Oscar 2021 – potenciálni víťazi a favoriti

24.4.2021|Ivet Kollárová|

Oscarovská sezóna, aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, je najmä oslavou filmu. Nie len tých pár vyvolených snímok, ktoré Akadémia vyberie do svojho nominačného listu, ale všetkých filmov natočených v každom kúte sveta, pre všetkých fanúšikov filmovej ilúzie, ktorá sa odkláňa od našej každodennej reality. Avšak minulý rok 2020 sa zdalo, ako keby sa tá filmová ilúzia (apokalyptických filmov) preniesla z plátna do reálneho sveta a vytvorila nekončiaci pás filmového negatívu, vôbec nie zábavný, ktorý dúfate, že zhorí do tla.

Rok 2020 bol ťažký z mnohých pohľadov a pre všetkých ľudí na svete, pre všetky odvetvia, z ktorých mnohé boli vyradené z bežného života. Svojou skúškou prešiel aj filmový biznis, ktorého covid a s ním súvisiace opatrenia položil na kolená. No paradoxne to bol práve filmový biznis, ktorý držal spoločnosť v ťažkých lockdownových časoch nad vodou, aj keď sám musel bojovať o prežitie. A tu sa začína cesta dlhej, zvláštnej, no o to výnimočnejšej oscarovskej sezóny, ktorá túto nedeľu vyvrcholí udeľovaním cien Akadémie, filmovej sošky Oscar.

Cesta za Oscarom začína prvým mesiacom roka a končí tým dvanástym.. pokiaľ sa svet nezmieta v pandémii, vtedy oscarovská sezóna pridáva ku klasickým dvanástim mesiacom dva navyše. Zvyčajné filmové festivaly, ktoré sú liahňou oscarovských nádejí to mali v roku 2020 ťažké, keďže ich veľa rušilo svoje ročníky. Avšak ostalo pár, ktoré priniesli silných oscarovských favoritov. Netradične je to festival Sundance (ktorý stihol prebehnúť klasicky koncom januára 2020) a jeho želiezka v ohni – Minari, The Father, Judas and the Black Messiah, Promising Young Woman, či dokumenty Colectiv (dostupný na HBO Go), Crip Camp, The Mole AgentTime (dostupný na Prime Video). Berlinale svetu predstavil novú verziu Pinocchia. MFF Cannes pod svojou hlavičkou predstavil snímky Duša, či Chlast. A MFF Benátky prišiel s filmami Pieces Of A Woman (dostupné na Netflixe), One Night in Miami (dostupné na Prime Video), či Quo Vadis, Aida? a najväčším favoritom sezóny, ktorý vyhral Zlatého leva, filmom Nomadland

U nás dostupné streamy prinášajú snímky ako Mank, Ma Rainey’s Black Bottom, The Trial of the Chicago 7, Hillbilly Elegy, či My Octopus Teacher (všetky Netflix), Sound of Metal, Borat 2 (oba Amazon Prime Video), či Wolfwalkers (Apple TV+). Smutným faktom ostáva, že v našich končinách sme z osmičky nominovaných filmov v kategórii najlepší film mohli vidieť len tri, v ostatných kategóriách sú to filmy streamingových staníc a ostatné, medzi nimi aj najväčší favoriti sa bohužiaľ nedostali do našich kín, ktoré máme v tomto momente zavreté viac ako 120 dní.

93. ročník udeľovania cien Oscar sa uskutoční v nedeľu (u nás v skorých ranných pondelňajších hodinách) 25. apríla z tradičného divadla Dolby Theater, netradičného priestoru železničnej stanice Union Station v Los Angeles a pre tých nominovaných, ktorí nemôžu vycestovať do USA, pripravili producenti show niekoľko iných miest po svete, z ktorých sa budú hlásiť, ako napr. Londýn, Paríž, Rím a iné. Udeľovanie nemá moderátora a o celistvosť celej show sa postarajú rôzni prezentujúci a to aj z radov bývalých držiteľov Oscara.

