News of the World

15.2.2021|Robert Herda|

Meno Paul Greengrass si mnohí nepochybne spájajú so sériou o agentovi bez minulosti (Jason Bourne), v ktorej sa svojho času objavil Matt Damon, pričom si táto špionážna sága vyslúžila i jeden spin-off a jedno zbytočné pokračovanie (najnovšia iterácia z roku 2016). Každopádne, Greengrass má na svojom konte i ďalšie kúsky ako napríklad Captain Phillips (kde sa objavil Tom Hanks), Green Zone (opäť Matt Damon) alebo 22 July. Ostrieľaný režisér má nepochybne režisérskych skúseností  a rád na rozdávanie. Niekoľkokrát si pritom vyskúšal i rolu scenáristu, avšak spravidla siahne po knihe, ktorú následne adaptuje do podoby celovečerného filmu. Tak to bolo v prípade väčšiny vyššie zmienených snímok a tak je tomu i v prípade jeho westernovej novinky News of the World, o ktorej vydanie sa po komornejšom nástupe do zahraničných kín postaral priamo digitálny gigant menom Netflix. Stojí však žánrová prvotina za váš čas, prípadne Greengrass prechod do neprebádaných vôd divokého západu nezvládol?

Dej tentokrát nie je nijak komplikovaný. V skutočnosti ide o jednu z najjednoduchších zápletiek vôbec. Tom Hanks v úlohe kapitána Kidda počas svojich potuliek lesom nájde zničený voz, niekoľko mŕtvych a malé dievčatko, divošku, ktorú stvárňuje doposiaľ neznáma Helena Zengel. Zhodou naratívnych okolností je Kidd nútený s mladou slečnou cestovať skrz Ameriku, aby ju odovzdal do rúk vzdialenej rodiny. Či sa mu to podarí a hlavne, čo všetko toto duo čaká, si už ale budete musieť zistiť sami.

Príbeh neprekvapí. Respektíve nie v tradičnom zmysle slova. Kidda, ktorý chodí z mesta do mesta a hlása správy z odľahlých kútov Ameriky a aj divošku čakajú zaujímavé situácie, v ktorých nielenže pištia kolty, no taktiež sa bojuje s nespútanou prírodou a neľahkými okolnosťami. To všetko je lemované postupne sa budujúcim vzťahom medzi netradičnými filmovými a príbehovými partnermi. A hádajte ako to asi celé skončí. Naozaj, ide síce o adaptáciu knihy (ktorú som nečítal, no predpokladám, že dáva väčší priestor postavám), no po charakterovej stránke je príbeh plochý až beda. Niežeby ono duo nebolo zaujímavé, avšak akýkoľvek rozvoj je v úzadí, pričom budovanie je zúžené na absolútne minimum, aby snímka držala pokope (aj ten „neočakávaný“ zvrat pred koncom je neuveriteľne priehľadný a vlastne len podtrhuje jednoduchosť predlohy alebo scenára).

Fotogaléria News of the World (2020)Zobraziť fotogalériu »

Nechápte ma zle, od westernu nechcem komplikovanú špionážnu mozaiku v štýle akčných dobrodružstiev Jasona Bournea, no ak niečo stojí na dvoch postavách, malo by sa im dostať adekvátneho priestoru. Tu som mal neustále pocit, že vo filme chýba asi hodinová pasáž, ktorá by hlbšie a pútavejšie rozvíjala prekvapivé puto, ktoré postupne vzniká medzi Kiddom a dievčenským divochom. Film touto plytkosťou trpí, pretože najmä kvôli nej pôsobí všedne. Nie nekvalitne alebo vyložene zle, akurát zameniteľne. Nenesie na svojich bedrách žiadnu aktuálnu myšlienku, dokonca sa ani nesnaží niečo zaujímavé povedať. Rozpovie síce príbeh, ktorému nechýba pomyselné srdiečko, ľudskosť a na samom konci ani nenútená dávka sentimentality, ale ničím sa nelíši od iných podobných filmov, ktoré sa snažia o to isté (i keď možno v rámci iného žánrového zasadenia). A to je, ako iste tušíte, veľký problém.

