seriálov a podobne. Na druhej strane viem pochopiť dôvody, prečo herci hrali tak, ako hrali - scenár je totiž nadovšetko tupý. Až šesť jeho autorov nedokázalo napísať dialógy aspoň na priemernej úrovni, rozhovory boli umelé a gýčovité, v niektorých prípadoch až totálne nasprostasté. Pôvodne som nechcel rozpitvávať ani úplne nezmysly v scenári, nad ktorými sa zamýšľam až dodnes (film som videl oproti Slovensku v miernom predstihu), ale ich frekvencia je priam neobyčajná, od nulovej ochranky vo viacerých "tajných" objektoch, cez istého potomka istej upírky až po absolútne nezmyselnú dejovú líniu, ktorá s jej úvodným opisom spomenutým v príhovore samotnej Selene nemá vôbec nič spoločné. Scenár určite nebol silnou stránkou ani pôvodných dvoch filmov, ale tie zaujali aspoň príbehom. V štvrtom "pokračovaní" ide len o akýsi predĺžený videoklip bez akejkoľvek integrity. Vzhľadom na to, že tento film stál až niečo vyše sedemdesiatich miliónov amerických dolárov, nedopadol práve najlepšie ani po jeho technickej stránke. Digitálne efekty v porovnaní s o skoro deväť rokov staršou snímkou príliš nepokročili, výprava je biedna, skúsme si spomenúť na Evolúciu, natáčanú v Budapešti a v jej okolí, v tomto prípade šlo skôr o interiéry a exteriéry univerzity v britskej Kolumbii. Akcia bola, ako som už spomenul, v niektorých prípadoch prijateľná, ani v tomto filme ale nechýbal syndróm roztrasenej kamery, takže prehľadnosť scén bola často blízka nule. Keďže celková dĺžka filmu je iba 88 minút, je jasné, že priveľa filmového umenia s kamerou a strihom sa do neho nevošlo. Najväčšou zaujímavosťou ale je, že celý projekt bol natočený kamerovým systémom Red Epic v 3D, ktoré som si ja osobne v štvrtom pokračovaní Underworldu vôbec nevšimol, hoci som si za neho priplatil, čo doteraz ľutujem. Soundtrack je už tradične rozdelený na dva hudobné nosiče, na jednom z nich sa nachádza 17 pesničiek od známych a aj menej známych kapiel (Evanescence, Flyleaf, Lacuna Coil, The Cure) a na druhom hudobný doprovod od Paula Haslingera, ktorý zložil score aj k pôvodnému filmu. Aj napriek tomu, že som mal možnosť si ho vypočuť, ma vôbec nezaujal. Underworld: Prebudenie Ani návrat Lena Wisemana a Kate Beckinsale pôvodnú slávu a atmosféru Underworldu neobnovili. Dokonca sa štvrtá časť zvrhla k horšiemu, otrasný scenár a príbeh, príliš krátka minutáž, zlé herecké výkony priamo nadväzujúce na spomínaný scenár a ničím výnimočné technické prevedenie - to všetko prispelo k tomu, aby som dospel k názoru, že túto sériu o vojne medzi upírmi a vlkolakmi je už potrebné ukončiť. Vlastne už v prípade tretej časti bolo neskoro. Nádej s príchodom pôvodného dua Wiseman-Beckinsale na chvíľu vzplanula, ale po oboznámení sa s výsledkom sa veľmi rýchlo vytratila. Underworld: Prebudenie patrí k tej malej množine filmov, v ktorých prípade návštevu kina fakt ľutujem a príplatok za tretí rozmer ma mrzí ešte viac. Underworld sa skončil Evolúciou a Prebudenie bolo dúfam posledné.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Itafilm

Odporúčané články

Extravagantný bohém Johnny Depp

Extravagantný bohém Johnny Depp

Americký herec a hudobník Johnny Depp sa narodil 9. júna 1963 v Owensboro v americkom štáte Kentucky pod menom John Christopher Depp rodičom...
Skryté čísla

Skryté čísla

Tohtoročná oscarová sezóna priniesla slušnú kvalitatívnu nádielku, kde si každý mohol nájsť to svoje. Skryté čísla naviac zabodovali...
Divoké vlny (Surf's Up)

Divoké vlny (Surf's Up)

Tak ako každé leto aj toto so sebou prináša rôzne filmové diela v čisto komiksovom resp. kreslenom duchu. V minulosti sme mali možnosť...