Kingsman: Zlatý kruh

28.9.2017|Martin Černický|

Po tom čo prví Kingsmani zaznamenali v roku 2014 nečakane spanilú jazdu kinami a stali sa najúspešnejším filmom Matthewa Vaughna, bolo iba otázkou času, kedy sa dočkáme pokračovania. To nakoniec aj prišlo a iba tri roky po premiére prvého dielu. Dokázal Kingsman: Zlatý kruh kvalitatívne nadviazať na svojho predchodcu?

Zápletka sa rozhodne nezdržuje žiadnou zdĺhavou expozíciou. Na scéne sa okamžite objavuje odmietnutý uchádzač do tajnej služby Charlie (Edward Holcroft), ktorý bol po skončení prvého dielu považovaný za mŕtveho a Eggsy (Taron Egerton), už ako skúsený agent, dostane hneď na úvod poriadne zabrať. Ich prvý stret však iba odštartuje lavínu udalostí, ktorá má mimo iné za následok vyhladenie takmer všetkých Kingsmanov a ich zdrojov. Eggsymu a Merlinovi (Mark Strong) tak neostáva nič iné, iba spustiť protokol súdneho dňa a súčasne sa pokúsiť zistiť kto za tým všetkým stojí.

Kingsman: Zlatý kruh je zaujímavý už len tým, že na režisérsku stoličku sa znova posadil Matthew Vaughn, ako hlavný strojca úspechu jednotky. Zaujímavý preto, lebo britský režisér sa doteraz pokračovaniam vyhýbal ako čert svätenému krížu a z toho dôvodu odmietol aj réžiu snímkov Kick-Ass 2, či X-Men: Budúca minulosť. Tu však prvýkrát spravil výnimku a spolu s ním sa vrátil aj takmer identický tím tvorcov, vrátane jeho dvornej spolupracovníčky Jane Goldman. Očakávania teda neboli práve najmenšie a to aj nakoniec jedným z kameňov úrazu. Výsledkom je totiž vcelku klasická dvojka. Respektíve, ako sa to vezme.

Fotogaléria Kingsman: Zlatý kruh (2017)Zobraziť fotogalériu »

Druhý diel je v podstate poskladaný z rovnakých ingrediencií. Znova tu máme agentov tajnej služby, ktorí si v niečom nezadajú so superhrdinami a v centre diania je zase zloduch so svojim diabolským plánom na zmenu svetového rádu. Nechýbajú ani  rôzne originálne, či priamo bizarné nápady a aj tentokrát sa podarilo tvorcom zaistiť R-kový rating, vďaka čomu sú niektoré scény patrične drsné a humor adekvátne nekorektný. Rozdiel je akurát v tom, že všetkého je o niečo viac. Či už lokalít, kde sa odohráva dej, pribudlo viacero nových postáv, s nimi sa zvýšil aj počet podzápletiek, čo súčasne viedlo k určitému nafúknutiu minutáže. Skrátka, klasická dvojka, ktorá by mohla dopadnúť vcelku neslávne, ak by tvorcovia nepoznali mieru. Toto však, našťastie, nie je ten prípad.

Zlatý kruh pritom určite nie je dokonalým pokračovaním. Vytratil sa moment prekvapenia a zápletka už nepôsobí tak sviežo ako prvýkrát. S výraznejším presunom zápletky do Spojených Štátov sa vytratil aj britský šarm originálu, čo však film dokáže čiastočne nahrádzať inými aspektami. Napríklad aj prítomnosťou americkej verzie Kingsmanov,  agentúry Statesman so sídlom v obrej fľaši Whiskey a s agentmi pomenovanými podľa druhov alkoholu. Alebo tým, že vtip so švédskou princeznou zo záveru pôvodného filmu pretavil v plnohodnotnú a funkčnú dejovú líniu. V neposlednom rade aj zjavnou paródiou na Donalda Trumpa a to bez ohľadu na to, že pasáže s americkým prezidentom môžu pôsobiť trochu nadbytočným dojmom.

Motívov a postáv je skutočne trochu priveľa a nie každej z nich je venovaný dostatočný priestor.  Čo je na škodu veci aj u viacerých nových prírastkov, ako Jeff Bridges, či Channing Tatum, ktorí sa musia deliť o priestor napríklad s Eggsyho kamarátmi. Diskutabilné je aj opätovné zapojenie Harrryho Harta do príbehu. Colin Firth pritom i na menšej ploche dokáže zaujať, ale už nie je tým neohrozeným mentorom. Žiak v tomto prípade jednoznačne prerástol učiteľa, čo je však súčasne poklona pre podstatne vyzretejšieho Tarona Egertona. Tempo síce týmto rozmeľňovaním zásadne netrpí, ale určité škrty by neboli na škodu veci.

Matthew Vaughn však stále vládne nad výsledkom pomerne pevnou rukou a keď práve nedodáva oku lahodiaciu akciu, nemá problém vyvolať potrebné emócie na tých správnych miestach. Darí sa mu vyhýbať aj vyloženým logickým lapsom a navzdory snahe o čo najefektnejšie vyznenie jednotlivých scén, hrá u neho prím zmysluplné rozvíjanie jeho obľúbeného univerza. Takže aj keď to už nie je taká bomba ako prvýkrát, Zlatý kruh má stále veľmi ďaleko od množstva zbytočných sequelov, natočených iba s vidinou rýchleho zisku. Narozdiel od nich je tu totiž cítiť, že tvorcov to skutočne bavilo a že ide o ich srdcovú látku. To sa potom menšie nedostatky odpúšťajú ľahšie a film síce nemusí, no s ďalšími zhliadnutiami pokojne môže ísť aj nahor.

Foto © Cinemart SK