Beach Bum

2.6.2019|Róbert Herda|

Nech už si o režisérovi a scenáristovi menom Harmony Korine myslíte čokoľvek, jeho určitú kontroverznosť, prácu s netradičnými témami, či nezameniteľný filmový rukopis mu odobrať nemôžete. V mladom veku scenáristicky debutoval so surovou snímkou Kids, ktorá pojednávala o amerických tínedžeroch, pričom naturálnou réžiou, hraničiacou s dokumentom, spracoval celý príbeh režisér Lary Clark. Harmony si tak pomerne rýchlo získal pozornosť určitého spektra divákov, keďže svojho času nechválne známa prvotina spôsobila teda poriadne veľký rozruch, najmä vďaka absolútnemu ignorovaniu akejkoľvek cenzúry, prípadne nerešpektovaniu tradičných filmárskych hodnôt. Film totiž pôsobil akýmsi špinavým dojmom bezútešnosti, ako diváci sme sa nedočkali žiadnych eufemizmov, len krutej pravdy vyhrotenej do maximálnych hodnôt. Hoci v súčasnosti patrí americkí režisér už k ostrieľaním filmárom, jeden aspekt svojej tvorby si udržiava dodnes, konkrétne jej bizarnosť. Preukázal neochotu tvoriť komerčné filmy a častokrát teda práve jeho projekty zostávajú nepochopené, respektíve vždy jestvujú dva veľké názorové tábory – jedna skupina Harmonyho filmy zatracuje, druhá práve naopak. Z určitého uhľa pohľadu je The Beach Bum ďalším z rady obdobných projektov.

Jeho novinka pôsobí, po vzore názorového spektra hlavnej postavy, ležérnym dojmom, či už v oblasti filmárskej alebo scenáristickej. Väčšina scén je natočená svižne, zábery sú dynamické, rýchlo menia uhly, pričom občas vám tento modernistický prístup, ktorý vlastne úplne kašle na tradičné komponovanie scény, dlhé a pomalé zábery alebo akékoľvek konkrétnejšie snímanie tváre môže prekážať. V konečnom dôsledku je takáto práca s filmovou formou účelová a bezpochyby cielená. Vyjadruje postoj celej snímky, pričom takýmto spôsobom podtrháva jasný názor básnika menom Moondog, ktorého stvárnil Matthew McConaughey. Okrem toho sa až nápadne často odohráva jedna časť dialógu na určitom mieste, aby mohla pokračovať na úplne inej lokácií a skončiť zasa pri pôvodnom prostredí. Niekto môže poukazovať na chybu pri natáčaní, avšak tento fakt je tak neuveriteľne do očí bijúci, že ho môžeme považovať len za jasný zámer a autorskú víziu.

Fotogaléria Beach Bum (2019)Zobraziť fotogalériu »

Harmonymu však nechýba cit pre zvučnosť niektorých scén, vďaka ktorým vytvára istú poetiku medzi pomyselnými riadkami. Zároveň na vytvorenie, čo možno najlepšej ilúzie drogového a alkoholového oparu pridáva i niekoľko chaotických a technicky nič nepredstavujúcich vizuálnych doplnkov. Užívanie drog, prípadne potiahnutie si z cigarety sa taktiež dočkalo zvýšených zvukových decibelov a toto všetko vytvára jeden veľký chaos. Niečo podobné si ale nesmieme mýliť s neschopnosťou alebo diletantstvom. Skôr to svedčí o tom, že Harmony Korine v úlohe režiséra i scenáristu vyžaduje súhru formy s obsahom a minimálne v tomto prípade mu to vyšlo viac než dobre, samozrejme bez prekročenia hraníc otravnosti a prvoplánovej zbytočnosti. Som si však istý, že niektorým divákom bude pripadať niečo podobné agresívne a nedôstojné. V takom prípade budú musieť pravidlá filmu prijať alebo jednoducho spokojnosť s touto snímkou rozhodne nenájdu.

