Krstný otec (The Godfather, 1972)

9.3.2012|-jr-|
Krstný otec (The Godfather, 1972)

Zrod a kríza jednej mocnej mafiánskej rodiny v povojnovom New Yorku.



TVORCOVIA:

  • Marlon Brando (46) ako Don Vito Corleone; vždy najväčšia hviezda, stále úchvatný a úspešný. Jeho kariéra a bankové účty po tomto dobre načasovanom úspechu začali strmo stúpať.
  • Al Pacino (31) ako Michael Corleone; od polovice 70-tych rokov zožal jeden úspech za úspechom.
  • James Caan (32) ako Sonny Corleone; stal sa hviezdou 70-tych rokov, ale nevydržalo mu to dlho.
  • Robert Duvall (40) ako Tom Hagen; hviezda vedľajších úloh, opäť zažiaril vo filme od Coppolu A teraz Apokalypsa (Apocalypse Now 1979) a v ďalších snímkach.
  • Albert Ruddy (38) producent; bývalý producent televíznych Hoganových hrdinov (Hogan´s Heroes). Ďalším významným projektom je The Cannonball Run (1981).
  • Francis Ford Coppola (31) režisér; zázračné dieťa, preukazuje nesmierny, aj keď niekedy chýbajúci talent.

VZNIK:
Všetko začalo ako názorné cvičenie v umení ako vyviaznuť z dlhov. Mario Puzo jedného krásneho dňa zistil, že už má 45 rokov a napísal dva dobre recenzované, ale niepríliš predávané romány a má záväzky 20 tisíc dolárov v nesplatených účtoch. Rozhodol sa preto vydať na trh a napísať senzačný trhák o mafii. Plán mu vyšiel, román Krstný otec sa stal svetovým bestsellerom, predalo sa až 500 000 výtlačkov...
Mario Puzo nebol jediný, kto na projekte začal pracovať uprostred finančných problémov. Francis Ford Coppola s ťažkosťami vybudoval vlastnú produkčnú spoločnosť a zadlžil sa až 300 000 dolárov. A predsa získal za svoj scenár k Generálovi Pattonovi (Patton, 1969) Oscara, k jeho režisérskemu štítu chýbali presvedčivé trofeje a naviac bol dosť mladý. Šéf produkcie Paramount Chris Evans mu zadal úlohu k tvorbe Krstného otca. Naviac mu pomohol jeho etnický pôvod. Evans chcel, aby Krstného otca robil Američan talianskeho pôvodu, ktorý má vrodený zmysel pre to ako by sa herci mali objímať a ako si majú na vidličku natáčať špagety.
Coppola dokázal svoje výhody využiť a prehovoriť Paramount, aby mu výrazne posilnil rozpočet. Krstný otec nakoniec dostal zelenú ako veľký výpravný film v dobových kostýmoch a Puzo režisérovi za ďalšie peniaze vycibril scenár. Coppola naliehal, aby úlohu Dona Vita Corleona hral Marlon Brando, rodák z Nebrasky, belošský anglosaský protestant a naviac v tú dobu s povesťou problematickej hviezdy. Štúdio nakoniec súhlasilo, stanovilo však veľmi tvrdé podmienky. Brando mal získať iba čiastku na svoje výdavky a mal poskytnúť záruku spolupráce. Musel sa podrobiť nedôstojným kamerovým skúškam. Prvé dve podmienky by sa dali pochopiť, lenže Coppola nemal žalúdok na to, aby svojho obľúbenca skúšal. Miesto toho vzal svoju videokameru do Marlonovho domu pod zámienkou, že ide robiť skúšku líčenia. Brando si  oči nalíčil krémom na topánky, vypchal si tvár papierovými vreckovkami, potom si sadol pred kameru a jedol ovocie a vyprázdňoval šálky kávy. Účinok bol tak drvivý, že šéfov z Paramountu okamžite presvedčil o správnosti voľby. Okrem toho bol Marlonov vážny súper Laurence Olivier práve indisponovaný.
Krstný otec si u divákov získal okamžite obľubu, obnovil slávu Marlona Branda a vyniesol Al Pacina, Jamesa Caana a Francisa Coppolu do svetiel rámp. Film zaznamenal rekordné tržby a odsunul za seba Za zvuku hudby (The Sound of Music, 1964). Do roku 1974 sa za film získalo na celom svete 330 000 000 dolárov. V tomto roku NBC zaplatila ďalších 10 000 000 dolárov za jedno jediné televízne vysielanie. Keď Coppola pretvoril Krstného otca a jeho druhý diel z roku 1974 do televízneho seriálu, ponúkla NBC ďalších 15 000 000 dolárov.
Marlon Brando si honorár dohodol a dostal dobré percentá, pretože zmluva stanovila maximálny strop vo výške 1 500 000 dolárov. Nasledovala záplava úloh za závratné sumy a Brando sa stal špecialistom ako získať kolosálne honoráre za drobnučké úlohy. Coppola k 100 000 dolárom vopred aj 1500 dolárov týždenne. Ruddy získal 7,5 % a Puzo ďalšie 2,5 %. Mladší herci ako Caan, Keaton, Pacino a Duvall dostal každý po 35 000 dolárov.
Tvorcovia sa ešte vyradili pri zbere Oscarov. Krstný otec získal Oscarov za najlepší film a najlepší scenár. Marlon Brando získal Oscara ako najlepší herec za úlohu Krstného otca a Robert de Niro za vedľajšiu rolu v Krstnom otcovi II. Oscarov získal aj Krstný otec II. za najlepšiu réžiu, výpravu a hudbu.

