Scary movie 4

5.8.2006|Radovan Torda|
Scary movie 4

Trápny prízemný humor, drzé vykrádanie a odľahčovanie filmov strašiacich nás v posledných troch rokoch, nahlúplé blondínky s bujným poprsím stvárnené nahlúplimi blondínkami s umelým bujným poprsím, potápajúce sa hviezdy, ktoré sa dychtiac po opätovnej sláve chytajú tak nedôstojného stebla? A to všetko po štvrtý krát?! No super, poďme na to...!!!

Dejová línia pri strašidelných parodiách je niečo, čo sa dá len ťažko zhrnúť. V podstate je to nemožné. Ale koho to trápi...? Hlavne, aby sme sa dočkali vtipného prerozprávania toho, čo si pamätáme ako vážne a desivé.

V štvrtom scary movie, čo bol mimochodom pracovný názov pre Vreskot, sú chaoticky prepletené trháky ako Vojna svetov, Osada, Nenávisť, či Saw. Stará známa Sindy Campbell sa dostáva do krížku s duchom malého chlapca, ktorý ako sa zdá vie viac o deštruktívnych mimozemských aktivitách, ktoré otriasajú celým svetom, a tak sa vydáva na misiu, aby znovu objavila lásku, stretla Brendu (zištná kamarátka so sklonom k nymfománii, ktorá v trojke podľahla prízraku utopeného dievčatka, ale vďaka modernej medicíne stihla nielen ožiť, ale tiež sa stať úspešnou reportérkou) a spolu s ňou zachránila celý svet.

Musím sa priznať, že séria (vynimajúc druhý diel) ma naozaj pobavila. Je to zábava sledovať vážnosť dôverne známych scén rozplývajúcu sa v parodujúcich epizódach, ktoré sa pri všetkých trapasoch berú vážne v podobe sústrastných výrazov ich aktérov. Anna Faris bola pre tvorcov ranou do čierneho. Či chceme alebo nie musí nám byť sympatická svojou naivitou, oddanosťou pomáhať a zasadzovať sa o svetový mier vo svete, kde každý živý i mŕtvy pozemšťan či mimozemšťan usiluje o jej život. Bohužiaľ preslávila ju Sindy a tak je odsúdená na drobné, takmer neviditeľné úlohy v ambicióznych projektoch ako Lost in Translation, či Brokeback Moutain (hovoriac o Skrotenej Hore...tá sa tiež nevihla sparodovaniu - dvaja čierny kovboji uživájúci si v stane?!). Späť v hre je i veterán Leslie Nielsen ako americký prezident, Charlie Sheen ako vyslúžilý kňaz, Carmen Electra ako slepá Holly a malé kameo si tu ako starosta Osady odkrútil i Bill Pullman.

Zábava má tiež svoje hranice, a keď sa situačný humor zmení na fekálne skúšky – koľko toho divák ešte znesie – tu nastáva moment, kedy buď pristúpite na hru a rozosmejete sa nad Carmen Electrou vykonávajúcou svoju hlasitú potrebu, alebo sa zamyslíte, čo do pekla tu vlastne hľadám. Slovné sitcomovské naťahovanie sa v štvorke takmer vytráca. Je to škoda, lebo práve na ňom stavali nezabudnuteľne vtipné scény s predchádzajúcich dielov. Je asi zbytočné upozorňovať, že by ste parodované filmy mali poznať, potom si túto podivnú jazdu užijete o trochu viac.

Aj keď osudy hrdinov z „3“, ktorý sa do nového filmu nedostali (možno za to teraz ďakujú Bohu alebo svojmu agentovi), sú vtipnými memoriálmi v úvode, keď film postupuje ďalej – ako dobre namierená lopta, prízemný vietor útočiaci prevažne na násťročnú časť publika ju však ufúkne ďaleko od brány a nám náročnejším (starším) ostane tak trochu clivo po starých dobrých zastrešených štadiónoch ako Bláznivá strela. Tvorcovia tejto klasiky Zucker a Abrahams v úlohách réžia, scenár nastúpili do rozbehnutého vlaku a asi sa im tu zapáčilo, pretože o dva roky nám ponúknu piatu časť no a nám neostáva nič iné len dúfať, že dovtedy trochu omládneme.