Kauza CIA (The Good Shepherd)

29.11.2007|Radovan Torda|
Kauza CIA (The Good Shepherd)

Robert De Niro sa po piatich rokoch vrátil na režisérsku stoličku a opäť potvrdil, že je rovnako dobrý filmár ako herec. V 167 minútovom epose odhaľuje osamelú existenciu agenta CIA, ktorý na pozadí vojen, politických škandálov a mocenských súbojov stráca lásku, rodinu a schopnosť žiť bez paranoje.

Edward Wilson (Matt Damon) sa počas štúdií na Yale zapletie s organizáciou Skull and Bones. Ako správny vlastenec zradí svojho učiteľa poézie inklinujúceho k nacistickým ideológiám a vyslúži si miesto v novovzniknutej vládnej organizácii Central Inteligence Agency – CIA. Jeho kariéra odštartuje v Londýne, kam odchádza i napriek čerstvému manželskému sľubu tehotnej Margaret (Angelina Jolie). Po skončení 2. svetovej vojny sa vracia späť do štátov, kde sa pokúša nadviazať kontakt s odcudzenou rodinou. Avšak zatiaľ čo Európa oslavuje Hitlerovu porážku, Američanov už máta nový strašiak – Sovietsky zväz. Edward je stále viac a viac vťahovaný do sveta podozrievania a jeho rodina trpí spolu s ním...

Kauza CIA (The Good Shepherd, 2006)

Good Shepherd mohol byť pokojne preložený ako Kauza Edward Wilson, nakoľko všetky udalosti z nedávnej histórie sú naozaj len tichým podtónom dramatickosti Edwardovho života. Nehovorím o nebezpečných akciách na aké sme si u tajných agentov zvykli – Edward Wilson vykonáva prácnu a miestami nudnú špionáž (analýzy, rokovania, vypočúvania a zase analýzy) – ide skôr o neustále naťahovanie medzi jednotlivými hráčmi a neutíchajúcu agóniu nedôvery na oboch frontoch. To sa podarilo De Nirovi zachytiť priam dokonale. Politické zápletky nahrávajú do karát emotívnym výstupom, skvelým dialógom a absolútne rozhádzanému časovému sledu snímky, ktorý však v konečnom dôsledku perfektne zapadá do prešpekulovanej skladačky. Nuž, niet divu – o scenár sa postaral talentovaný Eric Roth (Ali, Mníchov, Zaklínač koní, Forest Gump...).

Matt Damon je síce ústrednou postavou, ale celú stopáž si vystačí s jedným výrazom – mlčanlivého chlapíka so zastretým pohľadom. Vo filme sa nájde len jediná scéna, kedy sa pán Wilson prejaví – nečakane vyprskne na svoju ženu vetu tak zdrvujúcu, že v jednom okamžiku spochybní (definuje) roky ich spoločného žitia. Edward je síce oddaný otec, ale má slabosť pre známosť z mladosti – hluchú študentku, ktorej láska mu bola ukradnutá záväzkami. Na vedľajších postavách sa doslova odráža atraktivita práce na novom De Nirovom počine. Spomeniem aspoň Aleca Baldwina, Williama Hurta, samotného Roberta De Nira či absolútne presvedčivého Johna Torturra v úlohe Edwardovho asistenta.

Kauza CIA (The Good Shepherd, 2006)

Všetko je to namixované do zdrvujúceho emotívneho zážitku. Hudba, kamera, strih a režisérov nepochybný talent robia z politickej drámy citlivý pohľad do života človeka, ktorý sa snaží chrániť svojich blízkych a vlasť tak veľmi, až ich nakoniec obráti proti sebe.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Universal Pictures