Gambit

26.3.2013|Marek Gurský|
Gambit Pokiaľ ste kurátorom v londýnskej galérii a váš šéf je excentrický a samoľúby hulvát a zberateľ umenia, môžete jeho správanie buď naďalej v tichosti znášať, alebo od neho môžete odísť. Ak však vymyslíte plán ako ho na rozlúčku obrať o niekoľko miliónov, odchod bude určite príjemnejší. Tento naoko jednoduchý postup si zvolil Harry Deane (Colin Firth). Stačí len mať k dispozícii šikovného falšovateľa umenia, jednu texaskú kovbojku ako vierohodné alibi a mediálny magnát Lionel Shahbandar (Alan Rickman) sa rýchlo chytí na udičku. Falošný Monet čoskoro tróni v jeho súkromnej zbierke a Harryho účet je o dvanásť miliónov libier bohatší. Skutočne to je také jednoduché? V Harryho hlave áno, no realita je predsa len kdesi inde. Gambit Snáď nič nejde podľa jeho predstáv – Lionel na hodený háčik v podobe obrazu vôbec neskočil, zato ho zaujala Texasanka PJ Puznowski (Cameron Diaz). Veľký škrt cez Harryho rozpočet môže spraviť aj nemecký znalec umenia Zaidenweber (Stanley Tucci). Napriek tomu sa však nevzdáva a stále verí v neohrozenosť svojho plánu. Okrem zamotávania dôjde aj na skupinu Japoncov, jednu čínsku vázu, digitálneho leva a Rickmanov nudizmus. Sranda? Možno by bola, ak by Coenovci svoj scenár aj natočili. Z viacerých miest požmurkáva ich šibalský cit pre absurdnosť, no jedná sa iba o náznaky nedotiahnuté do konca. K dispozícii je tak len výrazne nevyužitý potenciál, ktorý viac ako hotový scenár pripomína rozpracovaný poloprodukt, ktorému k finálnemu produktu ešte čo-to chýba, napríklad aj trocha logiky. Prečo Harry dlhé filmové minúty trávi krádežou vázy z hotela, keď má rozrobený kšeft za niekoľko miliónov libier? Možno mu nakoniec ani sám neverí a drží sa hesla lepši vrabec v hrsti ako holub na streche. No v tom prípade zase nedáva zmysel, prečo sa tej vázy nakoniec tak ľahko vzdal a po viacerých peripetiách odišiel s prázdnymi rukami. Harry si objektívny svet značne subjektivizuje (viď Rickamanovu postavu, ktorá je zjavne normálnejšia ako ju Harry popisuje), čo môže v konečnom dôsledku poukazovať na vykonštruovanosť odohrávajúcu sa len v jeho mysli. Nasvedčuje tomu záverečný záber na Rickmana, nemý úžas návštevníčky hotela pri pohľade na Firtha bez nohavíc (aj keď ťažko povedať, či by som polonahého Firtha hnal zo svojej izby s krikom alebo by som len mlčanlivo sledoval jeho chladnosť, keď sa z toho snaží vykorčuľovať s pokojom Angličana) a najmä scéna s levom. Mala mať vôbec nejaký zmysel? Alebo to len mal byť dôvod ukázať Shahbanderovu záľubu v levoch a PJino ovládanie lasa? Gambit Aspoň, že herci boli dobrí. Colin Firth je taký smoliarsky truľo, ktorý sa silou-mocou drží svojho plánu – aj keď mu nevychádza. Síce sa mu dajú držať palce, no keď si uvedomíme, že to všetko je len pomsta šéfovi, ktorého negatíva si v hlave značne hyperbolizoval, tak sa dá povedať, že krádež nie je odplata, ale len cena za to, že je niekto schopnejší ako Harry. Kráľom filmu je však jednoznačne Alan Rickman. Či už je to ten hulvát z úvodu, alebo decentný milovník umenia snažiaci zapôsobiť na Cameron Diaz, stále je bezchybný. Apropo, Cameron Diaz. Jej hlavnou úlohou je hrať priemernú Američanku, ktorú jeden Brit využije (pre svoj plán) a druhý Brit by ju využiť chcel (pre sex). Svojou neviazanosťou sa pohybuje medzi nimi dvomi a jej výrazný texaský prízvuk je v silnom protiklade s ich uhladenou angličtinou. Síce mierne prehráva, ale nedá sa povedať, že by vo svojej úlohe bola zlá. A jej štyridsaťročné telo by jej mohla závidieť nejedna dvadsiatnička. Gambit mal možnosť byť krásne absurdnou komédiou. Možno by stačilo sa nad ním viac zamyslieť a dotiahnuť ho do konca. No na „možno“ sa nehrá. Zopár scénok je milých a občas dokonca mierne vtipných (rozprávanie o starom majorovi), ale väčšina je stále skôr nevydarená alebo trápna (zamestnanci hotela mi nápadne pripomínali tých zo Sám doma 2 - a to nie je pochvala). Z veľkej príležitosti zostal len nekvalitný falzifikát kvalitnej zábavy.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilm