E.T. mimozemšťan (E.T.: The Extraterrestrial)

10.3.2006|Jozef Rigo|
E.T. mimozemšťan (E.T.: The Extraterrestrial)

1982 Stroskotanec z vesmíru sa skamaráti s malým pozemšťanom, lenže mu na Zemi niečo chýba a zdá sa, že umiera.

Tvorcovia:

Henry Thomas /8/ ako Elliot; chlapec z texaskej farmy.
Drew Barrymoreová
/6/ ako Gertia; predčasne vyzrelý potomok rozsiahleho hereckého klanu Barrymorovcov s mnohými skúsenosťami z televízie a filmu a od nakrúcania E.T. s mnohými problémami.
Robert McNaughton
/16/ ako Michael; uznávaný divadelný veterán.
Dee Wallaceová
ako Mary Taylorová; bývalá balerína s menšou rolou vo filme 10 /1979/.
Peter Coyote
/40/ ako Keys; práve prišiel o úlohu Indiana Jonesa. Hral tiež vo filme Zubaté ostrie /jagged Edge, 1985/.
Kathleen Kennedyová
/28/ producentka; Spielbergova osobná asistentka od filmu 1941 /1979/, stala sa tiež jeho partnerkou.
Steven Spielberg
/36/ producent a režisér; produkoval filmy iných tvorcov vrátane Poltergeista /1982/ a Návratu do budúcnosti /Back to the Future, 1985/. V honbe za peniazmi nerozplytval svoj režisérsky talent, aj keď sa odpútal od filmu pre deti.

Vznik:

Behom prvého víkendu, keď prišiel E.T. do kín, dosiahli tržby 10 500 000 dolárov, o dosť viac než stála jeho výroba – ozvalo sa prvé zarachotenie lavíny peňazí, ktorá sa okamžite strhla a z filmu spravil najväčší kasový trhák všetkých dôb.V lete 1982 zarobil film 20 miliónov dolárov týždenne a behom niekoľkých mesiacov prekonal všetky rekordy. Pri poslednej uzávierke tvorili jeho tržby len v Severnej Amerike 300 000 000 dolárov.
E.T.
bol tretí Spielbergov film – spoločne s filmami Čeľuste /Jaws, 1975/ a Dobyvatelia stratenej archy /Raiders of the Lost Ark, 1981/ vstúpil do desiatky finančne najúspešnejších filmov všetkých dôb. Hneď nasledoval ďaľší film „Dobyvateľov“ Indiana Jones a chrám skázy /Indiana Jones and the Temple of Doom, 1984/. Ďaľší Spielbergov film Blízke stretnutie tretieho druhu /Close Encounters of the Third Kind, 1977/ sa pohybuje tesne pod prvou desiatkou – zarobil len mizerných 80 000 000 alebo tak nejak.
MCA, materská spoločnosť Universal Pictures, si samozrejme chcela udržať služby svojej mladej zlatej *sliepky* a odmenila režiséra zvláštnym útulkom v sídle Universalu. Zvonka vyzerá ako indiánske pueblo z Nového Mexika a je zaplnené elektronickými hrami a rôznymi prístrojmi, ktoré Spielberg využíva, aby jeho detská múza planula naplno. Prišlo to na 3 600 000 dolárov. Keď Steven pátral po cene, povedali mu, že to predstavuje bolívijské príjmy z E.T. a že si s tým nemá lámať hlavu.
Tento film sa stal okamžite klasickým filmom pre deti. Ostrieľaní profíci na 35.festivale v Cannes, ktorí poslúžili ako predpremiérové publikum, plakali ako deti a poctili film dlhotrvajúcim potleskom...a to sa premietal od 8.30 ráno! Úplne všetkým sa film nepáčil. Vo Švédsku ho smela pozrieť len mládež staršia ako jedenásť rokov, pretože sa v ňom objavujú deti, ktoré sa správajú k rodičom nepriateľsky.
Najdrahším jednorázovým výdajom filmu bola bytôstka z vesmíru. Hromada kladiek, páčiek, elektroniky a latexu vyšla na 1 500 000 dolárov. Spielberg však zdôraznil, že E.T. hrá celé dve hodiny, takže vychádza lacnejšie než síce rozhodne uznávaný Marlon Brando, ktorý si za drobnú roličku vo filme Superman /1978/ do batôžka naložil 3 500 000 dolárov.
Producenti plne využili príležitosť a rozmnožili svoj majetok o figúrky, knihy a iné výrobky s podobou E.T.