Pred samotným, oficiálnym udeľovaním je dobrým zvykom sa pozrieť na jednotlivé snímky a ich šance na výhru v najhlavnejších kategóriách. Tento rok sú predpovede naozaj ťažké a vyhrať môže ktokoľvek.

Najlepší film
Tento rok Akadémia nominovala len osem filmov: The Father, Judas and the Black Messiah, Mank, Minari, Nomadland, Promising Young Woman, Sound of MetalThe Trial of the Chicago 7.

Lídrom nominačného listu je s 10 nomináciami čierno-biela snímka Mank od režiséra Davida Finchera. A v ideálnom svete plnom cinefilov z radov Akedemikov by to bola snímka jednoznačne víťazná, pretože má všetko, čo Akademici zbožňujú – hollywoodska snímka o zlatom veku Hollywoodu, natočená rovnakým spôsobom ako snímky z 30. rokov (od zvuku, cez osvetlenie, kameru, po špecifiká samotného hrania), o jednom z najkontroverznejších scenáristov tej doby – Hermanovi J. Mankiewiczovi, ktorý v zhone a pod ťažobou deadlinu dokončuje scenár k filmovej klasike Občan Kane. Film je rodinným projektom Fincherovcov, otec Jack Fincher napísal scenár a syn David sa o jeho natočenie pokúšal od 90. rokov. Film má výborné herecké obsadenie, z ktorého do popredia vystupujú Gary Oldman a Amanda Seyfried. Filmu dominujú dlhé scény, ktoré paradoxne pôsobia vyčerpávajúco a divák sa môže ľahko stratiť v dialógoch. Najväčším problémom filmu Mank, ktorý môže dopadnúť podobne ako film The Irishman (líder nominácii, no bez jedinej získanej ceny), je jeho špecifikácia na určitú skupinu divákov, ktorí sa vyznajú v histórii kinematografie. Referencii a odkazov na rôzne filmy, či osobnosti filmového a kultúrneho biznisu tej doby je veľa a radový divák nemá šancu všetky poznať a pochopiť a teda jeho pozornosť upadá. Avšak, samotná výprava filmu je brilantná a ohúri svojou pompéznosťou. Z danej osmičky nominovaných filmov je veľmi vysoko v poradí na výhru, no môže to byť práve chýbajúca dostupnosť a spojenie s bežným divákom, ktoré môžu film obrať o najcennejšiu trofej. Z doterajších hlavných udeľovaní cien sezóny získal „len“ cenu BAFTA za výpravu, čo môže byť aj jediná cena na Oscaroch, no aj tam má konkurenciu v podaní filmov Tenet, či The Father.

