Norbit

17.4.2007|Olivia|
Norbit

Kto by nepoznal Eddieho Murphyho a jeho urozprávaný humor. Po nespočetných komédiách ako Cesta do Ameriky, Holy man, Doctor Dolittle, či Zamilovaný profesor je tu ďalšia, kde si Eddie podobne ako v Zamilovanom profesorovi zahral hneď niekoľko rolí.

Norbit Albert Apple vyrastal v sirotinci, kde mu spoločnosť robila jeho najlepšia kamarátka Kate Thomas až do momentu, keď si ju adoptovali. Norbit nedokázal byť sám a tak Kate nahradila nadmerne vypasená Rasputia (čítaj Raspjuša), s ktorou sa neskôr aj oženil. Tým však spravil obrovskú chybu, a to nie len psychicky, ale aj fyzicky, lebo ho tučná Rasputia utláča, no a Norbit to trpezlivo znáša. Keď sa do mesta vracia dospelá Kate, aby od čínskeho majiteľa odkúpila sirotinec, v ktorom vyrastala, Norbit dostáva chuť bojovať o život, ktorý si zaslúži. Kate však neprišla sama, je s ňou aj jej snúbenec a o chvíľu bude svadba. Rasputiini bratia, ktorí terorizujú celé mestečko, chcú zo sirotinca urobiť striptízový bar. Cestu vidia cez Kateinho pokryteckého snúbenca.

Norbit

Po celkom vtipnom úvode filmu, odohrávajúcom sa v sirotinci, sa divák môže rozlúčiť s inteligentnou zápletkou a jediné čo ostáva sú smiešne vlnenia sa tlstého Rasputiinho tela, tisnutie sa jej nadmerných pŕs na volant auta, či jej jazda na šmykľavke smrti v aqua-parku. Výrazná je aj jej sila, vďaka ktorej postavy filmu lietajú po scénach jedna radosť. Ako kontrast k tejto komickej "oblude" vystupuje mulatka Thandie Newton v roli Kate a ako rozprávková bytosť, vstupuje do prostého sveta nie príliš príťažlivého Norbita. Film ponúka okrem krikľavo-farebných scén aj zopár úsmevných vtipov, primitívnych a miestami trochu vulgárnych, čo stačí na mierne precvičenie bránice. Film môže pôsobiť dokonca urážlivo pre ľudí s nadváhou, alebo s čiernou pleťou, keďže platí, čím tmavší a vačší, tým vulgárnejší a násilnejší.

Pred Murphyho úspechom vo filme Dreamgirls a predtým, ako bol pasovaný za milého oslíka v rozprávke Shrek, natočil film Delirious, v ktorom povedal za 70 minút slovo "fuck" asi 230 krát. Norbit nemá od tohto filmu príliš ďaleko, aj keď je to rodinná komédia (prekladatelia do slovenčiny boli našťastie celkom milosrdní). Naskytuje sa otázka, prečo sa Eddie, po takom úspešnom filme, ako Dreamgirls rozhodol znova klesnúť na úroveň prostoduchých, preňho tak typických komédii, akou je práve Norbit. Akoby mal priam potrebu si zahrať tú tlstú, dominantnú černošku, ktorá po všetkých vrieska a terorizuje svoje okolie. Vďaka serióznemu make-upu a najtlstejšiemu kostýmu, aký ste kedy videli, hrá Eddie (teda okrem nahlúpleho Norbita) Rasputiu. Ďalej hrá Mr. Wonga - čínskeho majiteľa reštaurácie, ktorá je zároveň aj sirotincom, a taktiež vedľajšiu rolu miestneho reverenda.

Norbit

Ľuďom, ktorí hľadajú inteligentný, citlivý humor odporúčam nechodiť. Naopak tí, čo preferujú cirkusové vystúpenia viac, ako kvalitný film na zamyslenie, by si tento kúsok nemali nechať ujsť. Typická Murphyovská komédia je nenáročným spestrením všedného večera.

Scénár: Eddie Murphy, Charles Q. Murphy
Réžia: Brian Robbins
Žáner: komédia