Režisér Steven Spielberg (vľavo) s Henrym Thomasom, ktorý zahral postavu Elliota (Foto: Universal)

Zo zákulisia:

Je to film Spielbergovho srdca, najosobnejší zo všetkých, ktoré nakrúcal od doby, kedy začal ako chlapec osemmilimetrovou kamerou filmovať zrážky elektrických vláčikov.
Pozorný študent jeho techniky si môže všimnúť, že E.T. má oproti starším filmom plynulejší štýl. Režisér prvýkrát nepoužil podrobné spracovanie príbehu s výnimkou scénok so zvláštnymi efektami, ktoré boli tak drahé a detailné, že každý reflektor a pohyb sa museli dôkladne premyslieť a bez podrobného naplánovania by sa príliš film predražil.
Spielberg často používa zážitky a dojmy z vlastného detstva, napríklad trik ako predstierať zvýšenú teplotu – teplomer sa na chvíľu pridrží pri žiarovke. Elliot teda podvádza tiež, keď chce zostať doma s E.T., ako Steven Spielberg, keď chcel mať čas na zostrih vlastných detských filmov.
V dobe nakrúcania E.T. Spielberg prechádzal citovou krízou z rozchodu s herečkou Amy Irvingovou, ktorá sa neskôr stala jeho ženou. Ukončili svoj 4 ročný vzťah krátko pred prípravou E.T. a začali spolu žiť rok po jeho uvedení do kín, keď boli obaja v Indii – hrala vo filme Vzdialené vrcholky hôr /The Far Pavilions/ a Steven si vyberal miesta k nakrúcaniu Indiana Jonesa a chrámu skazy. Prišli so spoločným dielom, synom Maxom, ale sa rozišli.

Behom 58 dní nakrúcania E.T. sa Spielberg so svojimi mladými hviezdami veľmi zblížil. Zdá sa, že má pre prácu s deťmi prirodzený talent. S Henrym Thomasom, ľudskou hviezdou E.T., ho spájala spoločná záľuba v elektronickej hre Pacman. Spielberg sa nikdy nesprával k mládeži panovačne a zvrchu, nepodceňoval ich vnímavosť.
Väčšiu časť detských hercov vybrali pre ich spontánnosť – konkurzom ich prešlo asi 200. Drew Barrymoreová jasne viedla ako rozprávačka neuveriteľných príbehov, v niektorých figurovala sama ako hrdinka dobrodružstiev punkrockovej skupiny. Zrelé 6 ročné dievčatko malo jasnú predstavu o filmovej kariére. „Chcem byť hviezdou, pretože to človeku robí dobre,“ vysvetlila. Neskôr začala priživovať pôžitky slávy alkoholom a drogami a po liečení z drogovej závislosti sa v 13 rokoch pokúsila o samovraždu.
Drew hneď po nakrúcaní E.T. zhrnula spoločný postoj k hviezde filmu: „Keď som poprvýkrát uvidela E.T., vystrašil ma, pretože bol škaredý. Po nejakej dobe som si hovorila, že je skutočný a zamilovala som si ho.“
V tom spočívalo kúzlo E.T. Balík zvláštnych efektov, ktoré majú hviezdu filmu na svedomí bol tak premyslený a úplný, že dokonca väčšina štábu sa domnievala, že E.T. je skutočný! Asi desať technikov museli tvrdo trénovať, aby dokázali skoordinovať stovky jednotlivých pohybov, z ktorých bol E.T. živí, naviac sa chlapci bavili tým, že skúšali triky na svojich kolegoch v štúdiu. Hovorí sa, že po nejakej dobe už nikoho neprekvapovalo, že E.T. mimo kamery fajčí cigaretu, raz dokonca pleskol scenáristku Melissu Mathisonovú po zadku. Jeho autenticita dosiahla takého stupňa, že sa s ním ľudia rozprávali, ako keby bol skutočne živý!
Všeobecný počiatočný odpor vyvolaný pohľadom na E.T. a následný cit bol kľúčovým prvkom celého projektu. Spielberg vyhlásil, že chce, aby si jeho postava získala lásku divákov.
Pôvodne mal v hlave bytosť z rozpálenej planéty s vysokým gravitačným polom. E.T. mal byť preto malý, tučný a slizký. Spielberg požadoval, aby E.T. pripomínal káčera Donalda. Tvár vymyslel tak, že vzal fotku novorodenca a nalepil na ňu oči a čelo Alberta Einsteina.
Ďalším významným detailom bol vyťahovací krk, aby si nikto nemyslel, že je to len prestrojený trpaslík. Keď však na plátne vidíte E.T. chodiť, skrýva sa v ňom prestrojený človek. Chodiaci E.T. by stál o milión dolárov viac a zabralo by to viac času.


