Tri billboardy kúsok za Ebbingom

17.1.2018|Martin Černický|

Na samom okraji fiktívneho mesta Ebbing na Drinkwater Road stoja tri opustené a pomerne schátrané bilboardy. Odkedy bola postavená diaľnica, po tejto ceste už takmer nik nechodí - teda pokiaľ nezablúdi, alebo nie je retardovaný. Spomínané bilboardy tak neboli prenajaté už od roku 1986, avšak to sa má už čoskoro zmeniť...

Film s pozoruhodným názvom Tri billboardy kúsok za Ebbingom je tretím celovečerným dielom britského režiséra Martina McDonagha. Ten na seba prvýkrát upozornil v roku 2008 nezvyčajnou kombináciou krimithrilleru a tragikomédie V Brugách s Colinom Farrellom, Brendanom Gleesonom a Ralphom Fiennesom. O štyri roky neskôr na ňu nadviazal o niečo slabšie prijatou, no stále pozitívne hodnotenou, snímkou Sedem psychopatov. Skutočný prielom v jeho kariére však bude pravdepodobne znamenať až jeho tretí film, ktorý sa bezprostredne po uvedení zaradil medzi najhorúcejších kandidátov na zisk pozlátenej sošky Oscara v tých najprestížnejších kategóriách.

Jeho hlavnou hrdinku je Mildred Hayes (Frances McDormand), ktorú pred siedmimi mesiacmi postihla rodinná tragédia. Jej dcéru totiž niekto znásilnil a zavraždil, pričom páchateľa sa doteraz nepodarilo vypátrať. Mildred za to viní miestnu políciu, ktorá sa podľa nej až príliš venuje mučeniu černochov na úkor dôležitejších vecí. Za peniaze, ktoré ma k dispozícii si preto prenajme plochu na bilboardoch za mestom a na ne nechá napísať tri jednoduché vety. „Znásilnená, keď zomierala.“ „A stále žiadne zatknutie.“ „Ako to, náčelník Willoughby?“  Od tohto momentu sa naplno roztočí dejový kolotoč plný nepredvídateľných dejových kľučiek, kde je skoro všetko trochu inak, ako sa zdá.

Fotogaléria Tri billboardy kúsok za Ebbingom (2017)Zobraziť fotogalériu »

Dá sa povedať, že Tri billboardy kúsok za Ebbingom v ničom nevybočuje z predošlej režisérovej tvorby. McDonagh si ku všetkým svojim filmom napísal aj scenár a isté spoločné znaky sú cítiť. Svet, ktorý vykresľuje, pôsobí mierne groteskne, rovnako ako postavy, ktoré sa v ňom pohybujú. Ústrední hrdinovia sú v podstate vyvrheli spoločnosti, ktorí sa pritom nesnažia robiť nič iné, len to čo im dáva v danom momente najväčší zmysel. Mildred Hayes je mierne zatrpknutou postaršou ženou, skrývajúcou svoju bolesť za dobre mierené hlášky, ktorými sa nebojí počastovať prakticky kohokoľvek. Problémy ostatných ju vôbec nezaujímajú a jediné čo chce, je dosiahnuť spravodlivosť pre svoju dcéru. A to aj za cenu toho, že si proti sebe poštve nielen políciu, ale aj časť miestneho obyvateľstva.

Mildred sa spočiatku javí ako matka roka, ktorá spraví pre svoje dieťa čokoľvek. Skutočnosť je trochu komplikovanejšia, čo môžeme vidieť aj z útržkov jej života. Vzťah s jej synom Robbiem je ešte relatívne v norme, no jej mierne násilnícky exmanžel Charlie jej dá pri svojej návšteve trefne najavo, že za smrť ich dcéry je čiastočne zodpovedná aj ona. A v podstate ani nie je ďaleko od pravdy. Podobne zaujímavo vykreslené sú však aj ďalšie postavy. Či už je to spomínaný exmanžel Charlie, trpaslík James platonicky zamilovaný do Mildred, alebo zdanlivo prihlúply a rasistický policajt Dixon. Práve Dixon v podaní vynikajúceho Sama Rockwella je naozaj dôstojným protihráčom nemenej výbornej hlavnej postavy, pričom ťaží aj z toho, jeho postava sa s pribúdajúcimi minútami vyvíja odlišným smerom, akoby ste čakali. To sa dá povedať aj o policajnom náčelníkovi Willoughbym (Woody Harrelson), ktorý hrá v príbehu mimoriadne dôležitú rolu, avšak úplne inú, ako by ste tipovali.

McDonaghova novinka má ďaleko od klasickej kriminálky a odhaľovanie toho, kto spáchal tento ohavný zločin, nehrá v rámci pomerne originálnej premisy skoro žiadnu úlohu. Tri billboardy kúsok za Ebbingom sa nesie v podobnom duchu ako komediálnejšie poňaté snímky bratov Coenovcov a je vskutku zábavné sledovať, akými kľučkami sa uberá jeho zápletka. Vážnejšie scény striedajú momenty, kde hrá prím čierny humor a niektoré zvraty sú na prvý pohľad dôsledkom sledu bizarných, až nepravdepodobných, náhod. Režiśer a scenárista v jednej osobe však venuje pomerne veľkú pozornosť rôznym detailom a pri dôkladnejšom zamyslení prídete na to, že vnútorná logika filmu nebola ani raz porušená. Všetko je presne tak, ako má byť a to sa vlastne týka aj samotného vypointovania tohto malého veľkého príbehu.

To zrejme bežných divákov sklame, pretože i keď funguje z pohľadu ukončenia zápletky, neponúka očakávanú záverečnú katarziu. Miesto toho sa dostaví akurát zamyslenie nad tým, kde boli postavy na začiatku a kam sa posunuli na jej konci. To však určite nie je málo. Taktiež platí, že prvá polovica nového McDonaghovho filmu je predsa len o niečo silnejšia ako tá druhá. Tak ako úvod bez problémov vtiahne, druhá hodina dianie na pár miestach možno predsa len rozmeľňuje o niečo viac, akoby bolo potrebné. Tak či tak ide o vcelku silný a príjemne atmosférický zážitok, ktorý môžu opakované zhliadnutia posunúť ešte o niečo vyššie. Na prvýkrát chýbalo len málo.

Foto © CinemArt