Jednotka príliš rýchleho nasadenia (Hot Fuzz)

8.8.2007|Radovan Torda|

Britský režisér Edgar Wright nás už potešil svojou paródiou na Romerove „nemŕtve“ filmy – Úsvit mŕtvych a po niekoľkých televíznych projektoch či fiktívnom traileri k Tarantino – Rodriguezovskému kombu - Grindhouse je späť na plátnach kín. Tento krát si na mušku vzal akčných hrdinov a drsnú látku zasadil do malebných uličiek anglického vidieku. Takáto kombinácia funguje a Wrightova Jednotka rýchleho nasadenia je rozhodne jednou z najlepších čiernych komédií posledných rokov.

Príbeh londýnskeho policajta Nicholasa Angela (Simon Pegg), ktorý je v tom, čo robí natoľko dobrý, že musí byť preložený, aby jeho kolegovia nevyzerali ako neschopná banda, začína príchodom do utešeného, waleského mestečka Sandford. Ďaleko od adrenalínovej kriminality Londýna sa nový seržant len pomaly zmieruje so zásahmi ako sú preverenie veku v miestnej krčme, pokuty za prekročenie rýchlosti či hľadanie zatúlanej labute. Navyše domorodci sú ako vystrihnutí z katalógu na šťastný a usporiadaný život. Utópia s nulovou kriminalitou však čoskoro odhalí svoje trhliny, keď sa v mestom otrasie séria záhadných úmrtí. Miestni to, samozrejme, pokladajú za nešťastné náhody, ale Angel postupne zisťuje, že za nevinnosťou Sanfordu sa skrýva niečo veľmi, veľmi ponuré...

Jednotka príliš rýchleho nasadenia (Hot Fuzz, 2007)

Do úlohy nekompromisného bojovníka proti zločinu obsadil Wright svojho dlhoročného kolegu a kamaráta Simona Pegga, ktorý sa objavil už v Úsvite mŕtvych a podobne, ako v prípade zombíkov je spoluautorom scenára i tohto projektu. Chalani ho písali viac ako 18 mesiacov a dali si skutočne záležať. Film je plný vtipných narážok a odkazov nielen na americké adrenalínovky (Bod zlomu, Bad Boys...), ale tiež presne kopíruje mentalitu ospalého anglického mestečka. A tam kde sa stretávajú tieto dva odlišné svety, vzniká priestor pre divokú automobilovú naháňačku s dlho hľadanou labuťou na zadnom sedadle, vyľudnenie baru po kontrole plnoletosti či dohady o vysokej pravdepodobnosti nešťastného úmrtia prepichnutím záhradnými nožnicami.

Okrem Pegga sa v policajnej uniforme mihnú Bill Nighy (Láska nebeská, Piráti Karibiku), Jim Broadbent (Denník Brigidget Jones, Narnia) a ako hlavný Angelov podozrivý sa predstaví Timothy Dalton - manažér miestneho supermarketu. Zvyšok castingu je síce našincovi neznámy, ale o to viac dotvára anonymitu svetom nedotknutého zapadákova.

Film je zaujímavý i po technickej stránke. Wrighotovi sa podarilo získať dosť peňazí nato, aby mohol natočiť zaujímavé akčné sekvencie, ktoré majú od bombastickosti amerických, akčných trhákov ďaleko, ale sú efektívne, uveriteľné a slušne odvedené. Štúdio Working Title dalo Wrightovi nad nakrúcaním voľnú ruku, o čo sa určite vo veľkej miere zaslúžila reputácia vypestovaná na úspechu Úsvitu mŕtvych. Ďalším pozitívom je rýchly strih (ďalšia odvolanie na akčný žáner), ktorý spočiatku pôsobí rušivo, ale keď si oko privykne, zistíte, že i tu sa skrýva kus sarkazmu (prestrih na pohár plniaci sa ležiakom pre miestneho policajta a iný s brusnicovým džúsom pre Angela).

Nuž, Jednotka príliš rýchleho nasadenia sa do slovenských kín doplazila príliš pomaly (britská premiéra sa konala už 14. februára 2007), ale i tak, ak máte chuť na európsku, čiernu komédiu, ktorá (podľa slov jej tvorcov) neparoduje, ale oslavuje akčný žáner, rozhodne si film pozrite. Stojí za to.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Rogue Pictures