Hamlet podniká (Hamlet liikemaailmassa)

9.5.2012|Tomáš Zausin|
Hamlet podniká (Hamlet liikemaailmassa) Meno mladého dánskeho princa Hamleta z rovnomennej Shakespearovej tragédie pozná každý, kto má aspoň aký - taký prehľad vo svetovej literatúre a jeho knižný rozhľad sa nekončí pri dielach Danielle Steelovej, Dana Browna, pseudo filozofickej sérii Secret alebo knihách z vydavateľstva Evita. A pre tých, ktorí by ozaj netušili o kom je reč, tak načrtnem, že ide o príbeh mladého dánskeho princa Hamleta, ktorého otca – dánskeho kráľa otrávi Hamletov strýko Claudius. Kráľ sa však chce pomstiť, a tak raz v noci navštívi Hamleta, aby mu povedal, kto stojí za jeho smrťou a uloží na syna bremeno pomsty za svoju smrť. Medzitým sa však Claudius ožení s Hamletovou matkou, s čím Hamlet nesúhlasí. Čas pomsty sa pomaly ale isto blíži. Aj napriek tomu, že je Aki Kaurismäki najznámejší fínsky režisér, tak ho pozná najmä klubové a festivalové publikum, keďže každý jeho nový film sa objavuje na rôznych filmových festivaloch po celom svete a staršie snímky patria do inventára filmových klubov. V jednom zo svojich prvých filmov, vo filme z roku 1987 sa rozhodol spracovať tému vyššie spomenutú. Zadaptovať Shakespearovho Hamleta. Celý príbeh však Kaurismäki presunul z renesančného Dánska do súčasného Fínska. Hamlet v jeho podaní je mladý muž, ktorému hneď na začiatku otrávia otca, podnikateľa a spolumajiteľa veľkej firmy. Po jeho smrti sa tak stáva dedičom otcových statkov a podielov v podniku. Podnik však naďalej riadi ten, kto otrávil jeho otca a aby toho nebolo málo, oženil sa s jeho matkou. Mladému Hamletovi sa rovnako ako u Shakespeara objaví raz v noci duch otca a žiada ho o pomstu za svoju smrť. Medzitým sa však Hamleta chce zbaviť jeho strýko a získať vládu nad podnikom. Hamlet podniká Kaurismäki vo filme zachoval základ a dejovú líniu, ktorú však upravil pre potreby filmu s prihliadnutím na dobu v akej sa film odohráva. Postavy sa volajú rovnako ako v predlohe, aj vzťahy medzi postavami ostali zachované. Tak ako je divadelná hra rozdelená na viacero dejstiev, tak isto je aj Kaurismäkiho film rozdelený na viacero kapitol, ktoré vždy predznamenávajú nasledujúci dej. Hamlet podniká je film, ktorý sa vo viacerých veciach dosť líši od neskoršej režisérovej tvorby, čo je však zrejme dané aj zvolenou látkou. Film obsahuje podstatne viac dialógov, než sme u Kaurismäkiho navyknutý. Kým neskoršie filmy sú na dialógy skúpe a filmy sa vyjadrujú najmä obrazmi, v tomto filme je dialógov pomerne veľa. Taktiež je tento film vzhľadom na iné režisérove filmy pomerne „rýchly“. Dej plynie oveľa rýchlejšie a nezvyčajne živšie. Napomáha k tomu aj hudobný sprievod, ktorý sa nesie v orchestrálnych melódiách a dodáva scénam spád. Hamlet podniká Práve v období keď bol nakrútený tento film sa začala aj plodná spolupráca Kaurismäkiho s hercami Kati Outinen, ktorá už v tomto filme predviedla svoj „keatonovský“ výraz a neopustila ho v žiadnom z nasledujúcich filmov a Mattim Pellonpää, ktorý sa spolu s Outinen stal dvorným hercom Kaurismäkiho. Film Hamlet podniká je zaujímavým pohľadom na ranú tvorbu jedného z najvýraznejších európskych režisérov a taktiež pohľadom na to, akými rôznymi spôsobmi sa dá spracovať klasika svetovej literatúry.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © ASFK