Návrat k Artfilmu

3.7.2009|Dano Kováčik|
Návrat k Artfilmu Počas posledného týždňa od 19. do 27. júna sme mohli na bilboardoch či v televíznych spotoch zahliadnuť známe postavičky v tvare jednotky a sedmičky, ako predvádzajú rôzne akrobatické tanečné polohy. Sedemnásty ročník medzinárodného filmového festivalu v Trenčíne a Trenčianskych Tepliciach podobne predstavil kino v jeho najrôznejších polohách a pocitoch a bol opäť sviatkom pre všetkých filmových fanúšikov.

87 celovečerných a viac ako 56 krátkych filmov v súťažných aj nesúťažných programových sekciach zo 43 krajín sveta, mnohé už ocenené na prestížnych filmových prehliadkych ako Berlinale, Cannes, Locarno či Benárky. Oproti minulým ročníkom sa prehliadka výrazne rozšírila najmä v nesúťažných sekciách. Po trojročnej pauze zapríčinenej najmä nedostatkom domácej tvorby sa obnovila sekcia Slovenská sezóna, v rámci ktorej sa divákom pod holým nebom predstavili snímky ako Pokoj v duši Vlada Balka, Nebo, peklo, zem... Laury Sivákovej či novinky Bratislavafilm Jakuba Kronera a Ženy môjho muža Ivana Vojnára, ktoré mali v Trenčíne slovenskú premiéru. Putovná prehliadka Bažant Kinematograf bude v lete už tradične pokračovať aj v ďalších 29 slovenských mestách a podujatiach ako festival Pohoda či Cinematik.

O ceny sa hralo v v dvoch súťažných sekciách – prvý, druhý alebo tretí hraný celovečerný film a najlepší krátkometrážny film. Porota v zložení herec a režisér Jan Kačer, Dorota Nvotová, maďarská herečka a režisérka Eniko Eszenyi, nemecký kurátor, dramaturg a riaditeľ filmového festivalu Heiko Fischer a americký filmový kritik z magazínu Variety Jay Weissberg vyberala z hraných15-tich snímok. Na sobotňajšom slávnostnom ceremoniáli si napokon Modrého anjela za najlepší celovečerný film odniesl britský výtvarník a debutujúci režisér Steve McQueen za snímok Hlad. Rozpráva obrazovo sugestívnou formou o proteste štvorice hrdinov z väzenia Maze (v preklade bludisko) proti stotožňovaniu politických väzňov so zločincami. Príbeh odohrávajúci sa v roku 1981 už očaril minulý rok v Cannes, odkiaľ si odniesol cenu za najlepší debut Zlatá kamera a patrí mu aj britská cena BAFTA pre najlepšieho nováčika.

Návrat k Artfilmu - festivalová atmosféra

Hlavný predstaviteľ Michael Fassbender taktiež získal cenu pre najlepšieho herca.

Najlepším režisérom sa stal Austrálčan Warwick Thornton s filmom Samson a Dalila a cenu pre herečku v hlavnej role získala Neisipkul Omarbekova z filmu Prírodná tanečníčka.

V súťaži krátkych filmov porota ocenila Malajzíjčanky Chui Mui Každý deň. Spomedzi 46 filmov do 30 minút snímok vyberali poľská historička a teoretička filmu Jadwiga Glowa, rumunský scenárista a režisér Adrian Sitaru a slovenská animátorka, režisérka a producentka Ivana Zajacová.

Počas záverečného večera si ocenenie Zlatá kamera za trvalý prínos kinematografii prevzala aj česká režisérka Věra Chytilová, ktorá osobne uviedla svoj film Kopytem sem, kopytem tam. Pripojila sa tak k talianskemu režisérovi Ettore Scolovi, ktorého ocenili pri slávnostom otvorení a k menám ako Dušan Hanák, Andrzej Wajda, Roman Polanski, Jiří Menzel či Krzysztof Zanussi. Cenu Hercova misia a plaketu na novom Moste (či skôr „mostíku“) slávy udelili už počas festivalu Jeremy Ironsovi a Menzlovmu „dvornému“ hercovi Jaromírovi Hanzlíkovi.

Návrat k Artfilmu - festivalová atmosféra

Tohtoročným špecifikom boli sekcie venované tanečným filmom 80. rokov či komediálnemu žánru - tú zostavoval prezident festivalu Milan Lasica. Klasiku v sekcii Kultové filmy – Pomáda, Žiara, 9 a 1/2 týždňa či West Side Story doplnili prehliadky experimentálnejšej tvorby Láska a anarchia a Nočná prehliadka so správnou dávkou provokácie a divácky atraktívne novinky ako laureát z Benátok Wrestler s Mickey Rourkeom, Soderbergov dvojfilm Che alebo Almódovarovu novinku Rozorvané objatia v sekciách Okolo sveta a Európske zákutia.

Posolstvom tohtoročného Artfilmu bola najmä ústretovosť voči mladému divákovi. Aj vďaka tomu, že vedenie festivalu sa rozhodlo umožniť študentom zhliadnuť všetky projekcie zadarmo, návštevnosť prekročila rekordných 23 281 divákov, čo je takmer o polovicu viac ako minulý rok. Vychovať si diváka, ktorý si v budúcnosti vstupenku rád aj zaplatí, sa ukazuje ako krok správnym smerom. K letnému Artfilmu totiž patrí fenomén tzv. „batôžkárov“, mladých návštevníkov obývajúcich stanové mestečko v blízkosti kinosál nezriedka viac dní. Tentokrát sa kvôli dažďu presťahovali do telocvične základnej školy v Trenčianskych Tepliciach. Okrem voľného vstupu im organizátori zdarma zabezpečili aj pravidelnú kyvadlovú dopravu.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Artfilm

Súvisiace články