Uteč

27.4.2017|Martin Černický|

Málokedy sa stáva, že celovečerný debut vzbudí až takú pozornosť ako sa to podarilo filmu Uteč od Jordana Peela. Zámorskí kritici sú z neho vyložene nadšení a považujú ho za vtipný, strašidelný a myšlienkovo provokujúci film. O čo v ňom presne ide? Uteč sa na prvý pohľad maskuje ako klasický horor a toto zdanie podporuje aj marketingová kampaň. Realita je však o niečo komplikovanejšia.

Dej sa točí okolo afroameričana Chrisa (Daniel Kaluuya), ktorý žije pár mesiacov v partnerskom vzťahu s beloškou Rose. Jej rodičia však stále nevedia o jeho farbe pleti a Chris sa trochu obáva, ako na neho budú reagovať. Skutočnosť je však úplne iná a po príchode do ich zámožného sídla sa dočká až nečakane milého privítania. Vlaste sa až zdá, že jeho závislosť od cigariet im vadí omnoho viac. Lenže Chris si začne okamžite všímať viacero zvláštnych detailov. Nielenže rodine slúžia dvaja občas až neprirodzene reagujúci afroameričania, ale aj stretnutie rodinných priateľov, zhodou okolností naplánované na termín jeho návštevy, je plné ľudí, ktorí ho svojim správaním znervózňujú. Zdá sa, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Za filmom stojí produkčná spoločnosť Blumhouse Productions, špecializujúca sa na nízkorozpočtové záležitosti a prevažne horory. No Uteč skutočne nie je horor a ďaleko bližšie má napríklad k psychologickému thrilleru s prvkami satiry. Keď sa pozrieme na profil samotného tvorcu, nie je to vlastne vôbec prekvapujúce. Jordan Peele je totiž známy hlavne vďaka komediálnemu seriálu Key & Peele, ktorého protagonisti zábávali divákov svojimi nekorektnými skečmi. Humor sa mu podarilo pretlačiť aj tu a to v podobe parťáka hlavnej postavy, Roda (Lil Rel Howery), ktorého scénky vedia vyvolať úsmev na tvári a pritom vôbec nepôsobia  v danom type projektu nepatrične.

Fotogaléria Uteč (2017)Zobraziť fotogalériu »

Ak je Uteč niečím zaujímavý, tak tým, že funguje hneď v dvoch rovinách. Prvú rovinu tvorí variácia na klasický thriller, no ďaleko zaujímavejšia je tá druhá, v rámci ktorej film silne zabŕda do stále veľmi aktuálnej medzirasovej problematiky. Rozhodne však nečakajte bežné tematizovanie rasizmu. Tomu sa Jordan Peele, režisér a scenárista v jednom, vyhol naozaj elegantným spôsobom a miesto toho ponúka netradičný a originálny pohľad, kde je všetko trochu inak. Dej sa rozhodne neuberá úplne klasickými kľučkami a diváka určitými momentami prekvapuje a cielene mätie. Netradičná je aj finálna pointa, ktorá naviac radikálne mení pohľad i na vyznením zdanlivo jednoznačné scény. Nejde pritom o žiadny účelový a nezmyselný zvrat, snažiaci sa šokovou terapiou zamaskovať predchádzajúci nedostatok invencie. Práve naopak, všetko do seba zapadne pomerne hladko a relatívne logicky. No prečo len relatívne, keďže sa bavíme o premyslenej pointe? Treba totiž pristúpiť na hru tridsaťosemročného tvorcu a jeho spôsob, akým sa rozhodol oživiť stojaté vody žánru. Prezrádzať viac sa však naozaj nehodí.

Práve záver však môže v konečnom dôsledku paradoxne sklamať. Prečo? Na jednej strane platí, že Jordan Peele režíruje zručne a šikovne sa mu darí viesť aj jednotlivých hercov. Poniektorí z nich majú pritom značne náročnejšie roly, ako sa môže spočiatku javiť. Tempo je však väčšinu času možno až príliš pozvoľné, čo by nevadilo ak by šlo o povestné ticho pred búrkou. Lenže dejový obrat prichádza pomerne neskoro a samotné finále končí vcelku náhle. Konfrontácia jeho účastníkov je zredukovaná na nevyhnutné minimum a slabšia záverečná gradácia rozhodne nie je ideálnou odpoveďou na dovtedy poctivo budovanú atmosféru. O vyloženom sklamaní sa napriek tomu nedá hovoriť, i keď čistokrvní hororoví fanúšikovia zrejme sklamaní budú – a to aj napriek prítomnosti krvi.

Nadšené prijatie Uteč v zámorí má svoje opodstatnenie, najmä vďaka rafinovanej štruktúre so šikovne zakomponovaným rasovým podtextom. U nás to až tak jednoznačné nebude, no tak ide o pomerne neotrelý zážitok a celkovo zábavný experiment, ktorý stojí za pozornosť. A veľmi dobrý debut pôvodne komediálneho tvorcu.

Foto © Cinemart SK