Hodinu nevieš (Hodinu nevíš)

21.10.2009|Zuzana Kožaková|
Hodinu nevieš (Hodinu nevíš) Eutanázia je vecou názoru, a z určitého hľadiska aj vecou ohľadu na názor pacienta. Čo sa ale stane, ak nejaký lekár či ošetrovateľ zavrhne všetky morálne hodnoty a vezme rozhodnutie, a v konečnom dôsledku aj samotné životy pacientov, do vlastných rúk? Vznikne podobná tragédia, ako u našich českých susedov v roku 2006. Keďže sa z onej udalosti stala obrovská novinárska senzácia, bolo len otázkou času, kedy „heparínový vrah“ nainfikuje kinosály. Režisér Dan Svátek sa túto mediálne sledovanú kauzu rozhodol poňať po svojom – totiž z pohľadu samotného vraha.

Film zachytáva príbeh obetavého mladíka Hynka(Václav Jiráček). Inteligentný chlapec s tvárou padlého anjela sa pokúša dostať na medicínu. Jeho neskrotná a svojská povaha mu však bráni vstúpiť na vysnívanú dráhu lekára. Existuje ale jedna možnosť ako aj napriek neurobeným skúškam zotrvať v zdravotníctve. A to stať sa sanitárom. Tak sa Hynek ocitá v ponurom sanatóriu, kde sa šetrí aj na žiarovkách. Jedného dňa ho pacient na konci síl požiada o to, aby ukončil jeho trápenie. Hynek dlho nerozmýšľa a trpiaceho pacienta navždy uspí. Po tom ako zistí, aké je to hrať sa na Boha, sa u Hynka dostaví pocit blaha a spokojnosti, a tak sa jeho špecialitou stane eutanázia, ktorú rozdáva na počkanie a vďaka ktorej vstúpi do povedomia ako „heparínový vrah“.

Hodinu nevieš (2009)

Režisér Dan Svátek sa po svojich prvotinách Zatratený (2002) a Blízko neba (2005) rozhodol vytiahnuť zo stránok časopisov, ktoré zaplavili celú českú republiku, príbeh sanitára – „samaritána“, známeho pod menom „heparínový vrah“. Pre inšpiráciu režisérovi poslúžil aj dômyselne napísaný román Miroslava Skáčaniho, Vraždy zo závisti, ktorý sprostredkúval pocity a úmysly samotného vraha. Vo filme Hodinu nevieš... sa stretávame s pochmúrnymi, všeobecne neosvetlenými nemocničnými chodbami nasiaknutými dezinfekciou, ktoré križuje náš vrah - spasiteľ. Nemocnica vystylovaná do 60. až 70. rokov, ale pozor!, s moderným vybavením (počítače, mobily..) podtrháva celkový kontext scenáru. Fantastická kamera, ktorá na moje veľké sklamanie nedokázala zachrániť ani chabé dialógy, ktorým navyše chýbalo poriadne ozvučenie, však dokázala podobne ako to bolo vo filme Normal, zachytiť barokovú šedivosť a cielenú sugestivitu. Na trúchlohru nás rozhodne naladili okrem hororovej nemocnice, aj hudobný počin Varhana Orchestroviča Bauera a úvodná skladba od Richarda Müllera. Nálepka „podľa skutočnej udalosti“ sa zlupla už hneď po prvej infúzii, keďže podobnosť s reálnym počinom „heparínového vraha“ hrá len druhé husle.

100 minútová krimi dráma od našich českých kolegov ponúka celkom obstojný herecký výber. Spasiteľa so striekačkou si zahral nám známy „Jánošík“, Václav Jiráček, ktorý hodil valašku do húštia, obul si ortopedické šľapky, vymenil fajný zbojnícky opasok za priliehavý zelený nemocničný mundúr a s heparínom v každom vrecku celkom zaujal. Priznávam, že ako švárny Jurko Jánošík zaujal moju pozornosť viac, ale tiež mu musím uznať, že ako zvrátený fajnšmeker heparínu vskutku nešliapol vedľa. A to som mu schopná odpustiť aj tie teatrálne frázy vypožičané z Ordinácie v ružovej záhrade. Ako doktora Valenčíka uvidíme Ivana Fraňeka, ktorý si nevyslúžil žiadnu kritiku. Aspoň z mojej strany určite nie. Ďalej uvidíme aj Mariána Geišberga, Zitu Kabátovú, Stanislava Zindulku, Zuzanu Krónerovú, Marka Ingoda, Janu Pehrovú – Krausovú a mnoho iných, ktorí sa podieľali na nie tak celkom amatérskej, ale predsa nenápaditej spolupráce režiséra a scenáristu.

Hodinu nevieš (2009)

Modro-zelený filter síce dotvoril poriadnu psycho atmosféru, ale celkovú nenápaditosť a hektickosť deja nedokázal vyretušovať. S prižmúrenými oboma očami a s poriadne uschovanou vidinou Jiráčka ako Jánošíka dávam slabé dve a pol hviezdičky. Po Normale (režisér Július Ševčík) sa dostáva k slovu fanúšik heparínu a ako vykupiteľ bolesti uspáva jednu svoju zverenú ovečku za druhou. Preto Vám poradím, aby ste si zobrali so sebou do kina radšej nejakú spoločnosť, pretože film Hodinu nevieš... je schopný uspať aj Vás a to aj bez pomoci heparínu.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Magic Box Slovakia