Dojímavá záverečná scéna, kde sa Gertie (Drew Barrymore) lúči s E.T. (Foto: Universal)

Film využíval tri telíčka E.T. so štyrmi vymeniteľnými hlavami, ktoré umožňovali rôzne efekty. Ak budete sledovať pozorne, všimnete si, že sa príšerka od záberu k záberu ľahko premieňa. Najtvrdším orieškom bolo telo, ktoré malo pre chodiace scény v sebe skryť maličkého človiečika. Paže a šesť druhov pohybov hlavy boli na diaľkové ovládanie.
Hlava pre detailné zábery bola tak zložitá a komplexná, že E.T. mohol predviesť ďaleko väčšiu škálu pohybov než aká sa objavuje vo filme. Jeho slovná zásoba bola pre film obmedzená, dokázal však hovoriť čokoľvek. Hlas mu prepožičala bývalá učiteľka Pat Welshová, ktorú ktosi zo štábu začul v supermarkete. Jej drsný hlas vypestovaný 40 cigaretami denne predstavoval dokonalý základ pre drobné elektronické čachre-machre v spojení s hlasom herečky Debry Wingerovej.
Najťažšie zo všetkého bolo koordinovať E.T. pri jedle. Jeho jazyk a pery ovládali rôzni ľudia, takže sa občas do jazyka zahryzol. Trvalo pekne dlho, kým sa podarilo zohrať pohyby. Malý ufónik mal dokonca aj zvláštne brucho, aby mohol v scénke s alkoholom piť pivo...to je jeden z prípadov, kedy mu pomohol človek. Keď ho vidíte chodiť, tak je niekto vo vnútri. Keď sa kotúľa po kuchyni, ovláda ho 12 ročný chlapec Matthew de Merritt, ktorý sa veľmi podobá na Henryho Thomasa až na to, že sa narodil bez nôh. Bol v tele E.T. najčastejšie, chodil tak, že sa opieral o ruky. Matthew sa však dokázal po pľaci pohybovať oveľa jednoduchšie – je expertom na skateboard!