A pokým je Mank lídrom oscarovských nominácii, favoritom celej sezóny, od uvedenia na MFF Benátky (kde vyhral Zlatého leva za najlepší film) je komorná, road movie dráma od režisérky Chloé Zhao, Nomadland (Krajina Nomádov). Doslova malá, nenápadná snímka, ktorá svojim úspechom prepisuje históriu. A jeden by sa nemal čudovať, pretože režisérka Chloé Zhao už svojím predchádzajúcim filmom The Rider dokázala nadchnúť ako kritikov, tak divákov. Jej snímky majú spoločné menovatele a síce ľudský prístup a zobrazovanie neprikrášlenej reality dní v životoch na pohľad obyčajných ľudí. Film Nomadland takisto nie je výnimka, najmä zobrazením vzťahu človeka k prírode, spoločnosti, k sebe samému a ostatným ľuďom okolo nás, ktorí majú podobný osud, alebo naopak úplne odlišný. Chloé nás spoločne s Frances McDormand zobrala do komunity Nomádov, ktorí si vybrali život odlišný od toho klasického konvenčného. A či už dobrovoľne, či z donútenia po ekonomickej kríze a strate zamestnania, sa život hlavnej predstaviteľky Fren obracia o 180 stupňov a my spolu s ňou (a výbornou kamerou) vstupujeme do úplne nového sveta, spoločnosťou veľa krát odsudzovaného. Film je výborne vystavaný s vlastným, pomalým tempom, ktoré divákovi dáva priestor na úplné ponorenie sa do príbehu. Celá narácia pôsobí ako mix dokumentu s hraným filmom, čo podčiarkuje aj výkon Frances, ktorá si na niekoľko mesiacov vyskúšala život Nomádky, dokonca pracovala v zamestnaniach, ktoré vyhľadávajú najmä takýto Nomádi. Pre posilnenie autentickosti Frances v niektorých scénach použila svoje vlastné veci zo svojej domácnosti. Vo filme si, okrem Frances a herca Davida Strathairna zahrali skutoční Nomádi a ľudia z daných miest. Film je adaptáciou rovnomennej knihy od Jessicy Bruder a Chloé sa podarilo preniesť na plátna srdce príbehu a snáď aj oživiť v ľuďoch vzťah k prirodzeným a jednoduchým veciam. A tak ako nás naučil predchádzajúci rok, rovnako tak to vyzdvihuje film Nomadland, v živote sú oveľa dôležitejšie veci ako tie materiálne, či konzumný spôsob života. V doterajšej oscarovskej sezóne film vyhral cez 200 cien. Víťazom sa stal skoro na všetkých dôležitých cenách sezóny, ktoré film predurčujú na úspech na Oscaroch – BAFTA, DGA, PGA, Spirit, Golden Globes, Critics a to v kategóriách film, réžia, kamera, strih, či herečka. Na udeľovaní Oscarov sa dá za najpravdepodobnejšiu cenu označiť kategória kamera, no film je veľkým favoritom na zisk ceny za najlepší film a réžiu. Kategória herečka je otvorená a Frances je jednou z favoritiek. Potešila by aj cena za adaptovaný scenár. Samotná Chloé má až štyri individuálne nominácie za film (ako producentka), réžiu, scenár a strih!

Ďalším malým veľkým filmom v oscarovskom závode je film Minari od režiséra Leeho Isaaca Chunga. Ázijsko-americký režisér natočil film o veľkom americkom sne jednej juhokórejskej rodine imigrantov, ktorá sa snaží uchytiť a žiť svoj nový život na americkom vidieku v 80. rokoch. Príbeh filmu je sčasti autobiografický a inšpirovaný detstvom samotného Chunga a jeho otca, ktorý ich priviedol do Ameriky. Režisér verne zachytil strasti a slasti nového života v novom svete rodiny, ktorá pochádza z krajiny so silnými a pevne danými hodnotami. Napriek tomu, že film je americkej produkcie s poväčšine americkým ansámblom, je z veľkej časti v kórejskom jazyku. Film je milou pripomienkou toho, že rodina je najdôležitejšou súčasťou života a pokiaľ máte nejaký sen, netreba sa nikdy vzdávať a vždy vydržať a bojovať o svoje postavenie, presvedčenie a vysnívaný život. Film má silné herecké obsadenie, v ktorom je ťažko vypichnúť najlepšieho, pretože všetci majú momenty vo filme, v ktorých excelujú nad ostatnými a zároveň dokopy tvoria prirodzenú harmóniu. Steven YeunYeri Han, ktorí stvárňujú rodičov podávajú excelentný výkon, navzájom sa dopĺňajú a ťahajú na vyšší level. No film má dvoch nečakaných „hlavných hrdinov“. Mladého herca Alana S. Kima, ktorý vo filme stvárňuje nezbedného a zdravo zvedavého Davida a zaslúžilú kórejskú umelkyňu Yuh-Jung Youn, ktorá vo filme stvárňuje prostorekú, nekonvenčnú starú mamu Soonju, ktorá si postupne podmaňuje diváka a je hviezdou každej scény, v ktorej sa objaví. Minari reprezentuje menšinovú ázijsko-americkú spoločnosť, ktorá teraz v USA čelí zbabelým a odsúdenia hodným útokom. Najsilnejšími zbraňami filmu sú originál scenár a herečka vo vedľajšej úlohe, pani Youn, ktorá si môže ísť pre svojho prvého a jedinečného Oscara.

