Deja Vu

5.1.2007|Tomáš Kolompár|
Deja Vu

Predstavte si, že máte možnosť vrátiť sa do minulosti či budúcnosti. No poviete si, nie je to geniálne? Kto z nás by takú možnosť nechcel dostať, myslím, že každý by sme to zobrali a ani by sa nás nemuseli pýtať. A práve o tom je aj najnovší filmový počin režiséra Tonyho Scotta, azda najväčšieho producentského mága Jerryho Bruckheimra (Piráti z Karibiku) a ešte lepšieho herca Denzela Washingtona, ktorý nám ukážu, že čas sa jednoducho oklamať dá.

Každý z vás to už zažil. Miesto, ktoré ste nikdy nevideli, vám pripadá známe. Udalosť, ktorá sa odohrala, akoby už vo vašej mysli preblysla. Osoba, ktorú ste nikdy nestretli, vám pripadá povedomá. Je to fenomén nazývaný deja vu. Mnohí veria, že je to len výplod mysle. Ale čo ak sú to varovania, vyslané z minulosti, alebo stopy k udalostiam, ktoré sa len stanú? Agent Doug Carlin (Denzel Washington) je prizvaný k vyšetrovaniu bombového atentátu na trajekt, ktorý si vyžiada vyše 500 mŕtvych. Agenti z inej vládnej agentúry ho zasvätia do najprísnejšie stráženého vládneho tajomstva. Je možné nazrieť do minulosti. Agent Carlin sa vydáva späť v čase, aby zabránil atentátu. Zoznamuje sa s tajomnou krásnou ženou, ktorá má byť o štyri dni cestujúcou na osudnom trajekte.

Deja Vu

Toľko pomerne a do značnej miery jednoducho a koncepčne pripravený dej, ktorý ma diváka zasvätiť práve do tajov týchto nezvyčajných okolnosti. Film sa odkrúca pod režisérskou taktikou skúseného Tonyho Scotta, ktorý po dosť nevýraznom filme Domino, zaujal trochu odlišné režisérske poňatie a počas 128 minút na nás chrlí jeden záber za druhým. Niekedy mu toto jeho „naháňanie“ vychádza, inokedy škodí. Čo je podľa mňa celkom obstojné, sú jeho spomaľované zábery, ktoré v pravú chvíľu dodávajú filmu potrebné grády. Čo si však mohol odpustiť je hlavne tlačenie na pílu s až príliš sentimentálnymi a emotívnymi zábermi. V Scottovej práci však čo to povedal aj producent „Big Jerry“ alias Jerry Bruckheimrer, ktorý nastavil skúseného režiséra na rovnakú líniu práce, akú máme možnosť vidieť napr. u Michaela Baya. O hereckom talente Denzela Washingtona je aj zbytočne hovoriť, pretože sa jedná o jedného asi z najtalentovanejších hercov všetkých čias. Jednoducho, keď ho máte vo filme, musíte byť úspešný a ziskový, pretože Denzel vyzerá na plátne, ako vravia naši americkí bratia, prosto „cool“. K Washingtonovi sa ešte kvalitným hereckým aktívam pridali ďalší ako Val Kilmer, Paula Platton či Jim Caviezel. Keď si všetky tieto veci zosumarizujeme, dostaneme na prvý januárový film, skvelú „ podívanú“ zo všetkým, čo divák od filmu môže očakávať a to dobrého režiséra, pútavú kameru, dobrá strih, skvelé herecké výkony a hlavne zaujímavú akciu. No jednoducho musíte vidieť.

Deja Vu

Ako už zvyčajne, na záver dodám, že Deja vu je filmom, ktorý sa na úvod roka rozhodne oplatí vidieť nie len kvôli veľmi dobrému spracovaniu, ale aj skvelej hereckej akcii Denzela Washingtona, ktorý svojim charakterom opäť oživil filmové plátno. Ale na druhej strane, možno si po filme spomeniete na veci, ktoré vám predtým ani nenapadali a z toho dôvodu vrelo odporúčam.