Spotlight

8.4.2016|Martin Černický|
Spotlight

V roku 2002 Spojené štáty americké zasiahla vlna pohlavného zneužívania detí katolíckymi kňazmi. Zásadné odhalenie sa odohralo v oblasti Bostonu, kde bolo potvrdených približne deväťdesiat vinníkov, pričom vyšlo najavo že bostonský arcibiskup Bernard Fracis Law o všetkom vedel a pomáhal tieto udalosti hasiť, tak by sa o tom nedozvedela široká verejnosť. Nakoniec bol však nútený pod tlakom faktov rezignovať. K odhaleniu zásadne pomohol denník Boston Globe a ten za svoje zistenia získal v roku 2003 Pulitzerovu cenu. A práve o tíme, ktorý sa výraznou mierou pričinil o vynesenie týchto nekalých praktík na svetlo pojednáva Oscarom ovenčný Spotlight.

Hlavnými hrdinami sú členovia takzvaného „Spotlight“ tímu redakcie Boston Globe. Ich práca spočíva vo vyberaní si vlastných projektov a následnom prieskume a prechádzaní dokumentov. V roku 2001 nový šéfredaktor Globe Marty Baron navrhne zaoberať sa viac do hĺbky sexuálnym škandálom kňaza Johna Geoghana. Podľa zverejnených informácií to totiž nevyzerá na ojedinelú udalosť. Šéf tímu Walter Robinson chvíľu váha, ale po dohode so zvyškom sa rozhodne venovať sa tomuto prípadu a pokúsiť sa odkryť viac, ako bolo zverejnené.

Jeho členovia sú celkovo štyria. Pragmatický šéf „Robby“ (Michael Keaton), horkokrvný Mike Rezendes (Mark Ruffalo), tichší Matt Caroll (Brian d´Arcy James) a jediná žena v tíme Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams). Každý z nich je trochu iný, ale navzájom sa dopĺňajú a ťahajú za jeden koniec povrazu. A keď sa pred nimi zjaví príležitosť, všetci začnú okamžite robiť to, čo vedia najlepšie. Aj vďaka skvelo obsadeným hercom divák nemá žiadny problém sa s nimi identifikovať a chápať ich pohnútky. Ich osobné životy pritom vo filme zaberajú minimálny priestor a o nikom sa nedozviete viac, ako je nutné. Našťastie to vôbec neprekáža.

Recenzia filmu Spotlight

Z tohto pohľadu snímka výrazne pripomína klasické procedurálne kriminálne seriály, kde je v centre pozornosti samotný prípad a všetko ostatné je mu podriadené. Samozrejme nielen v tom. To, čoho sme svedkami viac pripomína prácu detektívov ako bežných žurnalistov. Čo je podstatné, na plátne to pôsobí uveriteľne a realisticky. Zabudnite na vyhrotené situácie, či bezprostredné ohrozenia života. Prím hrá podrobné prezeranie dokumentov, spisov a nachádzanie následných nezrovnalostí. Alebo aj identifikácia kľúčových svedkov a ich vypočúvanie. Ani jedna stopa pritom postavám nepadne priamo do náruče a situáciu im sťažuje aj byrokracia. Zabudnite na šokujúce zvraty, cieľom nie je zistiť, kto je zodpovedný, ale dokázať to v očiach spoločnosti. Spotlightu sa podarilo naozaj verne zobraziť boj proti systému.

Pretože o tom to celé je - o boji proti systému, ktorý sa dá veľmi ľahko zneužiť morálne zvrátenými jedincami, Ak si z neho zoberiete ponaučenie, že celá katolícka cirkev je zlá, tak ste ho pochopili nesprávne. Jej predstavitelia vo filme nie sú démonizovaní a inak na tom nie sú napríklad ani ich právnici. Tí len konajú to, za čo sú platení. Všetci zainteresovaní sú vykreslení ako obyčajní ľudia z mäsa a kostí a to vrátane ústredných protagonistov, ktorým sa vyhýba prehnané heroizovanie. Tí sa iba snažia oddeliť zrno od pliev a poukázať na to, že pod lampou niekedy býva najväčšia tma. Je jedno, či ide o zástupcov cirkvi, skorumpovaných politikov, alebo policajtov, ľudská skazenosť si nájde cestu všade. A treba proti nej bojovať a nenechať ju vyhrať.

Recenzia filmu Spotlight

Veľkú zásluhu na výsledných kvalitách má Thomas McCarthy. Pre päťdesiatročného herca ide o piaty réžijný počin a za to, ako vecne a bez príkras zobrazil celú problematiku, má moje uznanie. Žiaden pátos, tlačenie na emócie, alebo nadmerná dramatizácia známych faktov, sa tentokrát nekoná. Spotlight je minimalistická, no vo svojej snahe rozprávať silný príbeh stále dostatočne efektívna záležitosť. Ak by ste však na ňu išli ako na novinársky thriller, zákonite budete odchádzať sklamaní. Tempo je skôr pomalšie a radikálne sa zrýchli až s blížiacim sa záverom. Ako dráma však funguje a silný záver zavŕšený úderným textovým sumárom, vo vás vyvolá zamyslenie. Dalo sa to natočiť aj pôsobivejšie? Určite dalo, ale i v danej podobe je McCarthyho film, aký by ste si nemuseli nechať ujsť. Už iba kvôli jemne kontroverznej, no s citom podanej téme.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © ItaFilm