Strážcovia Galaxie 2

4.5.2017|Martin Kubeš|

Filmové štúdio Marvel v roku 2014 celkom zariskovalo, keď do kín vyslali skupinku menej známych hrdinov. Hoci fanúšikovia komiksov určite dobre vedeli, kto sú Strážcovia Galaxie, no pre menej znalých išlo „iba“ o ďalšiu marvelovku, čo bol asi hlavný dôvod pre návštevu kina. Predsa len, Peter Quill alias Star-Lord nie je žiaden Tony Stark, respektíve Iron Man. Tento riskantný ťah však vyšiel na jednotku a nových hrdinov si razom obľúbili ako kritici, tak aj diváci, ktorí Strážcov Galaxie dovtedy nepoznali.

Po troch rokoch sú obľúbení hrdinovia späť. Čaká ich nové, menšie a omnoho osobnejšie dobrodružstvo. To však neznamená, že nedôjde aj na akciu a humor. Toho je tu práveže požehnane, no k tomu sa dostanem neskôr. V prvom rade by som chcel povedať pár slov k príbehu, ktorý mne prišiel celkom slabý. Nehovorím, že príbeh, ktorý sa zaoberá rodinnými vzťahmi a samotnými postavami je niečo zlé, no chýba tomu ťah na bránu a trochu zaujímavejšia premisa. Dozvieme sa, kto je otec Star-Lorda, prečo ho Yondu po únose nepredal otcovi a rozvinie sa aj to, z akého dôvodu Nebula tak strašne nenávidí svoju sestru Gamoru. Nemôžu chýbať ani hádky v samotnom tíme hrdinov, no často som si pripadal, že sledujem iba sled scén, ktorým chýba to „niečo“, čo dej stmeluje a neustále posúva vpred smerom k veľkolepému finále. I keď sa tentokrát toľko necestuje po rozličných planétach, tempo filmu je skutočne vysoké (až na rodinné scény na planéte Star-Lordovho otca Ega) a divák má iba málokedy priestor na nádych. Hoci na konci do seba všetko akosi zapadne, nemôžem sa v tomto smere ubrániť sklamaniu. Ak by som to porovnal s prvým dielom, tak tu vyhráva na celej čiare. Čo sa mi však celkom pozdávalo bol hlavný zloduch, ktorý nie je iba bezmocná bábka a dokáže hrdinov slušne potrápiť, i keď stále je čo zlepšovať.

Fotogaléria Strážcovia Galaxie 2 (2017)Zobraziť fotogalériu »

K réžii pokračovania sa opäť vrátil James Gunn (ktorý mimochodom potvrdil, že sa chopí réžie aj v prípade tretieho dielu) a je vidieť, že mu Strážcovia Galaxie sedia a má ich rád. Scény má pod kontrolou, hercov taktiež a z celého filmu vyžaruje určitá radosť a zábava. Tým sa dostávam k už spomínanému humoru, ktorého je vo filme naozaj požehnane. Mnoho vtipných situácií nastane vďaka doberaniu sa v tíme, prípadne vďaka malému Grootovi, no hnacím motorom je v tomto prípade Drax, ktorý svojimi poznámkami a nákazlivým smiechom zabával celú kinosálu.

Marvelovky sa samozrejme neobídu bez akcie, ktorej je tu dostatok, no tu by sa dalo aplikovať menej je niekedy viac. Nenarážam na nekvalitu, či prílišnú početnosť akčných scén, no filmy od DC Comics sú kritizované za „digibordel“, ktorý sa bohužiaľ prepašoval aj sem. Digitálne triky sú síce na veľmi vysokej úrovni a občasný zmätok sa dá pri vesmírnych bitkách odpustiť, no z času na čas už toho je trochu moc. Veľké finále, ktoré trvá dobrých dvadsať až dvadsaťpäť minúť občas zbesilosťou pripomína záverečnú bitku Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti, a to určite nie je pochvala.

Režisér James Gunn však má cit pre vizuál a vďaka tomu si divák zachová v rámci možností aspoň ako taký prehľad o celej situácii. Ako som však už povedal, menej je niekedy viac, pričom tu by sa to skutočne zišlo. Ocenil by som viac scén podobných tej, kde Yondu, Rocket a Groot bojujú o zisk vesmírnej lode, tá sa skutočne vydarila. Mám však pocit, že v pokračovaní sa bude na plynový pedál šliapať ešte viac, nasvedčuje tomu aj jedna z piatich (áno, čítate správne, scén je až päť, takže sa z kina neponáhľajte) titulkových scén, ktorá oznamuje príchod ďalšej postavy s neuveriteľnou silou. Ako to dopadne však uvidíme, James Gunn môže zaradiť spiatočku a nabudúce to trochu krotiť, no to je  zatiaľ vo hviezdach.

Ak ste si obľúbili hereckú zostavu z minulého filmu, môžete tešiť aj na pokračovanie. Postavy majú staré známe tváre, no aby to nebolo málo, pribudne k nim legendárny Kurt Russell, ktorý sa úlohy Star-Lordovho otca zhostil veľmi dobre. Nejde o jedinú novú postavu, no určite ide o tú najzásadnejšiu. V cameo úlohách sa objaví niekoľko ďalších hviezd, no o koho ide musíte zistiť sami, bola by škoda to prezrádzať. Po hereckej stránke nemám žiadne výhrady, no na to som si už pri filmoch od Marvelu zvykol.

Okrem dobrého hereckého obsadenia a kvalitných vizuálnych efektov je späť aj výborná hudba, i keď Awesome Mix Vol. 2 neobsahuje toľko známych hitov, ako tomu bolo v prípade Vol. 1. Výber skladieb však dobre dopĺňa dianie na obrazovke a verím tomu, že si soundtrack opäť obľúbi početná skupina divákov.

Napriek výhradám, ktoré k filmu mám som si návrat Strážcov Galaxie skutočne užil. Je to zábavný blockbuster, ktorý diváka chytí na začiatku a pustí ho až po skončení záverečných titulkov. Filmu by svedčala o niečo dlhšia stopáž, aby sa poriadne stihlo prebrať všetko potrebné, no k tomu nedošlo. Našťastie je tu dostatok akcie, postavy sú sympatické, humor trefný a hudba je opäť skvelá. Herci sú na svojom mieste, úlohy si užívajú, pričom na nimi vyčnieva Dave Bautista ako Drax, a to hovorím ako človek, ktorý tohto zápasníka ako herca veľmi nemusí. Digitálne efekty sú na špičkovej úrovni a hoci som film videl v 2D verzii, myslím si, že v tomto prípade neurobíte chybu ani s 3D verziou. Strážcovia Galaxie 2 sú veľkolepé vesmírne dobrodružstvo, ktoré občas mierne zakopne, no stále to funguje ako dobre premazaný stroj. Snáď to James Gunn zvládne udržať pohromade aj nabudúce, pretože pochovať takto sympatickú skupinku hrdinov by bola škoda.

Foto © Saturn Entertainment