Next

15.11.2007|Radovan Torda|
Next

Nicholas Cage v posledných rokoch nemá šťastie vo výbere projektov. Vynímajúc ukrajinského obchodníka so zbraňami sme ho videli stvárniť charaktery, ktoré vo väčšine prípadov zabil nekvalitný scenár či naivita príbehu. Nuž, smutnou skutočnosťou ostáva, že svoj herecký potenciál opäť raz utopil i v novom akčnom thrilleri režiséra Leeho Tamahoriho (Dnes neumieraj, Sopranovci).

Film nás zavedie do Las Vegas, kde sa skupinka agentov FBI na čele s drsnou Julienne Moore snaží presvedčiť k spolupráci kúzelníka Crisa ( Nicholas Cage). Cris má totiž šiesty zmysel, schopnosť vidieť svoju vlastnú budúcnosť, avšak „iba“ a na sekundu  presne dve minúty napred. Agentka Ferris dúfa, že s jeho schopnosťami sa vláde podarí odvrátiť plánovaný teroristický útok na LA. Iluzionista však nemá záujem pátrať po bombových útočníkoch a svoj voľný čas radšej venuje stopovaniu krásnej neznámej (Jessica Biel). Mladá učiteľka  z nevysvetliteľných dôvodov posúva Crisove schopnosti a umožňuje mu vidieť o veľa ďalej, než 120 sekúnd do budúcnosti. Vzplanutie čerstvých milencov však čoskoro zatieni blížiaca sa atómová apokalypsa a neoblomná federálna agentka.

Next (2007)

Základná štruktúra výsostne kladný hrdina so zvláštnym darom, cieľavedomý a neoblomný predstaviteľ vládnej moci ( v tomto prípade zaujímavo ozvláštnený tvárou charizmatickej Julienne Moore), zlí teroristi a prekrásna, ale naivná dievčina, ktorú treba zachrániť.
Akčná klasika, ktorá sa zásadne vyhýba akýmkoľvek ozvláštneniam, zamrzla niekde medzi Utečencom a Nezvratným osudom. Trikové scény sú dostatočne ohurujúce, ale rozhodne neprinášajú nič nové. Cage utekajúci pred valiacimi sa kmeňmi stromov či atómový výbuch, ktorý z povrchu zemského zmätie celé Los Angeles, sú očakávaným spestrením, pričom omnoho zaujímavejšie Crisove pohľady do budúcnosti a následné zásahy, ktoré ju menia v jeho prospech sú trestuhodne nevyužité. Jasnozrivých akcií je v celom filme žalostne málo. Takýto postup je dosť nepochopiteľný, natoľko Tamahori si pre svoju akčnú jazdu s nadprirodzeným pod mazom, získal skvelých hercov. Najväčším prekvapením je účasť Mooreovej na podobnom vysoko neoriginálnom projekte.

Next (2007)

Ale, stalo sa. A vy máte možnosť pozrieť si ďalší Cageov prepadák, alebo si počkať na DVD. No myslím, že ani pohodlie domova vás nezachráni pred scenárom akoby pozliepaným z iných, sto krát videných scén. Na konci samozrejme (ako inak) dôjde k zásadnému zvratu a vám neostáva len prijať ho ako súčasť nudnej jazdy, kde zákonite musia vyplávať na povrch všetky klišé novodobých akčných thrillerov. Ani jeden z hercov nedostáva v stojatých dialógoch možnosť prejaviť sa, a tak jediným pozitívom sa stáva dokonale krásna Jessica Biel a kamera, ktorá vyvažuje nulovú atmosféru príjemnými, panoramatickými zábermi.

Nerád by som vás odrádzal od filmu s pekným a snubným obalom, ale ak máte v pláne príjemný filmový zážitok, Next obíďte veľkým oblúkom, alebo si pribaľte dobrú knihu a baterku.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Paramount Pictures

Symbol elegancie Cary Grant