Štvrté proroctvo (Knowing)

1.10.2009|Zuzana Kožaková|
Štvrté proroctvo (Knowing) Kassandrinou veštbou (keď niekto zo strachu vidí blížiacu sa katastrofu, ale nikto mu neverí) trpí dnes pomerne málo ľudí. Pareidoliokov (ľudia, ktorí vidia, či hľadajú zmysel napr. v číselných reťazcoch...) sa nájde oveľa viac, a tak Vám nebude čudné, že sa režisér Alex Proyas, po piatich rokoch odmlky, rozhodol vrátiť s filmom, ktorý zachytáva psychické vyčíňanie pareidolioka, ktorému sa dostane nešťastnou náhodou do rúk číselné proroctvo, zanechané malým dievčatkom v 50. rokoch minulého storočia. Pod záštitou perfektného renomé režiséra Proyasa, ktorý má na konte úžasný počin Ja, Robot, prichádza do kín Štvrté proroctvo, ktoré nám zvestuje smrtiacu kombináciu rôznych žánrov (thriller, horor, sci-fi.....).

Čas je neúprosný. Uvedomovali si to aj študenti základnej školy Williama Dawesa, keď sa v roku 1959 rozhodli zanechať časovú kapsulu, do ktorej uložili obrázky zobrazujúce ich predstavy o budúcnosti. Jedno dievčatko, Lucinda, však zanechalo rad zdanlivo nezmyselných číselných kombinácii. O 50 rokov neskôr, keď sa pri slávnostnej ceremónii kapsula vybrala, papier s číselnými hieroglyfmi sa dostal do rúk malého Caleba (Chandler Canterbury) a následne nato aj do rúk jeho otca, profesora Johna Koestlera (Nicholas Cage), ktorý si v nezmyselných kombináciách všimne podobnosť s najväčšími katastrofami za posledných 50 rokov. Podobnosť sa zmení na presné dátumy, miesta a dokonca aj počty obetí svetových katastrof. Posledné čísla ukazujú na udalosti, ktoré sa ešte nestali, ale ktoré sa čoskoro stanú. Pre Johna to znamená len jediné. Preteky s časom o záchranu vlastného syna sa práve začínajú.

Štvrté proroctvo (2009)

Návrat famózneho Alexa Proyasa sa nesie v štýle akčno-mysteriózneho sci-fi thrilleru Štvrté proroctvo, ktoré sa javí ako jeden z mála filmov, ktorý dokáže prekročiť aj dnešnú produkciu. Myšlienka na apokalyptický príbeh o otcovi a synovi, ktorý čelia svetovým katastrofám vystupujúcich z radou číselných šifier, skrsla v hlave Ryne Douglas Pearson. Ponurá, mierne naturalistická atmosféra na záver prešpikovaná biblickým výjavom posúva vpred myslenie diváka, aby sa tak zamyslel nad neistou budúcnosťou. Aj sám režisér tvrdí, že „všetko, čo vo filme vyslovili postavy, by sa mohlo stať aj v skutočnosti.“ Proyas patrí medzi vyhranených režisérov. Jeho žáner je sci-fi miestami prevedené do podoby ponurého thrilleru. Proroctvo túto kvótu splňuje až príliš, ale pre divákov - preberačov, ktorí film rozpitvú do mikroskopických detailov, mám skvelú správu. Film je stavaný tak, že o ňom dokážete diskutovať aj celé týždne, a nakoniec Vám to aj tak nedá a pozriete si ho znovu. Výbornú kameru podtrhuje sugestívny soundtrack Marca Beltramiho.

Nicholas Cage, odparkoval chopper Ghost Ridera a vrhol sa ako profesor John Koestler priamo medzi nadšených študentov vysokej školy, s ktorými rád preberá determinizmus. Polemizujúceho profesora zbitého osudom zahral veľmi pôsobivo. Vďaka Proroctvu by sa Cage mohol vyhrabať z „bahna“, do ktorého spadol po predchádzajúcich filmových výkonoch. No len počas tohto roku má na stole ešte sedem filmov, takže predbiehať radšej nebudem. Rose Byrne, v úlohe Diane,dcéry podivnej Lucindy Embryovej, hysterčila celý film a mne osobne pílila uši, takže jej herecký výkon posudzovať nebudem. Nebol by totiž objektívny. Detské postavy, Caleb a Abby, ktorých sa zhostili Chandler Canterbury a Lara Robinson, by sa s ich prázdnymi tvárami skôr hodili do hororového Kruhu, než do Štvrtého proroctva.

Štvrté proroctvo (2009)

Príbeh sa zakladá na neočakávaných katastrofách, ktoré napäto očakávame v každej scéne. Režisér si však dal na čas a pekne postupne odkrýval nielen samotné číselné znaky, ale v podstate aj samotný vývoj filmu. Pád lietadla na most priamo počas dopravnej zápchy, či detailne natočený náraz vlaku na stanici metra uprostred Manhattanu, svojou brutalitou zakryjú aj jasný fakt, že tieto scény sú výsledkom počítačovej práce. Občasné prebehnutia k rodinnej dráme, či nemenšia dávka sentimentu, neuškodili filmu o nič viac, ako biblické finále, ktoré tam mne osobne vôbec nesedelo. Ambície režiséra dokopať aj tak fantastický film k ešte fantastickejšiemu záveru, siahali privysoko. Keby sa držal pri zemi a nestrkal Cageovi do úst také otrepané frázy á la Rosalinda ( together forever....), film by určite dosiahol na vyššie méty, aké sa mu teraz ponúkajú. Takže záverečná bodka sa nekonala a nám neostáva nič iné, len si vo svojej mysli predstaviť iný záver k tomuto inak fantasticky spracovanému filmu.

Akonáhle pominie účinok trápneho biblického záveru, ste za vodou. Štvrté proroctvo aj napriek svojej originalite, vybičovaným efektom a skvelému spracovaniu a námetu, dostáva odo mňa len 3 a pol hviezdičky, a to len z jediného prostého dôvodu. Privysoké ambície v závere urobili v podstate z celého filmu tolerovanú frašku. K niečomu sa však priznám. S číslami sa už rozhodne hrať nebudem.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © SPI International

Odporúčané články

Mzda strachu (Le Salaire de la peur)

Mzda strachu (Le Salaire de la peur)

Le Salaire de la peur čiže Mzda strachu, majstra žánru Henri-Georges Clouzota z roku 1953 je dnes už klasickým thrillerom, prelomovým dielom...