Čiernym koňom oscarovskej sezóny, resp. Oscarov sa môže stať odvážna, čierna dramédia od debutujúcej britskej režisérky a scenáristky Emerald Fennell, Promising Young Woman. Na pozadí ťažkých a dôležitých tém zneužívania, znásilnenia a sexuálnych útokov na ženy, o ktorých by sa mimochodom malo hovoriť viacej, vystupuje do popredia pomsta za všetky sexuálne zločiny, ktoré páchajú muži na nič netušiacich ženách ako obetiach, ktoré si to, podľa niekoho logiky, vyslovene pýtajú svojím výzorom, oblečením, správaním, či mierou alkoholu v krvi. Príbeh filmu sleduje mladú ženu výrazne poznačenú traumatizujúcim zážitkom z minulosti, ktorá neponecháva nič na náhodu a vlastnými zbraňami, umom a prístupom sa postupne mstí všetkým, ktorí jej kedy skrížili cestu. Latku veľmi vysoko s excelentným hereckým výkonom drží Carey Mulligan, ktorá z výborného, štipľavého a trochu záhadného scenára žmýka čo sa dá. Je jasné, že spojenie Fennell-Mulligan funguje viac ako dobre a film vás drží v napätí po celý čas aj s prekvapivým zvratom udalostí. A je viac ako jasné, že zobrazované skutočnosti vás nenechajú chladnými a vyburcujú vo vás zhnusenie a pohŕdanie nastaveným svetom, ktorý podobné predátorské správanie akceptuje. Zase vďaka skvelému scenáru film nepôsobí deprimujúco, práve naopak, zobrazený drsný humor zapadá do tejto krimi drámy ako 3D puzzle, vo filme dokonca znie optimistická, súčasná popová hudba na čele s hitom od Paris HiltonStars Are Blind, či perfektnou inštrumentálnou verziou hitu Toxic, ktorá je hlavnou témou filmu. Ako režisérsky debut Emerald je výborne natočený (celá produkcia trvala len 23 dní!) a už teraz prepisuje históriu. Spolu s Chloé je Emerald len šiestou a siedmou ženou, ktoré získali nomináciu v kategórii réžia. V oscarovskej sezóne film Promising Young Woman boduje najmä v kategórii originál scenár a vyhral ceny ako BAFTA, WGA, Critics. Samotná Carey je jednou z favoritiek v kategórii herečka v hlavnej úlohe. Cena za originál scenár by bolo určitým zadosťučinením, no stojí oproti filmom ako Minari, či The Trial of the Chicago 7.

Ďalšou britskou snímkou v osmičke nominovaných na najlepší film, je dráma The Father od režiséra Floriana Zellera, ktorý natočil srdcervúci príbeh starnúceho muža, u ktorého sa prejavujú príznaky demencie a Alzheimera a ktorý odmieta akúkoľvek pomoc, čo výrazne komplikuje situáciu ako pre neho, tak aj pre jeho dcéru, ktorá sa mu snaží pomôcť. Režisér úlohu Anthonyho napísal priamo pre herca Anthonyho Hopkinsa (preto aj to rovnaké meno), ktorý je v úlohe fenomenálny. Jeho dcéru Annu stvárňuje výborná Olivia Colman. Avšak, vedľajšiu úlohu, či dokonca rovnocenného partnera k výkonu Anthonyho sa dá považovať práve výprava filmu, dizajn scén a strih, ktoré všetky podčiarkujú zmätený svet, v ktorom Anthony žije a snaží sa porozumieť realite, ktorá je nie vždy taká aká sa zdá. Vyzdvihnúť musím úžasnú prácu výpravy, ktorá postavila rovnaké byty s malými detailmi, ktoré sa menia, ako sa mení Anthonyho realita a divák, ktorý s ním prežíva jeho život, je práve týmto “maličkosťami“ úplne pohltený a rovnako zmetený. Úžasná ilúzia vytvorená z tragédie straty vlastnej osobnosti, identity a pamäte. Na pozadí toho celého je krehký vzťah medzi otcom a dcérou, ktorý sa rozvíjajúcou chorobou rozpadá. Ak budete mať pri pozeraní filmu pocit, že pozeráte divadelnú hru, nie je to náhoda. Režisér snímky Florian Zeller je pôvodne francúzsky divadelný scenárista a rovnomennú hru uviedol na doskách v roku 2012 a film The Father je jeho režisérskym debutom. Scenár v angličtine mu pomáhal napísať Christopher Hampton, s ktorým “skomponovali“ svet, ktorý nás obklopuje viac ako by sme si mysleli a ktorý s nami ostáva dlho po jeho skončení. Sir Anthony Hopkins je jeden z dvoch silných favoritov na zisk Oscara pre najlepšieho herca v hlavnej úlohe. Tým druhým je zosnulý Chadwick Boseman. Oscara by som jednoznačne dala výprave, možný je aj strih, či adaptovaný scenár, kde stojí oproti filmom Nomadland, či Borat 2.

