Zakázané kráľovstvo (The Forbidden Kingdom)

8.12.2008|Ľubo Martiniak|

Doby kedy z každého plagátu a kúta mestských kín lákali na kung-fu hity tradične vyjavené tváre ázijských bojovníkov, bojujúcich za lepšie časy či osobné fantastické ciele, sú už dávno preč, a priznajme si dávno sú preč i časy dvoch pravdepodobne najslávnejších predstaviteľov súčasnej Hollywoodsko-ázijskej generácie  Jackieho ChanaJeta Liho. Jackie už dávno oslávil úspechy Križovatky smrti i divokého Vtedy na západe a Jet sa dokonca potreboval pre svoj vrchol stať mafiánskym „psom“ utrhnutého z reťaze, aby zostal v povedomí súčasnej mladej americkej ale i európskej generácie. Veru útek z rodnej Ázie sa nevydaril tak úplne prevratne, a to i vzhľadom na zopár vcelku vydarených snímkov.

Nuž a preto informácia, že sa toto známe duo dáva dokopy a plánuje preraziť spoločným filmom, rozvírila dušu nejedného mladého fanúšika lietajúcich pästí, a naplnila ich očakávaním nevídaného. Prvotné očakávanie bolo naozaj veľké, a to najmä  po naozaj vydarenom prvom trailery, no postupne, (a to práve pred premiérou) sa veľa o Zakázanom kráľovstve nehovorilo. Napokon však komerčne a čiastočne i u kritikov film uspel, a ziskuchtivým chlapíkom čoraz viac úspešnejšej producentskej spoločnosti Lionsgate Films naskočili úsmevy na tvárach.

Zakázané kráľovstvo  (Forbidden Kingdom, The, 2008)

Im sa možno úsmevy z dobrého zárobku na tvárach usadili ,no mne po dopozeraní skôr narobil vrásky rozpačitý pohľad. Neodvážim sa povedať ,či moje rozhorčenie malo príčinu v nízkej kvalite samotného filmu alebo skôr v očakávaní, ako to s nami títo dvaja „borci“ roztočia. Jedno je však isté. Príbeh chlapca Jasona (ako inak) milujúceho akčné ázijské kung-fu pecky, ktorý po smutnej smrti jeho verného „zásobovateľa“, staručkého Číňana Hopa, dostáva do rúk čarovnú palicu, s pomocou ktorej je akoby zázrakom katapultovaný do starovekej Číny, neveští naozaj nič originálne. Celý príbeh je veľmi predvídateľný a jasný od samého začiatku. Mladý Jason stretáva večne opitého a nesmrteľného mnícha Lu Yana (Jackie Chan), vydá sa oslobodiť Opičieho krála (Jet Li), a naučí sa zopár mladických fintičiek s pričinením hrdinov oboch hlavných hereckých predstaviteľov...Nuž a to je asi tak všetko.Jediné čo naozaj zachraňuje takto jednoduchý dej je hlavne chytľavo nadhodená dobová atmosféra a veľmi pekná finta v podobe dvojitých úloh pre obe herecké „kapacity“, ktorú samozrejme prezradiť nemôžem, pretože by ste prišli asi o to jediné čo vás potenciálne dokáže prekvapiť, a to verte, že v celej snímke je takéto  niečo naozaj poskromne, ak vôbec. Nakoniec, čo očakávať od rutinéra Roba Minkoffa skúseného akurát tak na rodinných „slaďákoch“  typu Myšiek Stuart Little alebo priam strašného Strašidelného zámkuEdie Murphym. Ale nechcem mu prišívať na golier úplne všetku vinu, a to najmä pre hlboko priemerný scenár, za ktorým stojí rovnako nevýrazný John Fusco. Ten nedáva režisérovi príliš možností na kreativitu , a tak mu nezostáva nič iné, ako ísť po predpísanej linke až dokonca. Minkoff sa síce snaží eliminovať všetky prvky teen dobrodružnej fantasy, čo sa mu čiastočne i darí, no počas celého diania na plátne máte pocit, že sa nedokáže vymotať zo spleti trápnych situácií (vid iskrenie medzi Jasonom a tajomnou dievčinou menom Zlatý VrabčiakJ ) ,a len balansuje na neprekonateľnej hranici mladického dobrodružného snímku a vážnej kung-fu pecky . Lenže tento fakt mu nemožno zazlievať  úplne, a treba priznať, že v tak jednotvárnom scenári urobil naozaj čo sa len dalo a niekedy som mal dokonca i zbesilý pocit, že presne takáto nerozhodnosť bola jeho vnútorným úmyslom snáď  už od úvodných tituliek, aby akýmsi spôsobom „vlk bol sýty a aj ovca zostala celá“.

Odstupom krátkeho času však  uznávam že, je toho relatívne dosť čo si zo Zakázaného kráľovstva možno odniesť domov. Rozhodne to nie je film na niekoľko násobné pozeranie a už vôbec nie na podrobné skúmanie ( pre bežného diváka však stále dosť príťažlivé), no nájde sa naozaj zopár silných momentov, kedy zahorí  plamienok každého bojovného srdca. Scénu v hostinci alebo vzájomnú konfrontáciu Jackiho a Jeta si ešte nadlho vryjete do pamäti, i keď v tom druhom prípade, by ste  od oboch predstaviteľov očakávali niečo viac, avšak tu sa naskytá už len otázka, či je to čo by ste si predstavovali naozaj uskutočniteľné, a nie príliš osobné. Súboje, nech sú akokoľvek prehnané a prešpikované čínskym wušu , si vás zaručene získajú a odpustíte im i tie viditeľné  nedostatky, v podobe rušivých závesných lán či šialených bojových postojov. Keď si k tomu pričítate slušný herecký výkon Jackieho Chana ,čoby stále opitého mnícha a rádobyoriginálne pojatie Zlatého Vrabčiaka (celý film ju počuť hovoriť v tretej osobe) s tvárou nádhernej Yifei Liu ako i výkon Jeta Liho s bonusom šibalských grimás jemu vlastných ,nezostáva vám nič iné, ako sa na Zakázané kráľovstvo vybrať do kina, pričom neurobíte vôbec žiadnu chybu, ak  privediete svoju nežnejšiu polovičku, prípadne už trošku odrastené ratolesti ,trebárs aj v tom „skvelom“ a zaručene zložitom teenagerskom veku...

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Lions Gate Films