Predátori (Predators)

11.7.2010|Matej Fekiač|
Predátori (Predators)

Konečne je to tu. Veľa rokov už ubehlo, ako v roku 1987 na Zemi pristál Kevin Peter Hall, s mierumilovným poslaním pozorovať život guatemalského pralesa a zoznámiť sa s domorodými obyvateľmi. El Diablo que hace trofeos de los hombres (démon, ktorý robí trofeje z ľudí), ako ho vtedy miestni nazývali, sa takmer úspešne vysporiadal s celou vojenskou jednotkou až na koniec narazil na guvernéra Kalifornie. Na tento nepochybne majstrovský sci-fi horor Johna McTiernana sa v uplynulých mesiacoch pokúsil nadviazať režisér s maďarskými koreňmi, Nimród Antal, ktorého si na režisérsku stoličku vybral Robert Rodriguez, známy milovník litrov špliechajúcej krvi, ktorý má na konte napr. Desperado alebo Grindhouse: Planet Terror. Myslím, že tentokrát bola chyba z jeho strany ostať len v pozícii producenta, pretože režisér, ktorého si vybral, na úspech Johna McTiernana nenadviazal.

Snaha navodiť atmosféru prvého Predátora je miestami až zúfalá. Je super, že hudba je skoro navlas rovnaká ako v originále. Okrem toho, prostredie džungle je ďalším odkazom na jednotku. Spolu by to teda malo dať niečo podobné. Nedáva. Niečo tomu proste chýba a ako film pokračuje, človek sa utvrdzuje v tom, že ide len o ďalší akčný výtvor typu Alien vs. Predator. Výber hercov je na jednej strane skvelý a na druhej divný. Už na začiatku je jasné, že názov filmu pomenúva nie len mimozemšťanov, ale aj samotných unesených, veď v prvých pár minútach sa skoro pozabíjajú navzájom, keby Rus s rotačným kanónom nemieril ako keby mal oko z gašparovej kravy. Zážitok je už len pohľad na Rodriguezovho dvorného herca Danny Treja. Nože nechal na Zemi a na cudzej planéte disponuje dvomi samopalmi a tradičným prívetivým výrazom. Škoda že jeho účinkovanie malo trvanie futbalovej reprezentácie Nigérie na tohtoročných Majstrovstvách sveta. Adrien Brody – snáď najdiskutovanejšia postava čo sa týka vhodnosti obsadenia, je podla mňa dobrý a radím ho ku kvalitných prvkov filmu. Dalo sa mu to uveriť. Na druhej strane keď som spomínal skvelý a divný výber hercov, keď sa na scéne objavil Topher Grace (Tie roky sedemdesiate), myslel som že si robia srandu. Absolútne nevhodná postava. To isté Oleg Taktarov, ktorý mi pripadal ako karikatúra vojaka ruských špeciálnych jednotiek. Osvieženie ešte do filmu prináša Laurence Fishburne so svojím imaginárnym kamošom, ktorý ale po tom, čo rozdá užitočné rady, zmizne rovnako rýchlo, ako sa objavil. Po hereckej stránke teda celkovo skôr dobre ako zle, až na pár menovaných výnimiek.

Predators

Hudba je skvelá a aj keď ide len o spomínanú kópiu pôvodného soundtracku s malými úpravami, film si vďaka nej udržuje primeranú úroveň. Čo sa týka scenára, treba spomenúť občas prihlúple dialógy a zvláštne chovanie postáv. Ako snáď v každom filme je aj tu plno negatívnych ale aj pozitívnych momentov, ktoré sa nedajú všetky vymenovať no je dobré spomenúť aspoň niektoré. Nepáčil sa mi napríklad smiešne spravený výbuch v jaskyni. Ťažko sa to opisuje ale veď každý uvidí o čom hovorím. Na druhej strane som si ale vychutnal súboj Yakuza member vs. Predator. Meč zjavne vyrobil Hattori Hanzo.

Predators

Celkovo som z Predators dosť sklamaný. Pôjde o ďalší akčný sequel ak rátam aj nevydarené AvPčka a rýchlo sa na neho zabudne, ale tak kto mohol vedieť, že režisér, do ktorého Robert Rodriguez vkladal toľké nádeje vyprodukuje len ďalšiu akčnú strielačku bez konca.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilms