Po prečítaní spálte (Burn after reading)

22.4.2009|Matej Fekiač|

To, že bratia Coenovci vedia z nezáživnej témy spraviť ozaj zaujímavý film už vieme. Takto uvarili štvoroscarového Javiera Bardema alebo kultovú srandu, kde Jeff Bridges oblečený v župane čuchá mlieko v supermarkete.

Tentokrát sa milí bratia zamerali na stratený disk s tajným obsahom. Keď disk nájdu dve polointeligentné indivíduá v podaní Brada Pitta a Francis McDormant, rozhodnú sa vydierať jeho majiteľa, ex-analytika CIA (John Malkovich) v domnienke, že disk obsahuje supertajné informácie, za ktoré im bude slušne zaplatené. Chaos sa začína.
Niekomu sa táto zápletka môže zdať príliš jednoduchá, niekomu príliš zložitá. Fakt ale je, že skvelo vykreslené charaktery spolu s prepracovanými dialógmi zaručujú super zážitok.
Hneď musím osláviť herecký výkon Johna Malkovicha, pretože ten zahral naozaj skvelo. Keby bolo po mojom, za úlohu Osbourna Coxa v tomto filme by dostal zlatú sošku. Smola, nebol nominovaný.

Úvodné titulky mi hneď pripomenuli Nepriateľa štátu. Začíname vo vesmíre a pekne sa približujeme do jedného z amerických miest. Titulky písané okrem latinky aj azbukou naznačujú, v akej sfére sa asi budeme pohybovať. Ústredie CIA, Langley. Neznámy úradník vchádza do kancelárie. Po skvelej párminútovej úvodnej scéne, v ktorej sa analytik Osbourne Cox dozvedá, že prichádza o svoju doterajšiu prácu a je pridelený na nižšiu pozíciu, sa dej veľmi, ale veľmi pomaly začína rozbiehať.  Nečakajte akciu, výbuchy a špeciálne efekty. Film je založený na dialógoch a hereckom umení hollywoodskej elity.  John Malkovich, George Clooney, Brad Pitt, Frances McDormand. Tešte sa na, aj keď menej známu, no predsa skvelú Tildu Swinton, čoby od kosti zlú manželku nášho Osborna. Zlo jej srší z očí a jej činy, čo vám budem hovoriť, jednoducho nič dobré. Aspoň tak svoju úlohu zahrala a treba dúfať, že v skutočnosti taká nie je. Treba uznať, že podobná tvár sa často nevidí a zahrať svoju postavu pre ňu zrejme nebolo až také ťažké.

Po prečítaní spalte (Burn after reading, 2009)

George Clooney, zo začiatku  veľký sympaťák sa postupne ukazuje ako postava s najväčším deficitom chrbtovej kosti, bez mihnutia oka podvádza svoju ženu a bez mihnutia toho istého oka si na internetovej zoznamke do tretice zháňa známosť. Úspešne.  Aj keď Clooneyho výkon sa mi nezdal oproti ostatným hercom taký perfektný, v niektorých pasážach je nenahraditeľný.

Po tom, čo Osbourne Cox prichádza o prácu, rozhodne sa napísať memoáre.  Jeho poznámky skopíruje manželka a disk sa následným nie práve jednoduchým spôsobom dostáva do rúk v úvode spomínanej dvojice. Nie, že by jeho ženu tieto informácie zaujímali. Jednoducho dostala od svojho rozvodového právnika dobrú radu, zozbierať informácie o budúcom exmanželovi. Linda Litzke a Chad Feldheimer (McDormand, Pitt) dostanú prima nápad. Osbourna začnú vydierať, pretože Linda potrebuje prefinancovať zopár chirurgických zákrokov, ktoré by jej vylepšili nie len sebadôveru. Pokus im ale nevyjde a veci sa pekne začínajú komplikovať.

To, že je vo filme pramálo slabých či hluchých miest a to, že sa herci skvelým stvárnením svojich postáv zaslúžili o vtipné pozadie celého snímku (aj keď vlastne nejde o komédiu) pre mňa znamená jasnú voľbu pri hodnotení. Osobne som sa celý film dobre bavil a môžem ho len odporučiť.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Blue Sky Media