300

28.3.2007|Tomáš Kolompár|

300

300

Nie je zvykom, aby sa s veľkou pravdepodobnosťou nakrúcali filmy s bájnou tématikou z čias pred kristom. Režisér Zack Snyder(Úsvit mŕtvych) mal však odlišný názor a rozhodol sa natočiť film o bitke, ktorá v našej histórii znamenala a hlavne odštartovala veľký boj za slobodu a demokraciu.

Príbeh celého filmu pomenúva antickú bitku pri Termopylách, v ktorej kráľ Leonidas (Gerard Butler) a 300 Sparťanov stáli proti Xerxovi, vládcovi Peržanov, (Rodrigo Santoro) a jeho obrovskej  armáde. Obetavosťou a udatnosťou  ukázali svoju neskutočnú silu proti neporaziteľnej presile, ktorá neskôr viedla zvyšok Grécka k tomu, aby sa zjednotilo a spoločne porazilo Peržanov, čo následne viedlo k prvej demokratizácii.
Film 300 je inšpirovaný rovnomenným grafickým románom Franka Millera, autora Sin City. 300 je epickým dobrodružstvom o vášni, odvahe, slobode a obeti, ktorú podstúpili sparťanskí bojovníci bojujúci v jednej z najväčších bitiek v histórii ľudstva. Režisér Zack Snyder (Úsvit mŕtvych) si toho na plátne dovolil pustiť uzdu svojej fantázie skutočne na 100 percent.  Millerov príbeh rozpráva  pomocou unikátneho spôsobu natáčania, ktorý v sebe kombinuje prvky živej hereckej akcie a virtuálneho pozadia, čo malo obrovský úspech už v spomínanom Sin City.

300

Tu však Snyder navzdory náročnosti kombinuje fascinujúce kamerové (spomalovacie) zábery so zaujímavými prvkami ako striedanie rôznych filmových farieb, či celkom výrazné podanie krvavých scén. Avšak čerešničkou na torte je predovšetkým vynikajúca kamera a obrazy, ktorými Snyder navodzuje a vyráža dych svojou nesmiernou brutalitou i krásou zároveň, čo z filmu robí skutočne významné dielo. K fascinujúcim záberom si treba ešte prirátať aj slušné herecké výkony a znamenitú hudbu, pri ktorej vám miestami naskočí husia koža. Popri dokonalej vyzualizácii vystupuje aj samotné spracovanie bitky pri Termopylskom priesmyku, kde sa väčšina filmu aj odohráva. Je až neskutočné s akou vnímavosťou dokázal Snyder preložiť myšlienky a fantáziu Millera na filmové plátno. Či už to bola odvaha sparťanských bojovníkov, či unikátna stratégia boja, všetko do seba zapadá na sto percent a vytvára nezabudnuteľný filmový okamih. Filmový fanúšik má okrem famóznych bojových scén možnosť vidieť aj nadprirodzené bytosti, obrov a ďalšie mytické „zverstvo“, ktoré v tej dobe naháňalo strach azda všetkým.

Snyderov film je podľa môjho názoru očarujúcim režisérskym výkonom, ktorý treba vidieť a nechať sa unášať na vlne fantázie a nadprirodzenosti, pretože to Millerova predloha skutočne podáva. Aj keď by niekto mohol namietať azda jedinú chybičku krásy, a to až príliš jednoduché dialógy, čo však tvorcom samozrejme prepáčime, pretože sa im podarilo vytvoriť nevýdanú (hlavne) vizuálnu krásu, čo je pre oko fanúšika dôležitejšie.

300

Na záver sa nedá zhodnotiť či vypovedať nič iné, ako len to, že „300“ je tým najväčším (samozrejme príjemným) prekvapením tohto roka, nielen pre jeho netradičnosť či spôsob, akým je nakrútení, ale pre jeho perfektný príbeh, výpravu, herecké výkony a fantasticky prevedené vojnové bitky, ktoré uchvátia každého nadšenca podobného štýlu. Tento film by ste jednoducho mali vidieť, pretože sa jedná o niečo nové, čo filmový svet zatiaľ nemal šancu uvidieť a preto hor sa do kina na veľký boj za slobodu, pretože „this is not madness, This is SPARTA!!!