Farebný závoj (The Painted Veil)

8.7.2007|Radovan Torda|
Farebný závoj (The Painted Veil)

Keď si scenárista Ron Nyswaner (Philadelphia) zvolil v polovici 90. rokov za svoj nový námet novelu W.S. Maughama Farebný závoj, netušil, že prvá klapka padne až v roku 2005. Nebolo by to prvý raz, čo by sa táto politická romanca odohrávajúca sa na ďalekom východe objavila na striebornom plátne. Okrem verzie z 50. rokov sa do povedomia svetovej kinematografie zapísal predovšetkým rovnomenný film z roku 1934, kde hlavnú úlohu stvárnila slávna Greta Garbo.

Do čela príprav najnovšieho „Závoja“ sa postavil prekvapivo herec, ktorý túžil po úlohe anglického misionára v Číne kvôli svojmu štúdiu čínskych dejín a nebol ním nik iný ako charakterový chameleón, režisér a producent Edward Norton, ktorý si za svoju partnerku zvolil Naomi Watts. Modrooká Austrálčanka, ktorá v tej dobe mala za sebou fyzicky náročné nakrúcanie Jacksonovho King Konga na Novom Zélande, nemala ani najmenšiu chuť vrhať sa na ďalšiu niekoľkomesačnú prácu v zapadnutom kúte Číny. Ale stačil jeden telefonický rozhovor s neodbytným Nortonom a Naomi už nemusela ani vybaľovať. Na jej odporučenie sa na režisérsku stoličku posadil John Curran, s ktorým herečka spolupracovala na filme Už tu nežijeme. Po problémoch so striedajúcimi sa režisérmi boli teda všetky esencie kompletné. Až na jednu – Čínu. Curran sa vydal do komunistickej krajiny skôr, aby pripravil pôdu pre svoj štáb, ale čoskoro zistil, že veci sa vďaka socialistickej byrokracii hýbu veľmi pomaly a mnohé papierovačky budú trvať večnosť. Nenechal sa však odradiť a nereagoval ani na odporúčanie kolegov z brandže, ktorí si už prešli nepísanou vojnou s čínskymi úradníkmi a radšej si lokácie pre svoje projekty hľadali v ústretovejších krajinách východnej hemisféry. Curran sa nielenže nevzdal a získal všetky potrebné povolenia, ale tiež sa zaslúžil o takmer nemožné – podnietil vznik prvej čínsko – hollywoodskej koprodukcie. Americkí filmári teda konečne po niekoľkoročných prípravách obsadili zapadnutú dedinku Huang Yao v provincii Guangxi a spustili kamery.

Farebný závoj (Painted Veil, 2006)

Londýn v dvadsiatych rokoch minulého storočia predstavoval svoju elitnú spoločnosť ako bandu suchárov, ktorí sa bavili na nudných večierkoch, dodržiavali etiketu a pri srkaní suchého Martini nepriamo rozhodovali, o tom koho si vezmú ich znudené, dospievajúce ratolesti. Podobne je k zväzku s introvertným bakteriológom Walterom Faneom (Norton) dotlačená i mladučká Kitty (Watts) a keďže jej manžel vedie výskum v ďalekom Šanghaji, je jej svätou povinnosťou sprevádzať ho doslova na druhý koniec sveta. Exotické dobrodružstvo sa však čoskoro zmení na stereotyp a ten cudzí , málovravný mladík, ktorý sa stal jej životným partnerom, tiež neponúka nič viac než zázemie a akúsi hanblivú formu náklonnosti. Kitty si teda pri prvej príležitosti spríjemní nudné popoludnia s jedným z lokálnych kolonizátorov Charliem (Liev Schreiber). Ženatý záletník navštevuje Kittinu posteľ stále častejšie, až jedného dňa Walter ukáže svojej nevernej manželke, že nie je až tak hlúpy ako sa domnievala. Dá jej na výber – rozvod a spoločenskú potupu, alebo spoločný, „romantický výlet“ do cholerou nasiaknutej dedinky, niekde mimo dosah modernej civilizácie. Kitty zvolí druhú možnosť a netuší, že jej prvé dospelé rozhodnutie bude bránou k poznaniu skutočného Waltera, ale hlavne samej seba...

Nech už dej vyznieva akokoľvek tuctovo a predvídateľne, verte, že onen pátos sa čoskoro stratí pod presnou Curranovou réžiou, ktorá dávkuje logicky postup príbehu do štylisticky atraktívnej podoby, kde žiari hlavne Norton meniaci sa zo zdvorilého manžela na pomstychtivého ignoranta, hazardujúceho so životom svojej manželky, ktorý neskôr opätovne nadobúda sympatie k znovuzrodenej Kitty. Naomi Watts som už rozhodne videl v lepšej hereckej forme, ale snáď sa na jej slušnom predsa len však rezervovanom výkone podpísalo obdobie, do ktorého je dej filmu zasadený. A práve tento na americkú produkciu nezvykle chladný prístup k citmi nabitým scénam je vskutku príjemný a posúva Farebný závoj do viac ako vychutnateľnej roviny.

Farebný závoj (Painted Veil, 2006)

Prispieva k tomu i magnetizujúca hudba Alexandra Desplata (Syriana, Kráľovná), ktorá presne kopíruje dejové zvraty a strháva na seba pozornosť už pri úvodných titulkoch a dychberúce scenérie civilizáciou nedotknutej prírody, taktiež dodávajú filmu jedinečnú farebnosť.

Farebný závoj je výborný film. Oprašuje síce milión krát videné klišé, ale robí to na úrovni, v atraktívnom prostredí a bez zbytočnej precitlivenosti. Zaslúži si štyri hviezdičky, a ak patríte k fanúšikom výpravných romancí, pridajte ešte jednu a bežte do kina.

VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Warner Independent

Odporúčané články

Mŕtvi neumierajú

Mŕtvi neumierajú

Jim Jarmusch nie je režisérom a vlastne ani scenáristom typických projektov, ktoré štúdiám v Hollywoode prinesú desiatky miliónov...
Godzilla II: Kráľ monštier

Godzilla II: Kráľ monštier

Godzilla z roku 2014 sa pokúsila odštartovať celkom nové univerzum zvané MonsterVerse, ktoré sa malo venovať primárne ikonickým...
Občan Kane (Citizen Kane, 1941)

Občan Kane (Citizen Kane, 1941)

Ak sa zostavujú rebríčky najvýznamnejších filmov sveta, robia sa rôzne novinárske ankety – vždy stojí na jednom z prvých miest film...