Kolónia

29.4.2016|Martin Černický|
Kolónia

Kolónia je rozhodne film, čo si zaslúži divácku pozornosť. Priamo sa totiž dotýka skutočných udalostí, o ktorých možno viacerí z vás doteraz nepočuli a o to viac je potrebné o nich informovať. Konkrétne sa vracia do sedemdesiatych rokov minulého storočia, presnejšie do roku 1973 a v centre pozornosti je neslávne známa čílska kolónia Dignidad.

V spomínanom roku prebiehali v čílskych uliciach rozsiahle nepokoje. Mnohými obľúbený prezident Salvador Allende chcel od začiatku svojho pôsobenia transformovať krajinu na socialistický štát. Lenže vláda USA mala trochu iné predstavy a jeho smerovanie sa jej vôbec nepozdávalo. Prezident Allende bol obvinený z komunizmu a hlasy o jeho odvolaní z funkcie čoraz viac silneli. Aj napriek mohutnej podpore ľudu bol nakoniec zvrhnutý generálom Augustom Pinochetom. Allende spáchal ešte počas obliehania prezidentského paláca samovraždu a Pinochet započal svoju vládu diktátora.

Tieto udalosti sledujeme z pohľadu mladej dvojice. Lena je mladá letuška, ktorá sa rozhodla po prílete do Čile navštíviť svojho manžela Daniela. Ten je priamo zaangažovaný v hnutí proti Pinochetovi. Majú spolu stráviť štyri dni, no udalosti sa jemne povedané zvrtnú a obaja sú nútení utekať pred novým režimom. To im tak úplne nevyjde a najvýraznejšie na to doplatí práve Daniel. Lena sa však nemieni len tak ľahko vzdať svojej životnej lásky. Stopa ju zavedie priamo do odľahlej kolónie, ktorá sa navonok javí ako charitatívna organizácia vedená podivnou sektou. Aspoň z pohľadu okolitého sveta. Iba Lena vie, čo ju tam čaká a že sa odtiaľ nemusí nikdy dostať.

Recenzia filmu Kolónia

Povinný, no pomerne dlhší úvod načrtne situáciu v krajine len povrchne a zameriava sa skôr na ústredných hrdinov príbehu. Scenáristicky sa mu síce nedarí stopercentne vykresliť osudovú lásku dvoch mladých ľudí, ale čo úplne nezvláda scenár, do istej miery naprávajú ich hereckí predstavitelia. Emma Watson a Daniel Brühl sa do svojich rolí hodia a ani na moment som sa nepozastavil nad tým, že sa Lena rozhodne riskovať všetko len pre malú iskierku nádeje, že budú znova spolu. Pravda, Daniel Brühl má o niečo vďačnejšie postavu, ale akokoľvek obaja odvádzajú veľmi dobrú prácu, skutočnou hviezdou je Michael Nyqvist na opačnej strane barikády.

Ak sa vám aj náhodou zdalo, že ako ústredný antagonista vo filmoch Mission: Impossible – Ghost Protocol, či John Wick nie je až tak výrazný, jeho stvárnenie bývalého nacistického lekára Paula Schäfera vás prekvapí. Len ťažko uveriť, že rovnaký herec sa kedysi dokázal vžiť do kože dobráka Mikaela Blomqvista vo švédskom Milleniu. Jeho Paul Schäfer pritom nie je niekto, kto by vo vás automaticky vzbudzoval strach, ale celý čas z neho budete nervózni. A keď uvidíte, s akým presvedčením a občas aj stoickým pokojom „koná v mene Boha“, vaše sympatie si tým rozhodne nezíska.

Ak sa Florianovi Gallenbergerovi niečo naozaj darí, tak je to budovanie atmosféry miesta s podmienkami čiastočne evokujúcimi koncentračný tábor. Čas v ňom síce plynie, tak ako to režisérovi vyhovuje a napríklad zapadnutie oboch postáv je kvôli časovým skokom až príliš hladké. Čo však filmu trochu podráža nohy, tak je pomerne veľká miera náhod a rôznych barličiek posúvajúcich príbeh. Nechápte ma zle, Lene a Danielovi budete priať, nech sa znova stretnú a vypracujú spoločný plán úteku. Florian Gallenberger rozhodne zvláda napínavé scény, no občas akoby zabúda, že točí príbeh založený na skutočných udalostiach. Najciteľnejšie je to v úplnom závere. Ten už vrství jednu nevierohodnú situáciu za druhou a pripomína béčkový hollywoodsky thriller. Čo je v tejto látke určite na škodu a vôbec to nebolo potrebné. Znova opakujem, po stránke napätia to stále funguje, akurát som mal dojem, že sledujem úplne iný film.

Recenzia filmu Kolónia

Napriek popísaným výhradám si myslím, že si Kolónia nezaslúžila až tak chladné prijatie z niektorých strán. Vykreslenie náboženskej komunity s bizarnými pravidlami a tvrdým zaobchádzaním k jej nedobrovoľným členom sa v podstate vydarilo. Funguje aj romantická línia, pričom do popredia nie je tlačená násilným spôsobom. Kolónia nie je bezchybná, ale silná téma a kvalitní herci u mňa našťastie dokázali prebíjať aj niektoré nedostatky. U vás to môže byť rovnako.

Len pre zaujímavosť, Michael Nyqvist už má s podobnou témou isté skúsenosti, keď vo švédskom filme Prevrat stvárnil ďalšiu historickú osobnosť na pozadí udalostí v Čile v roku 1973.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © CinemArt SK