Nezhasínaj!

26.7.2016|Martin Černický|

Americký mainstreamový horor zdá sa nie je úplne mŕtvy. Ten nezávislý určite nie, čo pravidelne dokazujú viaceré kúsky, avšak nie vždy stráviteľné z pohľadu konzumného diváka. V bežnej distribúcii sa ale objavujú prevažne zameniteľné pokusy s nezaujímavými charaktermi, čo nestoja za pozornosť. O to väčším prekvapením je, ak sa v nej zjaví film typu Nezhasínaj.

Nezhasínaj sa pritom na prvý pohľad javí práve ako klasický spotrebný horor. Možno aj na ten druhý. Hlavnou hrdinkou je podľa hollywoodskych štandardov sympatická mladá žena, zápletka o duchovi strašiacom v tme sa nejaví vyložene inovatívne a film nezriedka kladie dôraz na zbytočne hlasné zvukové efekty. Lenže napriek tomu robí mnohé veci lepšie ako často unavene pôsobiaca konkurencia.

Ústrednou postavou je mladá Rebecca. Tá chodí so svojim priateľom Bretom a žije sama v byte, kam sa odsťahovala, aby bola čo najďalej od svojej mentálne nestabilnej matky Sophie. Stav Sophie sa ešte viac zhorší po smrti jej druhého manžela a nevlastný brat Rebeccy, Martin sa prestáva cítiť v dome bezpečne. Neustále je svedkom toho, ako jeho matka komunikuje s imaginárnym priateľom a náhle zjavenia nebezpečne vyzerajúceho prízraku mu začnú spôsobovať bezsenné noci. Rebecca za neho cíti určitú zodpovednosť a naviac si začne postupne uvedomovať, že hrozivý prízrak je naozaj skutočný.  Hra na schovávačku pred tmou môže začať.

Nezhasínaj vychádza z rovnomennej krátkometrážnej snímky. Tú natočil švédsky režisér David F. Sandberg a priniesla mu mimoriadne pozitívnu odozvu z viacerých strán. Niet divu, že si ho všimol špecialista na horory, James Wan a rozhodol sa mu pomôcť preraziť za veľkou mlákou. Celovečerná verzia tak vznikla pod rovnakou taktovkou, pričom mladší tvorca si vystačil iba s piatimi miliónmi dolárov. Ako sa ukazuje, úplne mu to stačilo na to, aby dokázal roztočiť kolesá strachu naplno a potvrdiť, že  ňom drieme určitý potenciál.

Recenzia filmu Nezhasínaj

Horory ľudí odjakživa desili strachom z tmy a neznámej hrozby ukrývajúcej sa priamo v nej. Sandberg tento jednoduchý, no mimoriadne funkčný koncept dovádza do úplného maxima. Prízrak sa ukrýva výhradne v tme, alebo vo veľmi silnom šere, kde sa premiestňuje ľubovoľne rýchlo a to aj medzi zavretými dverami. Vtip je ale v tom, že nedokáže vkročiť na svetlo a akonáhle na neho niekto napríklad namieri baterku, okamžite zmizne. Rovnako rýchlo a znenazdajky sa však môže zjaviť, pokiaľ dotyčná osoba baterku namieri opačným smerom. Švédsky talent si je veľmi dobre vedomý, čo z toho môže vyťažiť a pribúdajúcimi minútami tasí jeden zaujímavý nápad na druhým. Aby postavili prežili, musia tak neustále nachádzať nové zdroje svetla. Duch má totiž nad nimi navrch a vypomáha si aj nie úplne férovými trikmi. A čo je podstatné, v Sandbergovom poňatí dokáže byť naozaj desivý.

Film však hrá s divákom ferovú hru. Od začiatku jasne nastolené pravidlá nikdy neporušuje, čo je určite plus. Pozoruhodným ťahom je i to, že si nenecháva na záver žiadnu veľkú pointu, ale všetky karty odhalí pomerne skoro. Výsledku to paradoxne vôbec neškodí. Scenár síce nie je žiadny zázrak a dialógy občas šuštia papierom, lenže i tak sa mu darí pomerne presvedčivo budovať charaktery a vzťahy medzi nimi tak dobre, ako mu to len skromná dĺžka umožňuje. Postavy naviac konajú v rámci možností naozaj logicky a dokážu sa uveriteľne adaptovať na hrozbu visiacu vo vzduchu. O tom si niektoré žánrové snímky môžu nechať iba zdať.

Recenzia filmu Nezhasínaj!

Nie je to lepší, ba ani desivejší film ako Wanova dvojka V zajatí démonov. V zásade je to klasická béčková báchorka, akurát spracovaná trochu šikovnejšie ako obvykle. Táto však dokáže uspokojiť nielen bežných návštevníkov kina, ale aj otrlých hororových divákov, ktorí majú čo-to napozerané.  Uvidíme ako si Sandberg poradí s dvojkou Anabelle. Tam by to mal mať o to ľahšie, že latka nebola prvým dielom nastavená veľmi vysoko.