Lidice

5.8.2011|Zuzka Kožaková|
Lidice „...Protože se obyvatelé této vesnice svou činností a podporou vrahů SS-Obergruppenführera Heydricha co nejhrubším způsobem provinili proti vydaným zákonům, byli dospělí muži zastřeleni, ženy dopraveny do koncentračního tábora a děti dány na náležité vychování. Budovy v obci byly srovnány se zemí a jméno obce bylo vymazáno.“ (1) Majstrovským dielom by sme mohli nazvať akékoľvek odosobnené hodnotenie filmov tohto rázu a citového zaangažovania. Ja svoju recenziu nepokladám za žiadne slovné majstrovstvo, preto sa oprávnene budem v nasledujúcich riadkoch pohybovať vo vodách emocionálneho rozhrania a dobrovoľne sa tak zrieknem práva akokoľvek analyzovať audiovizuálne dielo, o ktorom bude reč. I keď mierne odbočenie týmto smerom nevylučujem... Lidice 10. júna 1942 zomrelo meno LIDICE. Pre upevnenie moci a strachu bola ako symbol fašistickej nadvlády vybraná obec. So svojimi 503 obyvateľmi predstavovala krôčik k totálnej podriadenosti sveta nemeckej ríši. S bilanciou 192 zastrelených mužov, 58 deportovaných žien a 88 detí poslaných do plynu, nakreslila obec Lidice červenú krivku na listine tragédií, ktoré obleteli svet. Príbeh Lidíc a jej obyvateľov sa dostal z políc štatistických úradov a vystúpil z radov nič nehovoriacich číselných spomienok. Mená zapadané prachom vychádzajú na svetlo a osud Lidíc sa rozpráva znovu. Podľa scenára Nokturno Zdeňka Mahlera, otvára hranice „minulých tragédií“ režisér Petr Nikolaev, ktorý spolu s filmovým štábom pripomína svetu príčinu, ktorá posunula obec Lidice do cesty dejinám. Na počiatku fašistickej genocídy stál list... V histórii kinematografie to už tak býva, že „príbehy skutočných ľudí“ pod rukami filmových tvorcov nezanechajú nič iné ako nepríjemnú pachuť spálenej esencie tragédie. Striktne vtlačené medzi hranice filmových zákonitostí a ľudského utrpenia vyfasujú punc „pravdivého príbehu“. Film Lidice akokoľvek považovaný za dielo tvorcov, je však príbehom tragédie niekoľkých ľudských duší. Ako taký si svoj status vo filmovej podobe zachováva a ako taký by mal byť aj chápaný. Lidice Petra Nikolaeva otvárajú bránu do dimenzie filmovej celosti. Príbeh presiaknutý životmi odvíja od základného vretena 2. svetovej vojny niekoľko samostatne fungujúcich filmových „súkien“. Lidice Film, v podstate však celý projekt sústredený okolo tragédie v Lidiciach, je vo svojej najpodstatnejšej podstate unikátom. Vo svojej štruktúre bol schopný obsiahnuť niekoľko citových polôh vyjadrených prostredníctvom symbolizmu. Obyčajný gombík môže byť správou o živote syna, tenká biela čiara uprostred stola môže symbolizovať mreže a nedostupnosť blízkosti. V takom prípade aj biely králik môže predstavovať rázcestie, na ktorom čakajú duše. Lidice sú dimenziou celosti. Napriek niekoľkým problémom počas realizácie dokázali poukázať na tragédiu skrz vizuálne prijateľné rozhranie, herecké výkony, hudobnú zložku a esenciu života. Keď som vchádzala do kinosály, priznám sa, očakávala som niečo iné. Snáď príbeh, ktorý by vo mne za nechal nejaké posolstvo, ktoré by sa dalo v komplikovane stavanej recenzii krásne rozviesť a rozobrať. Keď som odchádzala, necítila som sa po citovej stránke v poriadku. Nijako to však nesúviselo s formou samotného filmu. Cítila som sa dotknutá smrťou, poznačená skúsenosťou a posunutá vpred osudom. Priznávam, príbeh Lidíc mi do toho dňa bol len veľkou záhadou. Z učebníc dejepisu sa vyparil, napriek jeho nepopierateľnému prínosu k zvrhnutiu fašistického režimu. Tragédia bola rokmi premlčaná, zatiaľ čo sa jej obetiam postavil pomník. Lidice Lidice sú po emocionálnej stránke veľmi silným príbehom. Aj z tohto dôvodu by ste mali byť o návšteve kina rozhodnutí vopred. Odnesiete si so sebou niečo, čo vo Vás ostane po veľmi dlhú dobu, ak nie aj po celý život. Ja Vám k takémuto zážitku zaprajem len to, čo sa stalo mne po premietaní, a čo sa dá opísať tromi vetami: „Vedeli sme, že svet nebude ten istý. Pár ľudí sa smialo, pár ich plakalo. Väčšina bola ticho...“ Poznámka redakcie: (1) Úradná nemecká správa o Lidiciach, vydaná v protektorátnych novinách dňa 11. júna 1942.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Magic Box Slovakia