Hľadať nejaký priamočiary dej nie je jednoduché. Už z trailerov sa počin javil ako šialenejší Vlk z Wall Street, akurát so spisovateľom, disponujúcim kreatívnym blokom, v hlavnej úlohe. Nakoniec sa moje pôvodné domnienky roztrieštili o realitu, nakoľko príbeh Jordana Belforta je režírovaný majstrom svojho umenia, avšak v tomto prípade sme dostali niečo, čo som už spomínal vyššie. Moondog sa každopádne snaží napísať svoj magnum opus a vám je po nejakom čase jasné, že pôjde o nepriznanú epizodickú záležitosť. Neustále drogou omámená a alkoholom posilnená myseľ hlavnej postavy sa na ploche dvadsiatich minút stretne so starou známou, či novou postavou, prežijú spoločne jedno šialené dobrodružstvo. No a to tak trochu nakopne spisovateľský mechanizmus človeka, prezentovaného ako génia i napriek tomu, že jeho správanie hraničí s absolútnou infantilnosťou, nezodpovednosťou a nešetrí ani evidentnou dávkou extravagancie. Moondog svojím správaním búra akékoľvek tabu, až by sa dalo povedať, že mu takmer nič nie je sväté. To znamená, že môžete očakávať orgie, bigamiu, pravidelný prísun psychotropných látok a zobrazenie človeka, žijúceho vo vlastnej realite a dimenzii. Toho nezajíma ako ho vníma svet, okolie, ľudia. Chce žiť podľa vlastných pravidiel a tie nehodlá za žiadnych okolností meniť. Je tvrdohlavý a ani udalosti, ktoré by bežnú ľudskú bytosť zlomili, nepredstavujú preňho výraznejšiu prekážku.

Samotný Harmony v zahraničí požiadal niektoré kiná, aby pred filmom ponúkali divákom marihuanu a ono by skutočne v takomto prípade snímka dostala úplne nový rozmer vnímania. Minimálne by ste sa totiž naladili na rovnakú vlnu s valnou väčšinou prítomných postáv. Sú to totiž šialenci, blázni s uletenými názormi, miestami dokonca pokrytci a v spojení s Moondogom dokážu vytvoriť zábavné situácie. Na druhej strane sú ale postavy pomerne ploché, respektíve nevystupujú zo svojich karikaturistických polôh. Rovnako ako ústredný charakter neprejdú žiadnym vývojom, žiadnou katarziou.

Odohrajú svoju estrádu humoru, kde z môjho pohľadu kraľuje kratší príbeh s Martinom Lawrencom, avšak málokedy sa snažia moralizovať, poúčať. Takto spätne to všetko pripomína humorné grotesky, takže ani Zac Efron a ani Jonah Hill, či legendárny Snoop Dogg v deji podstatnejšie postavenie nemajú. Tým pádom všetci nechávajú svet plynúť a nijak doň nezasahujú, skôr sa zdá, že Moondoga podporujú v tej dobrovoľnej seba deštrukcii. Jediný vážnejší dramatický zvrat je odbitý za pár minút a nemalé pozitívne emócie pochytia snáď každého diváka. Samotné vtipkovanie neustále balansuje na tenkej hrane medzi trápnosťou a originálnym zabávaním. Neočakávajte ale intelektuálny humor, nakoľko množstvo komických scén je tvorených hlúposťou postáv alebo ich absolútnou neprítomnosťou v skutočnej realite.

The Beach Bum predstavuje vztýčený prostredník filmovému spracovaniu, ucelenému scenáru a svojím názorom odsudzuje majetkové bohatstvo a všetky jeho výhody, ktoré spolu s ním prichádzajú. Oslavuje hedonizmus a plne kvituje jeho tvrdenia, v čom vás presvedčí najmä samotné finále, avšak treba podotknúť, že nepôsobí tézovito, prípadne vám svoju myšlienku nevnucuje. Rozpráva svoj vlastný príbeh, ktorý ocení len určitý okruh divákov, takže v podstate sa jedná o klasického Harmony Korinea a ďalší výplod jeho repertoáru kontroverzie. Ten ako aj toľkokrát spomínaný Moondog nechce prijať nepísané pravidlá filmového priemyslu a tvorí si to, čo ho v daný moment zaujíma a napadne. Je teda skutočne náročné s jasnosťou povedať, či je The Beach Bum dobrým alebo zlým filmov. Jedno je však nad slnko zrejmé – drží si vlnu pozitívnej energie a zábavy vo vizuálne hravom spracovaní, pričom pracuje so šikovne zakomponovaným, pre niekoho možno i diskutabilným, životným postojom. Otázkou zostáva, či ste ochotný sledovať niečo podobné alebo vás hmla škodlivých látok a prítomného primitivizmu skôr odrádza.

Foto © Bontonfilm