Krstný otec (1972)

ZO ZÁKULISIA:
Výroba sa začala o týždeň skôr ako sa plánovalo. Bolo to v marci 1971, pretože predpoveď počasia potvrdiol sneh a Coppola chcel nakrútiť Štedrý večer pred firmou Best and Company na Piatej Avenue v New Yorku. Sneh si to rozmyslel a museli priviezť snehové delá. Obyvatelia New Yorku narazili na záhadnú bezplatnú show, ktorá sa odohrávala na 120 miestach ich mesta. Dobre si všimnite všetkých detailov. Coppola vyhral bitku o kostýmovú scénu a rozhodol sa, že svoj plán dotiahne do konca. Všetko až po rúž, ceruzky, plagáty museli zapadať do štýlu 40-tych a 50-tych rokov, dokonca aj réžia – nakrútilo sa bez moderných nájazdov kamery a ostrých strihov.
Najťažšie bolo nafilmovať pokus o zavraždenie Dona pred továrňou Olive. Scénu začali nakrúcať v Mott Street na  hlavnej tepne talianskej štvrti, ktorá si udržala po celé desaťročia rovnaký vzhľad. Tri dni si Brando vyberal ovocie a zasahovali ho guľky pred nadšeným publikom, ktoré nakrúcanie sledovalo zo všetkých okien a požiarnych schodísk. Živá atmosféra kradla filmárom čas, pretože zvedavci nedokázali zvládnuť okamžitý impulz a väčšinou sa roztlieskali ešte pred koncom záberu. Brandovi to nevadilo. Hovorí sa, že Krstný otec ho bavil viac než akýkoľvek iný film v uplynulých dvadsiatich rokoch. Brandon vyzdvihol výkon svojich nadaných partnerov, ktorí nevychádzali z údivu, pretože hrali vedľa človeka, ktorý výrazne ovplyvnil úroveň ich remesla. Al Pacino doslova žasol, keď nakrútil prvú scénu so svojím hrdinom a chránil zastreleného otca v nemocnici. A čo sa mohol od svojich partnerov naučiť Brando? Zasvätili ho do jemného humoru vystrkovania holých zadkov. Nakrúcanie bolo dosť hrubé, najčastejšie sa ukazoval holý zadok Jamesa Caana. Pozorne sledujte hru Lucu Brassiho v podaní Lennyho Montanu, keď vzdáva Donovi hold. V okamžiku, keď Branda snímala kamera v detaile, Montana vyplazil jazyk, na ktorom mal náplasť s nápisom: „Choď do riti, Marlon“. Ctihodný Don ako keby neexistoval. Montana pri následnom detaile prekvapene pozerá ako Brando rýchlo medzitým našiel náplasť s nápisom „Ty tiež“.
Brando prekypoval najrôznejšími trikmi a technikami, napríklad nosil v ušiach špunty tak, aby splývali s jeho pleťou a mohol sa dokonalejšie sústrediť na svojich hereckých partnerov. Nezabudnuteľný je záber na Dona Corleona, keď hladká mačku. Mačka pochádza z East Harlem Studios, kde nakrúcali a Brando ju chytil chvíľu pred tým než sa rozbehli kamery. Môžete si všimnúť, že mačkepadlo Brandovo láskanie veľmi dobre, priadla tak búrlivo, že zvukovú stopu museli predabovať. Najotravnejším brandoizmom je Marlonove odmietanie učiť sa text. Nebola to lenivosť, skôr herecká metóda, ktorú Brando uplatňoval vo filme V prístave (On the Waterfront, 1954) a zakladal ju na skúsenosti, že v skutočnom živote ľudia svoj text dopredu nepoznajú a že slová prichádzajú ako prekvapenia. Všimnete si nápovedné kartičky nalepené na kamere, v zásuvkách, pod grapefruitom...A predsa Brando urobil na ostatných veľký dojem a vzťah medzi úspešnou hviezdou a mladým režisérom bol tak dobrý, že Brando odmietol prijať ďalších 50 000 dolárov. Z dôvodu, že sa pretiahli svadobné scény kvôli dažďu.

Krstný otec (1972)

VŠIMNITE SI:

  • Rodinu. Nie mafiánsku rodinu, ale rodinu Coppolovcov. Režisérova sestra Talia Shireová hrá Donovu utrápenú dcéru Connie. Jeho otec viedol hudbu a v scénach s matracmi hrá na klavíri.
  • Problémov s Diane Keatonovou. Mali pocit, že sa pohybuje nemotorne a pre Al Pacina bola veľmi veľká. Všimnite si, keď sa Michael a Kay stretávajú po jeho návrate zo Sicílie, že on kráča po betónovej vyvýšenine na diaľnici a ona stojí vedľa neho na piesku. Pacino vraj nedávno naznačoval, že boli vtedy milencami. Vraj mu pomohla zbaviť sa návyku na alkohol a drogy, ktoré mu v čase Krstného otca skomplikovali život.
  • Niektorých zranení. Al Pacino po natrhnutí kolenného väzu musel chodiť o barlách. Zle si vypočítal svoj skok na auto utekajúce z miesta činu po tom, čo zaútočili na reštauráciu (majiteľ a jeho žena hrali sami seba).

  Foto © archív

Súvisiace články