Jedným z veľkofilmov nominovaných v kategórii najlepší film je politická dráma od režiséra a oduševneného scenáristu, ktorý dekadenciu vyslovených slov povýšil na olympijskú disciplínu, Aarona Sorkina s názvom The Trial of the Chicago 7. Film s príbehom, ktorý v našich končinách nie je veľmi známy, pojednáva o súdnom procese s tzv. Chicagskou sedmičkou aktivistov, ktorí sa zúčastnili protestov proti vojne vo Vietname v roku 1968. Kľudný protest sa však rýchlo zmenil na nepokoje a bitky medzi policajtmi a protestujúcimi. Aktivistov, ktorí mali stáť na čele provokácii na protestoch, Abbieho Hoffmana, Jerryho Rubina, Davida Dellingera, Toma Haydena, Rennieho Davisa, Johna Froinesa, Leeho Weinera a Bobbyho Seala obvinili zo sprisahania a podnecovania násilia. Celý film sa odohráva v súdnej sieni, okrem flashbackov na dané udalosti, kde si naplno vychutnáte Sorkinov nadupaný scenár s prednesom hlavného ansámblu. Aj keď, myslím si, že Trial nie je scenáristicky najlepší Sorkinov film. Stále sa ale drží veľmi vysoko. Príbeh ako taký je stratený v záplave informácii, ktoré dostávate bez nadýchnutia, čo si uvedomíte v niektorých akčnejších scénach, kedy toho kyslíku potrebujete naozaj veľa. Menšou kontroverziu filmu bolo vyčítanie nepresných, či prekrúcaných informácii, ktoré sú kľúčové v uchopení a pochopení politickej súdnej drámy, kde je veľa protagonistov na strane dobra, veľa na strane zla a dokonca sa môžu prelínať. Film je silný svojím hereckým obsadením, z ktorého je ťažko vybrať najlepšieho, keďže najlepšie fungujú ako skupina. Vo filme si zahrali Sacha Baron Cohen, Eddie Redmayne, Alex Sharp, Jeremy Strong, John Carroll Lynch, Noah Robbins, Daniel Flaherty, Yahya Abdul-Mateen II, Mark Rylance, Joseph Gordon-Levitt, či Michael Keaton. Film by mohol získať Oscara za originál scenár, no bojuje po boku filmov ako Minari, či Promising Young Woman, ktorý je väčším favoritom.

Ďalším britským filmom v kategórii najlepší film je, povedzme že hudobná dráma Sound of Metal od režiséra Dariusa Mardera, pre ktorého film taktiež predstavuje režisérsky debut. Film sleduje heavy-metalového bubeníka Rubena, ktorý postupne prichádza o sluch. Okrem výborného výkonu hlavného predstaviteľa Riza Ahmeda je silnou zbraňou filmu práve strih a mix zvuk, ktorý divákov vťahuje do nového sveta ticha, ktorý sa otvára Rubenovi, ktorý je zničený svojou diagnózou. Riz sa kvôli filmu naučil americkú znakovú reč, rovnako ako aj hru na bubnoch a pri rôznych scénach, kde by nemal počuť, mal v ušiach štuple na blokáciu všetkého zvuku. Film ponúka zaujímavý príbeh, ktorý nás vťahuje do nepoznanej komunity nepočujúcich ľudí, z ktorých sa každý so svojím hendikepom vyrovnáva inak, no spoločne si pomáhajú začleniť sa do spoločnosti. Okrem Riza je hrdinom filmu aj Paul Raci, ktorý síce nie je nepočujúci, no je aktívnym členom spolku ASL (Americká znaková reč) a plynule ju ovláda, keďže mal oboch rodičov nepočujúcich. V oscarovskej sezóne film vyhral pár cien práve za zvuk a strih, vrátane BAFTA a môžu to byť práve tieto dve ceny, ktoré film vyhrá aj na Oscaroch. Riz podáva bravúrny výkon, no stojí oproti dvom veľkým “rivalom“ – HopkinsoviBosemanovi.

