Štvanec IRA (Fifity dead men walking)

3.8.2009|Marek Gurský|
Štvanec IRA (Fifity dead men walking) Ľudstvo počas svojej histórie zažilo mnoho vojen či konfliktov. Veľká časť z nich sa stala atraktívnou témou pre filmárov, ktorí situáciu zvyčajne sledujú z pohľadu aktívnych účastníkov alebo obyčajných ľudí. Jedným z „obyčajných ľudí“ je aj Martin McGartland, hlavná postava filmu Štvanec IRA.

Martin je 22-ročný mladík žijúci v írskom Belfaste na konci 80. rokov, keď bol konflikt medzi Írskou republikánskou armádou a britskou políciou a armádou veľmi vyhrotený. Keďže patrí do katolíckej komunity, nemá šancu získať v protestantskej časti mesta dobrú prácu a živí sa najmä krádežami áut či podomovým predajom (kradnutých) odevov. Stretnutia a naháňačky s políciou nie sú ničím výnimočným. Po jednom neúspešnom úteku mu Briti ponúknu peniaze, auto a vymazanie záznamov výmenou za pravidelné podávanie informácii o činnosti IRA, do ktorej sa má infiltrovať. Hoci najskôr nevidí dôvod spolupráce s políciou, útok členov IRA na jeho priateľa zmení Martyho pohľad na vec. A nakoniec nenávratne zmení aj jeho život.

Štvanec IRA (2009)

Marty je mladý, naivný a nemá tušenie, do čoho sa vlastne zaplietol. Doteraz sa snažil byť niekde medzi oboma tábormi a starať sa najmä o seba. Teraz pôsobí na oboch frontoch súčasne a s postupom na pomyselnom rebríčku v IRA dostáva do nebezpečenstva nielen seba, ale i svoju novovznikajúcu rodinu. Vie, že pokiaľ bude odhalený, IRA by neúprosne pôjde po ňom a jeho rodine. Sám videl kam až dokážu členovia IRA zájsť pri mučení a vypočúvaní údajného donášača v jej radoch. Súčasne s rastúcim počtom nevydarených operácií sa okolo Martyho krku sťahuje slučka, z ktorej nebude úniku.

Režisérke Kari Skogland sa podarilo natočiť film, ktorý sleduje bežného človeka viac-menej nechcene zapleteného do hry, kde sú príliš vysoké stávky a kde dotyk konfliktu je až nebezpečne blízko. V prvej polovici sledujeme situáciu v Írsku a zapojenie Martyho do organizácie, v druhej dôsledky jeho aktivity. Táto časť je akčnejšia a má vyššie tempo. Tým netvrdím, že prvá polovica je príliš pomalá a nudná, je však iná. Kari Skogland v skĺbení rodinnej drámy a akcie odkazuje na Martyho dvojitý život, keď ani jeho priateľka Lara nevie o práci pre Britov a Marty sa ju snaží od toho držať čo najďalej. Ku cti režisérke slúži aj fakt, že k celému konfliktu zaujíma nestranný postoj, keď nezhadzuje ani neglorifikuje žiadnu zo strán. Policajti si sú vedomí svojej sily a neboja sa ju (hoci aj bezdôvodne) použiť, zatiaľ čo IRA šíri strach v uliciach Belfastu aj medzi svojimi stúpencami.

Štvanec IRA (2009)

Film je inšpirovaný rovnomennou knihou Martina McGartlanda, pričom niektoré udalosti, postavy a scény boli výrazne zmenené. Svojím obsahom pripomína podobne ladený film Donnie Brasco. Len mafiu nahradila IRA. Hlavnú úlohu si zahral Jim Sturgess. Je nutné podotknúť, že práve on je najlepšou zložkou filmu. Marty v jeho podaní nie je žiadna jednorozmerná postava. Je neistý, plný pochybností, opatrný, má strach a obavy. Miluje priateľku, miluje svoje deti a chráni kamarátov, hoci ich správanie vnútorne často vôbec neschvaľuje. Veľmi zdatne mu sekunduje Ben Kingsley ako jeho spojka u polície Fergus. Z pozície nadriadeného sa postupne mení takmer na otcovskú postavu a zachraňuje Martyho vtedy, keď ho britská polícia zradí a Martyho označí ako postrádateľného pri dolapení vyššie postavených členov IRA.

Anglický názov filmu odkazuje na päťdesiat vojakov, príslušníkov polície a väzenskej gardy, ktorých Martin McGartland počas svojej niekoľkoročnej činnosti zachránil. Do dnešných dní je na úteku. Aj z úcty k nemu privriem oči pri skutočnostiach, že Martyho nevydarených operácií si pomerne dlho nikto významný v IRA nevšimol alebo že jeho útek pred koncom filmu bol trochu prehnaný a film, ktorý je inšpirovaný jeho životom, vám odporúčam.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © IMP

Symbol elegancie Cary Grant

Symbol elegancie Cary Grant