Po technickej stránke totiž naozaj niet čo vyčítať. Paul Greengrass je zručný režisér a sebaisto vedie hercov i jednotlivé scény. Vo filme je síce iba jedna tradičná prestrelka, avšak Greengrass z nej vytiahne absolútne maximum, čo iba potvrdzuje jeho talent pre podobné vypäté scény. V komorných konverzáciách alebo kamerových preletoch nad prázdnymi neindustrializovanými prériami exceluje Dariusz Wolski (snáď ho niekto konečne dostane aj na Oscary), no a herci sa postarajú o zvyšok.

Nanešťastie, práve ten zvyšok je biedny. Až do takej miery, že dehonestuje ostatné kvality, ktoré sú prvotriedne a za iných okolností by mohli apelovať i na najväčšie filmové ocenenia. Čo však z výborného vizuálu, skvelého zvuku, naplno hrajúcich hercov, keď sú správy zo sveta iba prostoduchou a predvídateľnou cestou z miesta A na miesto B? Celá road movie je síce odetá do neopozeraného (westerny majú svoje najlepšie roky za sebou, takže fanúšikovia ako ja sú radi za každý nový prírastok) žánru, no ide iba o vonkajší obal, pod ktorým sa toho až tak veľa neskrýva.

News of the World nepochybne má obrovský scenáristický potenciál. Predsa len disponuje relatívne netradičným hrdinom (žiadny neohrozený pištoľník s koltom namiesto ruky), ktorý cestuje naprieč opustenými prériami a nebezpečnými kútmi nespútanej zeme. Popritom sa snaží spojiť s mladou divoškou, ktorú má doviesť k jej vzdialenej rodine na opačnom konci Ameriky. Jednoduchá zápletka? Určite áno, to však nutne neznamená, že sa z nej nedá vytrieskať dostatok emócií. Priestor tu skutočne je, avšak výsledné prevedenie kríva. A čím ste bližšie k záveru, tým viac je to evidentné. Na prvý pohľad sa nemusí zdať, že je niečo v neporiadku. Hanks s Helenou Zengel hrajú ako majú (s prihliadnutím na jej vek a neskúsenosť však treba dodať, že svojho kolegu veterána mierne zahanbuje), výborne to vyzerá, parádne znie a scenár je dostatočne nápaditý, aby jednotlivými strasťami (pokazený voz, víchrica, výborná prestrelka medzi skaliskami) počas cesty dokázal prekvapiť, nadchnúť, dojať a vystresovať súčasne. Greengrass režíruje zručne, nestratí sa ani v komornejších momentoch, napätie má v malíku a cítiť z neho sebaistotu, ktorá výborne ladí s ostatnými už vyššie zmienenými súčasťami. Akurát by sa miestami mohlo trochu menej strihať. Koniec koncov, toto nie je ďalší Bourne, no to je iba drobná výčitka, nad ktorou možno mávnuť rukou.

Bohužiaľ, potom prídu veci ako otravne pôsobiace CGI (byvoly sú odporné, padajúca skala takisto, nehovoriac o tom, že sa to do podobnej žánrovky absolútne nehodí), avšak najväčším problémom zostáva do očí bijúca plytkosť. Vzťah medzi ústrednou dvojicou si postupne odškrtáva očakávané položky a nikdy neprekvapí. Ani záverom, ani vývojom a ani adekvátnou psychológiou. Na ploche dvoch hodín sa toho totiž mnoho nestane a aj napriek tomu, že si s postavami čo-to prežijete, nemáte pocit, že by ste ich dostatočne spoznali. Poriadne im nepreniknete pod kožu a aj to ich vzájomné spriatelenie sa pôsobí chabo, čo je škoda. News of the World vo finále podráža nohy najmä spracovanie hlavnej témy filmu, ktorá so sebou nenesie žiadnu relevantnú myšlienku a neukrýva sa v nej ani pedantne vypiplané psychologické podhubie. Film sa zákonite javí ako príliš dlhý, no súčasne by to chcelo ešte aspoň o hodinu dlhšiu minutáž, aby nebol iba tradične kvalitnou, ale nijak prevratnou, westernovou road movie s výbornými technickými kvalitami a špičkovými hercami.

Foto © Universal / Netflix