Posledným filmom vo výbere osmičky v kategórii najlepší film je dráma Judas and the Black Messiah v réžii Shaka Kinga. Film, ktorého udalosti nie sú u nás veľmi známe, ponúka príbeh mladého a oduševneného lídra illinoiskej časti politickej strany Čierny panter, Freda Hamptona a malého kriminálnika Billa O’Neala, ktorého naverbovala FBI, aby sa infiltroval do strany a podával im informácie o Hamptonovi a pripravovaných akciách strany. Film je dobrý a rozhodne mu nechýba duša, ani srdce, no obidvomi sú hlavní hrdinovia v podaní hercov Daniela KaluuyaLaKeitha Stanfielda, ktorí sú oba nominovaní v kategórii herec vo vedľajšej úlohe. Daniel je fenomenálny ako mladý revolucionár, ktorý burcuje svoje sestry a bratov do boja za práva Afro-Američanov, každú scénu, v ktorej je si ukradne pre seba, kamera je stále s ním a zbožňuje jeho každý detail. Jednému je až ľúto, keď pozná osud tohto talentovaného mladíka, ktorý síce vystupoval radikálnymi prejavmi, no vedel strhnúť dav na svoju stranu. LaKeitha vo svojom klasicky výbornom výkone za Danielom nijak nezaostáva a ponúka výpoveď muža, ktorý si za svoje rozhodnutie odpykal svoje. Film sa svojou nomináciou stal prvým filmom s čisto Afro-Americkými producentmi. A v doterajšej oscarovskej sezóne vyhral Daniel všetky ceny, na ktoré bol nominovaný, medzi nimi aj BAFTA, SAG, Zlaté glóbusy a myslím, že poslednou cenou bude práve Oscar

Predikcia na výhru Oscara: film Nomadland

Najlepší režisér
Nominovaní sú: Thomas Vinterberg (Chlast), David Fincher (Mank), Lee Isaac Chung (Minari), Chloé Zhao (Nomadland) a Emerald Fennell (Promising Young Woman).

Najväčším (a veľmi príjemným) prekvapením kategórie je nominácia Vinterberga, ktorý pravdepodobne uchmatol miesto Aaronovi Sorkinovi. Osobnými favoritkami kategórie, ktorá po 93. rokoch Oscarov prepisovala históriu nominovaním hneď dvoch žien-režisérok, sú Zhao a Fennell svojimi odvážnymi snímkami, ktoré burcujú spoločnosť. Za úspech Zhao v tejto kategórii hrá výhra v profesionálnom Združení – DGA, či výhry v iných cenách. Fincherov Mank podľa mňa nie je jeho najsilnejším filmom a prekvapiť môžu Chung aj Vinterberg s osobnostne silnými snímkami.

Predikcia na výhru OscaraChloé Zhao

Najlepšia herečka v hlavnej úlohe
Nominované sú: Viola Davis (Ma Rainey’s Black Bottom), Andra Day (The United States vs Billie Holiday), Vanessa Kirby (Pieces of a Woman), Frances McDormand (Nomadland) a Carey Mulligan (Promising Young Woman).

