Tajomstvo múmie (Aventures extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec, Les)

14.11.2010|Stano Sokolský|

Úvodom by som chcel poznamenať, že som celkom veľkým fanúšikom uletených a béčkových filmov, nech už sú produkované v Európe, USA, alebo hocikde inde. Nebránim sa experimentom, páčia sa mi odvážne kroky producentov a režisérov a zastávam názor, že originalitou a s pomocou dobrých nápadov sa aj film s nízkym rozpočtom dokáže vyrovnať veľkofilmu za 200 miliónov Dolárov, ba dokonca ho dokáže aj predčiť (ako príklad spomeniem Brixbyho komorné sci-fi Pozemšťan). Úspešný francúzsky producent a režisér Luc Besson jeden z takýchto pokusov predviedol. Tajomstvo Múmie (ja by som názov síce preložil ako "Zvláštne Dobrodružstvá Adéle Blanc-Sec, ale tak naši distribútori sa zasa raz blysli) je nie celkom podarenou adaptáciou rovnomenného komixu od autora Jacquesa Tardiho. Pterodaktyl? Profesor so schopnosťou vdýchnuť život do už neživých organizmov? Múmia Ramzesa II a múmie jeho spoločníkov na turistickej obhliadke Paríža (nesrandujem)? Smrtiace hady zo zlata? Spisovateľka - egyptologička? Trvalé psychické následky spôsobené tenisom? Eh. Takto by som mohol ešte pokračovať, ale myslím, že na zhrnutie situácie to celkom stačí. Na základe upútavky na tento film by som odhadoval, že pôjde o mix Indianu Jonesa (v ženskej podobe), Tomb Raidera, Múmie, Honby za Pokladom Nílu a Jurského Parku. Najhoršie na tom je, že finálny výsledok je fakt zlepencom hore uvedených, pričom sa Bessonovi to zliepanie príliš nevydarilo. To, že samotný príbeh je poriadne pritiahnutý za vlasy, by sa ešte dalo prežiť. Pôvodný komiks je taktiež netradičný, ale napadlo ma, či musel Besson pojať jeho adaptáciu práve takýmto spôsobom a prečo sa nepriklonil k miernym úpravám. Napriek tomu, že dej je dostatočne šialený, Bessonovi sa to zjavne zdalo príliš obyčajné, takže pocítil potrebu pridať zopár poriadne hlúpych postáv, niekoľko priemerne hlúpych postáv a k tomu všetkému ešte aj celú zbierku doslova retardovaných scén, ktoré by súdny človek v serióznom projekte za 43 miliónov Dolárov teda určite nečakal. Ako čerešničku na torte odporúčam (otravne dlhú) scénu, v ktorej sa hlavná predstaviteľka, Adéle Blanc-Sec (v podaní celkom sympatickej Louise Bourgoin) snaží dostať z väznice Esperandieua - považujem ju za vrchol trápnosti (s hudobným doprovodom á la Sims).

Tajomstvo múmie

Samotný herecký káder by v iných prípadoch určite podal skvelé výkony, o schopnostiach zúčastnených hercov vôbec nepochybujem. Mathieu Amalric, ktorý sa v tomto prípade objavil v zápornej role zloducha Dieuleveulta (nápadne mi výzorom pripomínal Majora Arnholda Tohta z Dobyvateľov Straenej Archy), už v minulosti dokázal, že s herectvom to vie. Profesora Ménarda si zahral Philippe Nahon, ktorého si možno pamätáte zo snímok Zvrátený alebo Bratstva Vlka, v oboch podal výborné výkony. Avšak v Tajomstve Múmie úspech hercov padá na scenári a hlavne na zle napísaných postavách, ktoré sú jednotvárne a hlavne zbytočne prehnané. Čo tým myslím? Adéle je netradične cynická a neľudská, Dieuleveult pôsobí ako zloduch veľmi umelo a inšpektor Léonce Caponi (Gilles Lellouche) je zbytočne a hlavne prehnane tupý. Skoro by som povedal, že herci si z tohto filmu spravili taký malý kabaret. Jediné, čo sa na Tajomstve Múmie dá opísať pozitívne, je výprava. To by malo ale byť v prípade dobrodružných projektov samozrejmosťou. Kamera a strih taktiež nadpriemer, hoci sa priznám, že mi vadil počet close-upov. Veľmi zle sú na tom ale špeciálne efekty. Rozpočet 43 miliónov Dolárov je už v dnešnej dobe dostatočný na to, aby sa vo filme objavili kvalitné digitálne prvky, stačí si pozrieť trailer na Skyline (na Slovensku sa žiaľ nepremieta), ktorý stál 4x menej. Samotné múmie nedopadli až tak zle, ale pterodaktyl bol doslova otrasný a kvalita jeho spracovania je určite nižšia ako napríklad tá u dinosaurov v 17 rokov starom Jurskom Parku. A aby som nezabudol - retušovanie nie je určite až tak nákladné, aby na domoch v medzivojnovom Paríži zostali moderné plastové okná a televízne antény.

Tajomstvo múmie

Recenziu na Tajomstvo Múmie som si rezervoval preto, lebo som od tejto snímky čakal ľahkú, príjemnú zábavu na štýl Sommersovej Múmie. Samozrejme, nedúfal som v zázraky, predsa len Sommers mal k dispozícii iný rozpočet a zajednané efekty v Industrial Light and Magic Georgea Lucasa. Nech už je Besson akokoľvek skúsený, výkyvy v kvalite jeho produktov sú veľmi ľahko postrehnuteľné a Tajomstvo Múmie je jedným z nich. Od thrilleru Taken to s ním ide dole vodou (a osobne si myslím, že s jeho tretím pokračovaním série Artur a Minimojovia sa situácia istotne radikálne nezlepší), pričom v tomto prípade stačilo tak málo - trochu menej hlúpych, zbytočných scén, plus lepšie prepracované postavy - hneď by z Tajomstva Múmie bol zábavnejší oddychový film, pričom aj na menej kvalitné technické spracovanie špeciálnych efektov by sa dalo zabudnúť. Bohužiaľ, nestalo sa tak a Tajomstvo Múmie dopadlo ako nekonzistentná zlátanina, ktorú by som odporučil pozrieť si maximálne na DVD, určite však nie v kine.