Jednotka samovrahov

5.8.2016|Martin Kubeš|

Do kín sa konečne privalila Jednotka samovrahov, nová filmová adaptácia komiksov od spoločnosti DC Comics. Fanúšikovia boli vďaka zábavným trailerom v očakávaní, či sa po sklamaní menom Batman v Superman: Úsvit spravodlivosti konečne dočkajú filmu, ktorý nakopne filmový vesmír DC Comics tým správnym smerom. Podarilo sa? Na položenú otázku je pomerne ťažké jednoznačne odpovedať, no aspoň sa o to pokúsim.

Jednotka samovrahov mal byť čerstvý vietor v rámci komiksových filmov, keďže po prvý krát stavia do úlohy hlavných „hrdinov“ záporné postavy. Máme tu teda celkom slušnú zostavu, ktorá pozostáva z Deadshota, Harley Quinn, El Diabla, Killer Croca, Boomeranga a Slipknota, ten však má skôr iba cameo. Tieto postavy sú určite fanúšikom komiksov dobre známe, veď hrdinom ako Batman či Flash robili problémy nejeden krát. Kto videl spomínaný Batman v Superman ten určite vie, že Superman už nie je k dispozícií a vláda tým pádom potrebuje na odstraňovanie problémov niekoho iného. Do tejto situácie vstupuje Amanda Waller, ktorá predloží zástupcom vlády a vojsk svoj návrh, že do boja proti zlu pošle ešte väčšie zlo. Po tento moment je zatiaľ všetko v poriadku. Problém nastane neskôr, keď si divák začne uvedomovať, že partia zloduchov, respektíve kriminálnikov, ktorú v komiksoch vláda skutočne posielala na miesta kam hrdinovia nemohli, v tomto prípade ide plniť úplne banálnu misiu. Bohužiaľ, ešte väčší problém je však v tom, že sa zloduchovia nakoniec ukážu ako dobráci a ich obyčajná misia sa zmení v záchranu sveta. Bolo to skutočne potrebné? Myslím si, že nie. Ak robím film o zloduchoch, tak nech sa tak aj správajú a nie, že si po päťminútovom posedení pri poháriku vytvoria k sebe priateľské puto a rozhodnú sa spojiť sily a zachrániť celý svet. V tomto ohľade spočíva najväčší problém celého filmu, tu sa nedá hovoriť inak ako o sklamaní. Samotný dej inak nikoho neprekvapí, nemá čím. Úvod s predstavovaním postáv je fajn, no po príchode do mesta, kde má jednotka splniť svoju misiu mení celý film na pobehovanie z miesta A do bodu B. Je to však letný blockbuster, takže nemožno očakávať zázraky.

Recenzia Jednotka samovrahov

Čo sa však tvorcom podarilo na jednotku je kasting. Will Smith ako Deadshot a Margot Robbie v úlohe Harley Quinn jednoznačne kraľujú celému hereckému ansámblu. Každú scénu si kradnú pre seba a podľa toho, ako si ich ľudia pochvaľujú sa dá očakávať, že ich nevidíme naposledy. Jai Courtney v úlohe Boomeranga tiež podáva dobrý výkon a do úlohy sa hodí, no bohužiaľ jeho postava dostane iba veľmi málo priestoru.

Nebudem zbytočne vypisovať, kto presne hrá akú postavu (celé obsadenie sa totiž podarilo), no prejdem radšej k problému, ktorý s nabitým kastingom súvisí. Máme tu veľa postáv, z čoho vyplýva, že nie každá dostane dostatok priestoru. To je presne kameň úrazu, na ktorý Jednotka samovrahov naráža. Deadshot i Harley sú v popredí, film im venuje najviac pozornosti, čo je na jednu stranu logické (predsa len ide v prípade Smitha a Robbie o najväčšie hviezdy), no zvyšné postavy potom pôsobia ako zbytočné. Aby náhodou nebolo málo postáv v samotnej jednotke, do boja s nimi vyrazí aj vojenský oddiel, čo pôsobí ako nosenie dreva do lesa. Takmer som zabudol na Jokera, ktorého sa po novom zhostil Jared Leto. Neopomenul som túto postavu preto, lebo ju Leto zahral zle, to určite nie, avšak Joker je vo filme úplne, ale že úplne zbytočný. Ide o vedľajšiu postavu, ktorú keby niekto z filmu vystrihne, nemohlo by to vadiť nikomu (stačila by s ním scéna na konci filmu, ktorá by postavu pekne uviedla). Leto tým pádom nemal čo predviesť, avšak určite sa s ním nevidíme naposledy, tak snáď nabudúce...

