Princ a Pruďas (Your Highness)

18.6.2011|Zuzka Kožaková|
Princ a Pruďas (Your Highness) Primárnou formou, v ktorej sa prezentujú rodinné hodnoty a morálny status quo, je humor. Je to ľahko vizuálne spracovateľná forma a diváka vtipom priláka k zamysleniu sa. Avšak klasické parodické prvky podliehajú súčasnému trendu zosmiešňovania filmových „slabín“, ktoré sa tvária príliš seriózne. Z vyššie spomínaných hodnôt a morálky tak vystane tzv. vedľajší odpad, ktorý filmová „paródia“ vyprodukovala. A poväčšine si u divákov takto vizuálne podaná mravnosť ani neškrtne. Inteligentne využitý humor parodizovania však prináša omnoho väčší priestor pre dej, ktorý by fungoval aj bez puncu ľahkomyseľného a častokrát neetického vtipkovania. Keď sa nad tým zamyslíme, môžeme paródiu považovať za určitý druh mikrovlnnej rúry. Ohreje všetko, čo sme na tanieri už raz mali. Filmová paródia, v pravom zmysle slova, preberá vtipnú formu súčasných „mikrovlniek“ (čiže zahŕňa aj oplzlý slovník) a predovšetkým, si zachováva formu – berie si na paškál konkrétne filmové princípy, a nie konkrétne filmové sekvencie s jasnými odkazmi. Takto prijateľnou paródiou sa stal vďaka rozprávkovým líniám a epickému nádychu aj film Princ a Pruďas. „Kapitolami vekov putujú rôzne legendy o statočných rytieroch, zlých čarodejníkoch, krásnych pannách, o čarovných proroctvách a o ďalších kravinách...“ V rozprávkovom kráľovstve Mourne putujú kadejaké legendy o dvoch bratoch. Obaja sú princovia, avšak ich genetické predispozície sú napriek pokrvnému putu rozdielne. Fabious (James Franco) je ten mocnejší, úžasnejší, milosrdnejší princ – zabijak kyklopov, ktorý si rovnakým činom získa srdce milovanej Beladony (Zooey Deschanel). Jeho mladší braček, Thadeous (Danny R. McBride), je príkladom maznáčika. Váľa sa v komnatách, ženy iných obšťastňuje penetráciou a všeobecne si užíva život plnými dúškami inhalovaním prírodných „porastov“. Jeho kráľovská výsosť Otec sa jedného dňa rozhodne vyslať darebného syna na výpravu so svojim všemožne obdivovaným bratom, ktorému milovanú Beladonu unesie diabolský Leezar (Justin Theroux) v snahe naplniť starodávne proroctvo. Thadeous sa pod nátlakom pripája k svojmu bratovi a vyráža na dlhú cestu naprieč magickým proroctvom, v ktorom sa možno stretne aj s divokejšími príšerami ako je minotaur pod účinkom viagry... Princ a Pruďas S recenzovaním paródií nastáva nejeden problém. Treba vedieť totiž eliminovať vplyv parodizovaného štýlu (v prípade Hollywoodu, parodizovaného filmu) a upriamiť pozornosť na kvality filmu ako takého. Z toho dôvodu sa sústredím len na tieto kvality. Princ a Pruďas je štandardným príkladom filmu (v tomto vetnom kontexte mi prišlo urážlivé použiť slovo paródia), ktorý si zvolil ako základnú líniu, líniu rozprávkovú. V kontexte pekne vyprofilovaného príbehu na princípe rozprávky sme konfrontovaní pekným základom pre bájne proroctvo, ktoré pretvárajú typickí obyvatelia rozprávkového kráľovstva. V tomto prípade tu máme dvoch princov, krásnu pannu v nebezpečenstve, zlého čarodejníka a kopec kopec fantazijných potvoriek, ktoré odkazujú na mytológiu. Veľmi podnetná filmová výprava ponúka obrovský priestor pre realizáciu viacerých línií ako len rozprávkovej. Druhou, najvýraznejšou je línia sociálnej drámy, čo by podaktorí v komédii tohto rázu nečakali. Klasický konflikt medzi súrodencami je podložený uprednostňovaním staršieho dieťaťa otcom. Psychologický punc je potlačený a dramatizáciu nahradila vtipná línia, ktorá je v príbehu najvýraznejšia, no napriek tomu si udržiava požadovanú kvótu. Parodizuje princípy a nie filmy. Jemné nádychy Highlandera sú relevantne odpustené v dôsledku využitia štýlu 80.rokov. Eleganciu a epickú nádielku prepožičiava príbehu hudba Stevea Jablonskyho, ktorý brnká na hodnotnú a serióznu strunu klasických fantasy rozprávok. Parodické stránky sa filmu, samozrejme, uprieť nedajú. Podporujú ich prehrávané a vysilené herecké výkony, ktoré pôsobia reálnejším rázom. Oplzlosť vybraného slovníku sa sústreďuje na dve témy: sex a drogy. Takmer 90% filmu opisuje rôzne sexuálne praktiky či užívanie omamných látok. Všetko vtipnou formou, v ktorej však dramatickí „trpaslíci“ zanechávajú na chvíľku vtip a sarkazmus bokom a vracajú nás do línie sociálnej drámy. Je to neskutočný prierez filmovými líniami, ktoré v Princovi a Pruďasovi spolupracujú mimoriadne ochotne. Princ a Pruďas Argumenty, ktoré som vyššie „v skratke“ spomenula, môžu byť pre niektorých z Vás nedostačujúce. V takom prípade sú nasledujúce riadky určené práve Vám: Vynikajúcimi príkladmi záruky pobavenia sa, sú železné tangáče Natalie Portman, kvôli ktorým si nikto nevšimne mladučkú Zooey Deschanel, obtiahnuté „rytierky“ s výrazným „príklopom“ pre intímne partie Jamesa Franca a minotaur, ktorému stojí vták. PS: Vo väčšine svojej recenzie som sa síce vyjadrovala kultivovane, ale v prípade poslednej vety bude výrazom, ktorí hľadáte, skratka OMFG.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilms