Návrat temného rytiera (Dark Knight Rises, The)

20.7.2012|Stano Sokolský|
Návrat temného rytiera (Dark Knight Rises, The) Pred siedmimi rokmi sa verejnosť po prvýkrát zoznámila s novou trilógiou o známom komiksovom superhrdinovi - Batmanovi. Jej autorom bol britský režisér Christoper Nolan, ktorý bol dovtedy známy hlavne komplikovanými snímkami ako Insomnia alebo Memento. Jeho poňatie komiksu od vydavateľa DC Comics bolo úplne iné ako to, ktoré filmoví fanúšikovia do tej doby poznali vo forme dvojice skvelých filmov od Tima Burtona a aj neskorších nepodarkov zakončených otrasným výtvorom Joela Schumachera Batman & Robin z roku 1997. Už vtedy sa hovorilo o tom, že séria o temnom ochrancovi mesta Gotham je mŕtva a chcelo to zázrak na jej oživenie. Nolan tým zázrakom bol. Jeho Batman začína síce nebol obrovským kasovým trhákom, ale dokázal vzkriesiť kedysi slávneho hrdinu strieborného plátna, seriálov a komiksov, pričom jasne naznačil, že tento materiál má ešte stále veľkú perspektívu. Tá sa definitívne potvrdila o tri roky neskôr, kedy pokračovanie s názvom Temný rytier lámalo rekordy v Box Office a stalo sa jedným z najúspešnejších filmov všetkých čias. Nolan si ním nasadil pomyslenú kvalitatívnu latku poriadne vysoko a od záveru trilógie, ktorý sa práve teraz dostáva do kín pod názvom Návrat temného rytiera, všetci očakávali veľmi veľa. Prehnané očakávania v mnohých prípadoch prinášajú sklamanie a je pravdou, že posledný diel skladačky o Batmanovi v podaní Christophera Nolana nebude tým, v čo niektorí fanúšikovia dúfali, väčšina z nich si ale príde na svoje. Návrat temného rytiera je adekvátnym zakončením Nolanovej trilógie, pričom má ale od dokonalosti veľmi ďaleko. Deju sa venovať nebudem, pretože vyzradenie akejkoľvek maličkosti by mohlo niektorých divákov poriadne sklamať a samotný príbeh nie je až tak nepredvídateľný. Nolan ale opäť ponúka všetko to, s čím vyrukoval aj v predchádzajúcich dvoch častiach, hoci je potrebné poznamenať, že vyvrcholenie trilógie je takpovediac najviac zrelé, rozvinuté. Prvý film bol v mnohých ohľadoch oveľa viac „komiksový“ ako ten druhý, ktorý sa viac priblížil k realite, pričom sa začal detailnejšie zaoberať osudom samotného Brucea Waynea a jeho alter ega - Batmana. Temný rytier bol viac ľudský, z každého záberu dýchalo menej zdanlivo nereálnych scén a režisér sa snažil postupne prepracovať skôr k psychologickému thrilleru, alebo aj dráme o človeku, ktorému záleží na osude jeho mesta a preto neváha obetovať všetko, aby ho zachránil. Návrat temného rytiera je veľmi podobný jeho predchodcovi a má ešte menej spoločných čŕt s prvou časťou, hoci sa v závere príbehu mihnú aj spomienky práve z nej. Z tohto pohľadu sa dá predpokladať (a vzhľadom na doterajšie reakcie publika je to vlastne aj fakt), že obecenstvo, ktoré už film malo možnosť vidieť, sa názorovo rozdelí na dve hlavné skupiny. Tá prvá bude vyzdvihovať kvality prvej polovice snímky, v ktorej Nolan postupne krok za krokom buduje napätie, ktoré má diváka pripraviť na adekvátne vyvrcholenie. Vzhľadom na to, že Návrat temného rytiera je dlhý až 164 minút, má spomínaná gradácia úctyhodnú dĺžku a niekomu to môže vadiť. Od istého momentu sa ale príbeh postupne vráti k svojim komiksovým koreňom a dostane sa do adrenalínom preplneného finále, v ktorom nechýbajú skvelé špeciálne efekty a hromada výbuchov na štýl Michaela Baya. Nolan sa v týchto minútach neraz uchýlil k zbytočnému klišé, niektoré zo scén by mi vôbec nechýbali, ale tie už hádam patria takpovediac k charakteristike letných blockbusterov. A práve táto fáza príbehu bude imponovať tým, ktorí od posledného filmu o Temnom rytierovi očakávali hutnú akciu a samozrejme aj frekventovanejšiu prítomnosť samotného hrdinu a jeho protivníka. Návrat temného rytiera Rolu Batmana si do tretice