Steven Spielberg sa snažil ľudský podiel na E.T. ututlať, lenže jedna herečka, ktorá tiež pohybovala  s E.T., sa pokúšala strhnúť na seba pozornosť tvrdením, že to bola ona, kto vdychol E.T. život. Tamara de Teaux /meria 89 centimetrov a v dobe nakrúcania mala 22 rokov/ sa objavuje len v jednej scéne, keď sa E.T. vracia na konci filmu do vesmírnej ľodi. Ostatné chodiace scény zahral Pat Bilon, ktorý meral 86,5 centimetrov a v kostýme veľmi trpel horúčavou. Hneď po nakrúcaní zomrel na zápaľ pľúc.
To však nie je všetko – E.T. má aj ľudské ruky. Aj keď jeho paže a prsty pôsobia neohrabane, tenkým a mimozemským dojmom, sú v skutočnosti veľmi pozemským vlastníctvom pantomimickej herečky Caprice Rotheovej, ktorá zareagovala na inzerát zháňajúci „človeka s dlhými, jemnými prstami“. Všetky pohyby rúk sú jej s výnimkou scén, keď si E.T. v kukuričnom poli hrôzou zakrýva rukami tvár, a keď ich naťahuje pri umieraní. Caprice si na ruky navliekla zvláštne rukavice, ktoré siahali až po ramená a končili zvláštnymi preťaženými prstami. Je v nich červená žiarovka, ktorá sa rozvecuje, keď je potreba hojiť slzy E.T. Caprice by sama liečebnú starostlivosť potrebovala – musela sa zložiť ako skladací meter, aby ju nebolo vidieť. Keď sa chytila v opitej scéne za chladničku, bolo to dosť namáhavé, najhoršie chvíľe však prežívala, keď sa E.T. má rozlúčiť s Elliotom. Musela strašne dlho držať natiahnuté ruky, aby nenarušila atmosféru, zatiaľčo Spielberg vysvetľoval Henrymu Thomasovi kľúčovú citovú scénu.
Vďaka Caprice Rotheovej sa E.T. trochu trasú ruky. Vzniklo to pri prvom zábere, v ktorom vystupovala, vtedy za to mohla nervozita umocnená silnou šálkou kávy a zažívací systém slečny Rothovej nebol na to zvyknutý. Roztriasla sa a v zábere to bolo vidieť, lenže Spielbergovi sa to zapáčilo a požiadal ju, aby to zopakovala aj v ďalších záberoch.
Elliot ani jeho kamaráti na svojich nízkoprevodových bicykloch nelietali. Tieto prefíkané modely vyrobila a nakrúcala Industrial Light and Magic, firma zameraná na zvláštne efekty, ktorých riadi práve George Lucas – Spielbergov partner zo sveta fantázie.
Cez všetok dôraz na detaily podporený miliónmi dolárov, vŕtala Spielbergovi hlavou jedna maličkosť: mimozemšťanove oči pôsobili skleneným, neživým dojmom. Chcel, aby boli na okrajoch začervenané plačom, lenže odborníci ho presvedčovali, že každá látka, ktorá navlhčí oči, odplaví latexovú kožu a poškodí vnútornosti E.T.v cene 400 000 dolárov. Snáď preto na konci filmu má suché oko len E.T....


Herci sa po rokoch stretli znova pri uvedení remastrovanej verzie E.T. na DVD v roku 2002 pri príležitosti 20 výročia filmu. Dolný rad zľava: Henry Thomas, Steven Spielberg, Drew Barrymore, horný rad zľava: Robert Macnaughton, Dee Wallace Stone, Kathleen Kennedy a Peter Coyote. (Foto: Universal)

Odozvy:

  • „Myslím si, že som Peter Pan – naozaj.“ Steven Spielberg.
  • „Spielberg pracuje s citlivým, slangovým scenárom Melissy Mathisonovej ako osobitý umelec s neochvejnou intuitívnou silou Jeana Renoira vesmírneho veku. Keď sledujete tú prenikavo kocmickú, dojímavú, otvorenú fantáziu, máte pocit, že Spielberg prvýkrát vkladá svoje fantastické, technické majstrovstvo do služieb svojich najvnútornejších citov.“ Michael Sragow, Rolling Stone, 1.7.1982.
  • „Kúzelné, a predsa pôsobivé. E.T. – Mimozemšťan je najdojemnejší film žánru science-fiction aký kedy na tejto planéte vznikol.“ Paulina Kaelová, New Yorker, 14.7.1982.

Za povšimnutie stojí:

  • Že takmer celý film sa sníma z výšky dieťaťa /alebo E.T./.
  • Boli akési hrozivé rastliny v zbierke exemplárov vo vesmírnej lodi E.T. - je tam trifid.
Zdroj:  MovieMania.sk

Súvisiace články

Prehľad filmov na jún 2024

Prehľad filmov na jún 2024

Vstúpili sme do ďalšieho mesiaca jún, začína letné obdobie. Prinášame stručné zhrnutie na aké júnové snímky sa môžeme tešiť v...