Hry o život: Drozdajka 2

20.11.2015|Martin Černický|
Hry o život: Drozdajka 2

Hry o život sú fenoménom v žánri young adult a vo filmovej podobe dominujú ešte výraznejšie. Viaceré populárne knihy na plátnach neuspeli, iné sa dočkali viac či menej úspešných adaptácií (Percy Jackson, Divergencia, Labyrint), ale až na Harryho Pottera a upírsky Twilight sa s Hrami o život po finančnej stránke nemohli vôbec porovnávať. Niet divu, že aj v tomto prípade sa štúdio rozhodlo ťažiť zo značky maximum a posledný diel trilógie rozdelilo na dve samostatné filmy. Tak trochu na škodu.

Záverečný knižný diel sa od samého začiatku uberá trochu iným smerom. Prvé dva boli sčasti miery satirou a kritikou na reality show zasadenou do atraktívnych kulís neutešenej budúcnosti. V nich sa hlavná hrdinka ako obyvateľka jedného z dvanástich krajov musí vysporiadavať so zvráteným systémom novej spoločnosti a bojovať o život v arénach. Tretí diel radikálne mení pomery na šachovnici. Čitateľ, respektíve divák na konci Skúšky ohňom zistil, že trinásty kraj stále existuje a podieľa sa na vzbure voči Kapitolu. Katniss Everdeen „Dievča v ohni“ sa vďaka svojmu prirodzenému vystupovaniu, ktorým nevedomky zažala iskru odboja, nedobrovoľne stala symbolom nádeje. Kým povstalci sa z nej snažia za každú cenu spraviť niečo, čím nie je, Katniss otrasená predošlými udalosťami, je odlišnou osobou ako v minulosti. A rozhodne nechce byť žiadnym symbolom, či tvárou revolúcie.

Záverečná kniha je síce dôstojným vyvrcholením ságy, ale najmä v prvej polovici trochu strácala dych. Z hlavnej hrdinky sa stala nie úplne labilná troska a dej sa hýbal dopredu len pozvoľna. Na druhú stranu ponúkala od začiatku zaujímavý boj na mediálnom fronte medzi rebelmi a hlavným mestom národa a navzdory pomalšiemu štartu vrcholila viac než adekvátne. Drozdajka 1 sa mohla oprieť len o psychologickejší úvod a počiatky revolúcie. Nebolo to úplne málo, ale to hlavné chýbalo. Ani finále logicky neponúklo gradáciu hodnú kvalít série a odzrkadlilo sa to aj na celkovom prijatí. To sa snaží napraviť Drozdajka 2.

Recenzia filmu Hry o život: Drozdajka 2

Dej začína presne tam, kde sme skončili minule. Záchranná akcia rebelov bola úspešná, ale málokto čakal, že Peeta poznamenaný mučením a vymývaním mozgu sa pokúsi zabiť Katniss. Trójsky kôň Kapitolu zlyhal a hoci výsledok nedopadol podľa očakávaní víťazky sedemdesiateho štvrtého ročníka Hier, vo svetle vydarenej infiltrácii hlavného mesta to bola zanedbateľná maličkosť. Nádej na pokorenie systému ešte viac vzrástla a finálny útok je na dohľad. Ten však Kapitol očakáva a čo nevidieť sa poniektorí možno znova vrátia do arény, priamo v jeho uliciach. Snáď naposledy...

Čitateľov určite poteší, že film sa v kľúčových bodoch verne drží knihy, ale bez toho, aby otrocky opisoval. Stopercentne to ani nešlo, keďže tvorcovia sa museli potýkať aj s nečakaným úmrtím Philipa Seymoura Hoffmana, ktorého aspoň v jednej dôležitej scéne zaskočil Woody Harrelson. Menších odlišností je však viac, za zmienku stojí aj jedna nová postava – Antonius v podaní Roberta Kneppera, hoci jej priestor bol v prvej časti minimálny (v druhej nanešťastie tiež, ale spája sa s ním jedna zaujímavá scéna). Skúsené scenáristické duo Danny Strong, Peter Craig a ostrieľaný režisér Francis Lawrence si s adaptovanou látkou každopádne poradili bez výraznejších problémov, jediné, čo ich limituje je práve predloha Suzanne Collinsovej. Občas vie byť až nečakane silná a drsná a sú chvíle, keď dôjde aj na prekvapivé momenty, či úmrtia, inokedy by sa dalo polemizovať, či by sa scenár nemohol uberať aj zaujímavejšími kľučkami. Spomeňme aj nutné zlo v podobe epilógu. Ten už na stránkach nepôsobil ideálne. Na druhú stranu, nedať fanúšikom uzavretie, ktoré si po štyroch rokoch zaslúžili, by bolo asi horšie.

Recenzia filmu Hry o život: Drozdajka 2

Film je inak natočený pomerne dospelo a výborná je i Howardova hudba pridávajúca na pôsobivosti. Aj všetci herci odohrávajú na danej ploche svoje maximum a rozpočet je vidieť. Napriek chvíľkovým zaváhaniam teda druhá časť Drozdajky ponúka konštantne zaujímavý zážitok. Iste, sem-tam dôjde na očakávané klišé, ale inak Hry o život zase raz a definitívne potvrdzujú, že dystopické kulisy nie sú len zámienkou pre tuctovú romancu, ako si niektorí spočiatku mysleli. Tu ide o viac a škatuľka young adult je často zdarne narúšaná. Dôležitú úlohu zohráva aj jej zjavný politický odkaz. Suzanne Collinsová sa našťastie vykašlala na nezmyselné usporiadanie sveta, ako jej kolegyňa Veronica Roth pri Divergencii a miesto toho prišla s niečím aktuálnym aj pre dnešnú generáciu. Všetky nuancie nemusíte postrehnúť na prvýkrát, ale na výsledku je to cítiť.

Drozdajka 2 sa vydarila. Kvalít najlepšej časti, Skúšky Ohňom, sa dosiahnuť nepodarilo a pokiaľ nie ste priaznivcom ságy, váš názor na ňu nezmení. Pokiaľ ním ste, určite si ju vychutnáte.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Forum Film Slovakia