zopakoval Christian Bale, ktorý nesklamal ale ani neprekvapil, viac priestoru dostal tento krát jeho verný sluha Alfred a opäť aj komisár James Gordon stvárnený Garym Oldmanom. Dočkáme sa aj niekoľkých nových prírastkov, najdôležitejší z nich je skvelý Tom Hardy v úlohe Banea, ktorý je v závere trilógie Batmanovým viac ako adekvátnym protivníkom, nechýba aj istá reinkarnácia Catwoman, tá však v podobe Anne Hathaway nie je tak pôsobivá (a tak sympaticky bláznivá) ako jej predchodkyňa Michelle Pfeiffer. Nesmiem zabudnúť ani na Josepha Gordona-Levitta, ktorý bol v snímke podstatnou policajnou pomocou pre Gordona a čaká ho veľká budúcnosť, okrem neho vo filme diváci uvidia aj Marion Cotillard (áno, ďalšia z predchádzajúceho Nolanovho filmu Počiatok). Svoju úlohu si zopakuje aj Morgan Freeman a na niekoľko minút sa na plátne objaví aj Dr. Jonathan Crane, teda Scarecrow (Cillian Murphy). Herecké obsadenie teda Nolanovi opäť vyšlo, v tomto ohľade mu nie je čo vyčítať. V blockbusteroch posledných rokov niekedy stráca význam recenzovať ich technické aspekty, pretože pri tak astronomických rozpočtoch je iba malá šanca, že by bola niektorá z týchto stránok filmu zanedbaná. Štúdiá Nolanovi poskytli štvrť miliardy amerických dolárov a z toho sa už dá zaplatiť doslova hocičo, práve preto sú špeciálne efekty dokonalé a veľkolepé, režisér mal opäť k dispozícii tých najlepších odborníkov zo sveta filmu (napríklad Chris Corbould) a znovu môžem skonštatovať, že okrem možno trochu prehnanej zvukovej kulisy v niektorých momentoch nie je snímke čo vyčítať. Návrat temného rytiera Hudba k vyvrcholeniu trilógie je opäť špecifická. Hans Zimmer patrí medzi špičku skladateľov filmovej hudby a na konte má množstvo ocenení vrátane Oscara, s Christopherom Nolanom sa priatelí už dlhšie. V predchádzajúcich filmoch o Batmanovi spolupracoval s Jamesom Newtonom Howardom, ten však opätovné partnerstvo odmietol s tým, že by sa cítil ako „tretie koleso na voze“. Zimmer tak hudbu k Návratu temného rytiera zložil úplne sám a musím priznať, že mi veľmi neimponuje. Zvukový doprovod som totiž počul pred samotnou premiérou filmu a ako samostatný album pôsobí veľmi nekonzistentne, Zimmerov výtvor mi často pripomínal „industriálne“ ozvučenie menej kvalitného Resident Evil, hoci poslucháč niekoľko krát natrafí aj na známu hlavnú melódiu filmu, ktorá ho sprevádza už od začiatku trilógie. V kine ale Zimmerov doprovod k snímke veľmi dobre sedel a veľmi trefne podfarboval scény tak, ako mal, vedel by som si však predstaviť aj Nolanovu spoluprácu napríklad s Dannym Elfmanom. Christopher Nolan už začiatkom mesiaca vyhlásil, že nadobro končí s Batmanom. Veľké množstvo fanúšikov túto správu určite neprijalo s potešením, rodák z Londýna totiž dokázal komiksového hrdinu oživiť a dokonca mu dal aj punc úspechu. Každá trilógia sa ale musí ukončiť a Nolan to Návratom Temného rytiera dokázal – neponúkol viac ako v minulosti, nedal sa zlákať do končín priestorového ošiaľu a Batman tak zostal verný klasickému formátu premietania bez možnosti 3D. Napriek tomu predviedol, že komiksový príbeh nemusí byť plytký a založený iba na akcii či špeciálnych efektoch, dodal mu hĺbku a postavy sa pod jeho réžiou stali detailnejšími. Každý divák si v záverečnej časti trilógie o Batmanovi nájde niečo ohromujúce a aj napriek jeho dĺžke sa nebude nudiť. Zopár vtipných scén pôsobí v tomto prípade už iba ako vítaný bonus. Christopher Nolan to konečne dokázal – na rozdiel od katastrofálneho ukončenia filmovej série v roku 1997 nenechal nič na náhodu a dôstojne uzavrel príbeh jedného z najstarších a najznámejších komiksových hrdinov všetkých čias. Aj napriek niekoľkým nedostatkom je návšteva kina pre každého fanúšika filmu doslova povinná.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Contiental Film