Hystéria (Hysteria)

22.4.2012|Táňa Pauccini|
Hystéria (Hysteria) Spomedzi doterajšej tvorby Tanye Wexler je Hystéria zatiaľ najvýraznejšou snímkou. Táto romantická komédia láka pozornosť predovšetkým obsahovým zameraním na “veľkolepú“ historickú udalosť - vynájdenie vibrátora. Nechýba tu romantická zápletka či dokonca revolučne a sociálne ladené zrnká múdrosti. Mladý, progresívne mysliaci lekár Mortimer Granville /Hugh Dancy/ dopláca na snahu využívať nové metódy v praxi, a stretáva sa tak s odmietavým postojom ostatných lekárov. Pošťastí sa mu až v ordinácii doktora Dalrympleyho /Jonathan Pryce/. Ten je presvedčený, že masážou v citlivých ženských partiách lieči istú formu neurózy, nazývanú hystéria. Mortimera okrem Dalrympleyho “pokrokového“ prístupu očarí aj jeho dcéra Emily /Felicity Jones/. Hystéria Pokojnú rodinnú atmosféru však narúša Dalrympleyho staršia dcéra Charlotta /Maggie Gyllenhaal/, ktorá odmieta nalinkovanú budúcnosť s veľkou perspektívou a venuje sa radšej zmysluplnejšej práci, charite. Postupom času pripomenie aj Mortimerovi jeho predošlé presvedčenie o skutočnej pomoci druhým. Ten konečne pripustí aj fakt, že oná liečba hystérie je v podstate len fyzické uspokojovanie bohatých paničiek, ktorým manželia nevenujú dostatočnú pozornosť. A tak uzrie svetlo sveta populárny vynález. Na Hystérii je sympatické najmä to, že vôbec nejde o prvoplánovú, oplzlosťami hýriacu komédiu. Predstavila som si, ako by s týmto námetom naložili americkí producenti a radšej som na túto predstavu okamžite zabudla. Hystéria v podaní, aké má, svojim umierneným prístupom k látke predbehla moje očakávania. Nekričia v nej scény, ktoré by vyzdvihovali provokatívnu tému, akou je vibrátor; erotické podtexty sú podané zdvorilo; roztopašnosť bohatých dám v Dalrympleyho ordinácii má svoje hranice a okrem vtipu či situačnej komiky, vo filme padne aj niekoľko morálnych ponaučení. Hystéria I keď je zápletka ľahko predvídateľná, s chuťou som sledovala, ako si Mortimer a Charlotta k sebe nájdu cestu. Tá ale k vyústeniu ich vzťahu mohla byť o niečo zreteľnejšia. V závere akoby si zrazu len tak “hopsli do náručia“. Usudzujem, že sila ich romantiky je najmä v samotných predstaviteľoch. Maggie Gyllenhaal svojou neobyčajnou obyčajnosťou okamžite stiahne na seba pozornosť. Takže spomínaná predvídateľnosť milostnej zápletky je ukotvená aj v Gyllenhaalovej charizme, ktorá predsa musí dostať väčší priestor. U Mortimera a jeho najlepšieho priateľa /Rupert Everett/ je obsadenie taktiež trefné. Everett svojmu hrdinovi pridáva na komickej nonšalantnosti a dialógy týchto dvoch hrdinov nevtieravo pobavia. Hugh Dancy aj v tomto filme nosí svoju výrazovú nevinnosť s dávkou príťažlivosti. Nedá mi nespomenúť aj Sheridan Smith, ktorá stvárňuje bývalú prostitútku, zamestnanú u Dalrympleyovcov. Má neskutočne pútavý šibalský výraz. Nie som veľkým fanúšikom komédií, tobôž nie romantických. Hystériu som si však bez problémov, dovolím si povedať, že aj s chuťou pozrela. Nachádza sa tu niekoľko úsmevných momentov a ešte viac zaujímavých hercov.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Magic Box Slovakia