Let (Flight)

20.2.2013|Marek Gurský|

Let

Let (Flight) Režisérovi Robertovi Zemeckisovi trvalo tri filmy a dlhých dvanásť rokov, kým si uvedomil, že technológia performance capture vo filmovom biznise neobstojí sama o sebe. Vysoká finančná náročnosť totiž súvisí s rizikom nízkej návratnosti investícií, čo šéfovia štúdií vidia neradi. Zemeckis sa tak Letom po viac ako dekáde vracia k hranému filmu. Napriek názvu filmu sa Zemeckis drží dosť pri zemi. Žiadne bombastické exteriéry, žiadna veľkolepá výprava ani žiadne trikové orgie. Natočil drámu, na ktorú dostal k dispozícii skromný tridsaťmiliónový rozpočet (pre porovnanie – každý z jeho animovaných filmov stál približne šesťkrát viac), viacero známych tvárí a celkom zaujímavý scenár o pilotovi, ktorý po technickej poruche lietadla zázračne pristane a zachráni necelú stovku pasažierov (šestica cestujúcich také šťastie nemala). Na obzore sa tak črtá hrdina, no od piedestálu večnej slávy ho delí toxikologický nález v nemocnici. Kombináciu alkoholu a kokaínu totiž úrady nepovažujú za vhodné výživové doplnky pre pilotov. Jasnou príčinou havárie bol síce poškodený horizontálny stabilizátor, no do popredia sa dostáva otázka zlyhania ľudského faktora. Z faktického hľadiska bol nepodstatný, keďže so samotnou haváriou nemal vôbec nič spoločné (aj keď by vyšetrovanie malo zrejme iné smerovanie, ak by všetci na palube zahynuli, keďže vina sa musí na niekoho hodiť...), no z morálnej stránky zhorel ako letecký benzín po škrtnutí zápalkou. Let Whip Whitaker (Denzel Washington) je bezpochyby skúsený a výborný pilot. Jeho najlepším priateľom je však alkohol, ktorému holduje oddane počas dňa i noci, počas šoférovania auta i prihovárania sa pasažierom lietadla cez palubný telefón. Alkoholové tripy si naviac rád spestruje šňupaním kokaínových liniek. Alkohol mu dodáva sebavedomie a pri svojich skúsenostiach sa tak cíti byť neohrozený („Nikto by s tým lietadlom nepristál tak ako ja.“). Je natoľko závislý, že opitosť je jeho bežným stavom. Tento problém si sám ani neuvedomuje. Alebo si ho skôr nechce pripustiť. Však predsa prestať piť môže kedy chce. No na jeho škodu zrejme prestať nechce. Nič na tom nezmení dávno zničená a odcudzená rodina, ani potenciálna nová známosť Nicole (Kelly Reilly) s rovnakou „záľubou“. Aj pod ťarchou prebiehajúceho vyšetrovania sa stále hlbšie prepíja do klbka klamstiev a stáva sa zúrivým a podráždeným. Napriek tomu sa nájdu ľudia, ktorí mu chcú pomôcť, no Whip sa tvári, že ich pomoc snáď ani nepotrebuje. Je zaujímavé, že vyšetrovanie sa až tak veľmi nesústreďuje na samotného pilota a jeho stav, ale jedná sa skôr o právnický slalom medzi paragrafmi a sériu kľučiek a vykrúcačiek. Celú dobu tak sledujeme boj Whipa nie s nahnevanou verejnosťou ale so sebou samým. Na to, aby to počas veľmi natiahnutej stopáže nenudilo, je potrebné mať v hlavnej úlohe skvelého herca. Denzel Washington predviedol určite najlepší výkon za posledné roky. Jasne na ňom vidieť, ako sa prelínajú vysoké sebavedomie hraničiace s drzosťou, strach a obavy z odhalenia. Agresivita a občasné chvíle pokoja a pokory v triezvosti. Arogancia a poslušnosť. Bez neho by film stratil svoje veľké plus. Naproti nemu však stoja aj herci, ktorí dostali len minimum priestoru (Melissa Leo) alebo svoj priestor žalostne nevyužívajú (Don Cheadle). Spomedzi nich je snáď jedinou výnimkou dealer Johna Goodmana, ktorý sa vám určite vryje do pamäti, hoci má na scénu vstúpi len dvakrát. Let Zemeckisov comeback vôbec neskončil zle. Dostal do rúk kvalitný scenár a Denzela. Dokáže sa pohrať s detailmi (keď Nicole zhodí taškou škatuľu s ihlami, v pozadí hrajú Red Hot Chili Peppers, ktorej členovia majú s drogami dostatok skúseností), no niektoré línie (Nicole) alebo odbočky (kopilot a jeho žena) boli – mierne povedané – zbytočné. Na konci filmu stojí Whip na životnej križovatke – jediná lož ho delí od pokojného života v zabehnutých koľajach vyskladaných z piva, vodky, whiskey a kokaínu. Na druhej strane je klišéovité uvedomelé precitnutie a postavenie sa čelom k realite a vlastným problémom. Pokiaľ stojíte na podobnej križovatke a len uvažujete, či na Let ísť alebo nie, choďte do toho. Denzel sa postará o to, aby ste tých brutálne premrštených 140 minút prežili v zdraví.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilm