Žena v čiernom (Woman in Black, The)

26.3.2012|Táňa Pauccini|
Žena v čiernom (Woman in Black, The) Hororový román Susan Hillovej /The Woman in black, 1983/ bol adaptovaný už niekoľkokrát, či už v rozhlasovej, divadelnej alebo televíznej podobe. Tentokrát prichádza do našich kín v režijnom poňatí Jamesa Watkinsa. Do hlavnej úlohy obsadil Daniela Radcliffea, ktorý z Harryho Pottera pomaly ale isto “vyrastá“. Pracovné povinnosti privádzajú Arthura Kippsa /Daniel Radcliffe/ na hmlistý anglický vidiek. Obyvatelia sú k nemu od prvej chvíle nehostinní. Až na Sama Dailyho /Ciarán Hinds/, ktorý považuje Arthura za akési spestrenie v inak pochmúrnej nálade dediny. Arthur si nevie vysvetliť postoj miestnych. Keďže nekladie otázky, nedostáva odpovede. Preto napriek ich obavám z jeho prítomnosti navštívi opustené sídlo, ktorého právne záležitosti rieši. Od toho momentu si uvedomuje, že na danom mieste sa deje niečo zvláštne. V okolí sídla vída ženu, zahalenú v čiernom plášti. Tá ale v okamžiku zase zmizne. Arthur sa stáva súčasťou tajomstva, ktoré už celé roky sužuje dedinu. Pred jeho očami zomrie mladé dievča, pričom z tohto nešťastia obyvatelia nepriamo obviňujú práve jeho. Postupne sa dozvedá o úmrtiach viacerých detí. Tie súvisia s tragédiou, ktorá sa kedysi odohrala v blízkosti sídla, kde sa zjavuje žena v čiernom. S pomocou Sama Dailyho sa snaží desivé úkazy odvrátiť. Najmä kvôli tomu, že v ohrození už môže byť aj Arthurov malý syn. Žena v čiernom (2011) / Predstava záhadnej ženy v čiernom v spojení s Anglickom na prelome 19. - 20. storočia pôsobí pútavo. Po vzhliadnutí Watkinsonovej verzie som však dostala chuť prečítať si pôvodnú literárnu predlohu. A to nie pre porovnanie či z nadšenia z filmu, lež kvôli tomu, že od knihy snáď dostanem atmosféru, ktorá tomuto príbehu patrí. U Watkinsa mi od začiatku chýbala originalita vo formálnom spracovaní. Na jednej strane oceňujem vizuálnu stránku filmu. Jej kvalita spočíva najmä v úžasných dekoráciách, ktoré sú ľahko povšimnuteľné. Aj preto, že im je vo filme venovaný veľký priestor. Predpokladám, že nemajú doplniť len interiér, ale aj samotnú atmosféru /ako to samozrejme býva/. No nie som si istá, či sa to režisérovi podarilo. Minimálne ja ich vnímam separátne od ostatných formálnych faktorov, ktoré by spolu mali vytvoriť jeden celok. Dôvod vidím najmä v silne citeľnej komerčnosti a šablónovitosti vyobrazenia. Priznajme si, v hororoch posledných rokov už pričasto badať tajomné postavy v okne za záclonou; nečakané vysokofrekvenčné výkriky, kompenzujúce inak očakávané úľaky, či dokonca desivé sladké melódie vychádzajúce z hracích skriniek. V skratke – nič nové. Relatívne by sa to mohlo ujať v televíznej adaptácii z konca 80. rokov. Ale teraz, ako divák, ktorý má za sebou istú minulosť hororových príbehov prežívam len sklamanie. Prijala by som väčšiu ponurosť a tajomnosť, možno až divadelnú atmosféru. Nakoniec jedna závažná výhrada k Danielovi Radcliffeovi. Chvíľu som rozmýšľala nad tým, že je z neho celkom pohľadný mladík. Dokonca aj herecky úlohu zvládol. Prebil to však pocit, ako veľmi typovo do filmu nezapadá. Iritujúco pôsobí predovšetkým jeho naivne drzý výraz. Žena v čiernom (2011) / Filmová adaptácia Ženy v čiernom ma prinajmenšom priviedla k tomu, aby som si vypožičala knihu Susan Hillovej a zabudla pri nej na Watkinsonovo podanie.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Magic Box Slovakia

Odporúčané články

Som legenda (I am Legend)

Som legenda (I am Legend)

Predstavte si, že na celom svete zúri vírus a vy ste imúnny. Beháte si po Manhattane ako na nejakej lúčke a okolo vás sa mení celá...