Kategória, ktorá nemá jednoznačnú favoritku a môže vyhrať naozaj každá z nominovaných. Každá z herečiek v priebehu oscarovskej sezóny dokonca vyhrala jednu z prestížnych cien. Viola Davis vyhrala cenu SAG, Andra Day prekvapivo vyhrala Zlatý glóbus, Vanessa Kirby vyhrala cenu ešte na MFF Benátky, Frances McDormand získala cenu BAFTA a Carey Mulligan pred pár dňami vyhrala indie cenu Spirit Awards. A všetky sú vo svojich úlohách výborné. No zúžila by som to na tri herečky Violu, Frances a Carey. S tým že Frances vyhrala Oscara pred troma rokmi, čo jej nebráni vyhrať znovu. Viola by sa stala prvou Afro-Američankou, ktorá kedy vyhrala v líderskej kategórii a bol by to jej druhý Oscar. Carey by získala svojho prvého Oscara po dvoch nomináciách s 11ročným odstupom.

Predikcia na výhru Oscara: Carey Mulligan (Frances/Viola) :)

Najlepší herec v hlavnej úlohe
Nominovaní sú: Riz Ahmed (Sound of Metal), Chadwick Boseman (Ma Rainey’s Black Bottom), Anthony Hopkins (The Father), Gary Oldman (Mank) a Steven Yeun (Minari).

Kategória sa postupom oscarovskej sezóny zúžila na dvoch hercov Chadwicka a Anthonyho. Môj osobný favorit je Chadwick, pretože vo filme podáva jeden zo svojich najlepších výkonov, ktorý bohužiaľ už nebude môcť zopakovať. V doterajšej sezóne získal ceny SAG, či Zlatý glóbus. Anthony v úlohe Anthonyho je fenomenálny a ukoristil si cenu BAFTA. Gary si zaslúži všetku chválu za stvárnenie alkoholického scenáristu Mankiewicza, no za svojimi najlepšími výkonmi zaostáva. Riz a Steven sú fantastickí, ale ich čas ešte len príde.

Predikcia na výhru OscaraChadwick Boseman

Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe
Nominované sú: Olivia Colman (The Father), Amanda Seifreid (Mank), Yuh-Jung Youn (Minari), Maria Bakalova (Borat 2) a Glenn Close (Hillbilly Elegy).

Prekvapivou, no možno nie až tak, favoritkou kategórie sa stala juhokórejská herečka Yuh-Jung Youn. Jej stvárnenie nekonvenčnej starej mamy musí vyčariť úsmev na tvárach každému. Jej výkon pôsobí ako med na dušu a ukradne každú jednu scénu. Herečka v oscarovskej sezóne vyhrala všetko čo mohla, BAFTA, SAG, Spirit, ceny kritikov a bol by to jej prvý Oscar v kariére (mimochodom jej ďakovné reči sú tiež výborné). Olivia je ako vždy úžasná, no tiež je čerstvo dva roky po výhre Oscara. Amanda a Maria, pre ktorú to je veľký úspech, sú mladou krvou, ktorých čas ešte len príde. Viacerí kritici hovoria o víťazstve Glenn, no nemyslím si, že za výkon v dosť rozháranom filme, za ktorý dostala aj nomináciu na Zlatú malinu, je jej víťazný.

Predikcia na výhru OscaraYuh-Jung Youn

Najlepší herec vo vedľajšej úlohe
Nominovaní sú: Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah), Leslie Odom Jr. (One Night in Miami), Sasha Baron Cohen (The Trial of the Chicago 7), Paul Raci (Sound of Metal) a LaKeith Stanfield (Judas and the Black Messiah).

Výhra hocikoho iného ako Daniela, bude veľkým prekvapením a to hovorím s obrovským rešpektom ku všetkým nominovaným, ktorí sú vo svojich úlohách viac ako dobrí. Leslie a Sasha prichádzajú z filmov so silným ansámblom a vybrať najlepšieho z celku, ktorý funguje, je hriech. LaKeith je skvelý, no pokiaľ ho neporovnávate s Danielom. Snáď najväčším “rivalom“ je Paul, čerstvo po výhre na cenách Spirit.

Predikcia na výhru OscaraDaniel Kaluuya

Zdroj:  moviemania.sk Foto © 2021 Academy of Motion Picture Arts and Sciences

Súvisiace články