O réžiu filmu sa postaral David Ayer, ktorý je známy predovšetkým vďaka pomerne drsným akčným filmom. Jeho Patrola alebo Železné srdce sa drsných scén rozhodne neštítili, no bohužiaľ do Jednotky samovrahov nemohol preniesť svoj štýl naplno. Jednak je to spôsobené tým, že tu máme akčný blockbuster, ktorý má zaujať čo najviac divákov, no a na druhú stranu je tu nízka veková prístupnosť. Akčné scény sú však pomerne prehľadné, sem – tam sa darí navodiť pocit vyššej vekovej prístupnosti, navyše majú dobrú dynamiku a Ayer im dokázal dodať určitú tvár. Zamrzí, že sa musel najmä vďaka vekovej prístupnosti (a kontrole zo strany štúdia) krotiť, no aspoň si zachoval svoj rukopis. Jedným z vrcholov je scéna, kedy sa Deadshot naštve a rozhodne sa urobiť „poriadok“ s nepriateľmi sám. Dobrý dojem z akcie trochu narúša záverečná konfrontácia s hlavným nepriateľom, kedy na scénu nastúpi digitálny neporiadok, avšak našťastie omnoho menších rozmerov ako tomu bolo u Batman v Superman či Muža z ocele.

Recenzia Jednotka samovrahov

Jednotka samovrahov mohla však nakoniec dopadnúť omnoho lepšie, mala na to veľký potenciál. Ayer je zručný, určite by dokázal z daného námetu vyťažiť viac, no zásahy zo strany štúdia, ktoré viedli k dodatočnému natáčaniu vtipných scén narušili kompaktnosť celého celku. Určite si nejeden pozorný divák všimne, že mnoho scén z trailerov zmizlo a vo filme sa neobjavili. Filmy na motívy príbehov od DC Comics mali byť pôvodne temnejšie ako tie od Marvelu, no kritika filmu Batman v Superman vedie k tomu, že sa filmový vesmír DC začína na Marvel podobať čoraz viac. Jednotka samovrahov sa neubráni porovnaniu s filmom Strážcovia Galaxie (a to nielen vďaka soundtracku), prichádzajúca Wonder Woman už teraz v sebe nezaprie podobnosť s Captain America: Prvý Avenger a Aquaman či Flash taktiež nebudú výnimkou. Sám som sa tešil, že filmy na motívy príbehov DC Comics budú od Marvelu odlišné, no pravdepodobne sa tak nestane. Konečne by však mali tvorcovia pochopiť, že v dvoch filmoch nemožno dobehnúť to, čo Marvel budoval niekoľko rokov mnohými filmami.

Ako to teda celé dopadlo? Jednotka samovrahov mala byť jednou z komiksových udalostí tohto roku. Z trailerov sľubovala mnoho, no preľaknuté štúdio chcelo po negatívnych ohlasoch na Batman v Superman: Úsvit spravodlivosti narýchlo zmeniť vyznenie celého filmu a priblížiť ho viac k mainstreamu. Je to ohromná škoda, miesto neopakovateľnej bomby sme dostali „iba“ zábavný akčný film, ktorý sa v podstate neodlišuje od žánrovej konkurencie. Aspoň, že tu máme zábavné postavy, dobrú akciu a kvalitný soundtrack, v opačnom prípade by tomuto filmovému univerzu začalo seriózne horieť pod zadkom. Dúfam, že sa štúdio poučí, v komiksoch od DC je totiž obrovský potenciál.

P.S. Počas záverečných titulkov (circa po dvoch minútach) sa spustí ešte jedna scéna, takže kto má záujem, nech si počká. Potom sa pokojne môžete pobrať z kina preč, na konci už druhá scéna nie je.