Logan: Wolverine

2.3.2017|Martin Kubeš|

Komiksové filmy aktuálne patria medzi to najpopulárnejšie, čo diváci v kinách vyhľadávajú. Miliónové tržby, zábavné príbehy, známe tváre, takto ich dnes poznáme. Tento trend čiastočne udal v roku 2000 film X-Men od Briana Singera. Práve vďaka tomuto filmu získal Hugh Jackman svoju životnú úlohu – Jamesa „Logana“ Howletta, inak známeho aj ako Wolverine. Mutant, ktorého kostra je z nezničiteľného adamantia (a ešte k tomu sa sám uzdravuje) je dozaista tou najpopulárnejšou postavou z celého kolektívu a fanúšikovia to tvorcom dali jasne najavo. I z toho dôvodu dostal Wolverine priestor vo vlastnej sérii filmov, ktorá sa práve teraz uzatvára príbehom s jednoduchým názvom Logan (u nás ako Logan: Wolverine).

Píše sa rok 2029 a takmer všetci mutanti sú preč. Buď to neprežili, prípadne sa skrývajú, no ešte dôležitejšie je to, že žiaden nový mutant sa už pekne dlhú dobu nenarodil. Do toho sa stretávame so starým známym. Nejde o nikoho iného, než o Logana. Ten zostarol, zatrpkol, stratil chuť do života a navyše ani jeho samoliečenie už nefunguje tak, ako kedysi. Jeho život sa úplne zmenil, a preto sa živí ako šofér limuzíny. Nerobí to však pre potešenie, ale aby našetril peniaze. Stará sa totiž o profesora Charlesa Xaviera, v tejto dobe už deväťdesiatnika trpiaceho Alzheimerovou chorobou. Cieľom je kúpiť jachtu, kde by obaja mohli žiť v pokoji a bez toho, aby im niekto dýchal na chrbát.

Nie všetko však ide podľa Loganových predstáv. Do cesty sa mu pripletie Gabriela, ktorá ho prosí o pomoc. Logan však odmietne, pretože nemá chuť hrať sa na hrdinu. Tie časy sú skrátka preč... Gabriela je však neodbytná, takže sa ich spoločné cesty skrížia opäť. S Gabrielou je akési malé, jedenásťročné dievča, ktoré je vlastne dôvodom, prečo chce Gabriela od Logana pomoc. Malé dievča menom Laura však nie je iba obyčajným dievčaťom, ide totiž o mutantku s označením X-23. Akokoľvek je film príbehom Logana, stredobodom pozornosti je práve malá Laura. A to je jedine dobre. Kto je vlastne Laura? Kde sa vzala, keď sa už mutanti niekoľko rokov nerodia? A prečo má podobné pazúry a samoliečivé schopnosti, ako práve Logan? To bude musieť Logan zistiť, no jednoduché to rozhodne nebude, nakoľko im po krku pôjde spoločnosť Essex. Film Logan je po príbehovej stránke naozaj osobný, komorný a pokiaľ v ňom budete hľadať popkornovú zábavu, veľmi tvrdo narazíte. Toto totiž nie je letný blockbuster, ale akčná dráma.

Fotogaléria Logan: Wolverine (2017)Zobraziť fotogalériu »

Logan nevsádza na pompéznosť, obrovské výbuchy a ani digitálne efekty, čo filmu veľmi prospieva. Konečne sa podarilo dosiahnuť, aby mal film vyššiu vekovú prístupnosť, vďaka čomu je akcia nekompromisná. Nehrá sa tu síce na krásu a nejakú choreografiu, no súboje sú skrátka vynikajúce. O tom sa vlastne budete môcť presvedčiť ihneď v úvode. Loganove čepele porciujú nepriateľov jedna radosť a mne nezostáva nič iné, ako povedať konečne! Sólové filmy s Wolverinom takto mali vyzerať už od začiatku, aspoň v závere sme sa dočkali. Okrem Logana sa do akcie zapojí aj malá Laura, ktorá má v sebe toľko hnevu a dravosti, že často narobí väčšiu paseku, než titulná postava. Hugh Jackman sa kvôli vekovej prístupnosti vzdal časti svojho honorára, čo iba dokazuje, ako mu Logan za tých 17 rokov prirástol k srdcu. Film je drsný, krvavý, čo najreálnejší a ešte k tomu aj pôsobivý. Tlieskam a pomyselne skláňam klobúk dolu pred tvorcami.

Okrem príbehu, akcie a vyznenia celého filmu sa tvorcom podaril aj kasting. Hugh Jackman ako Logan dáva do úlohy všetko. Je vidieť, že Logan (ako postava, tak i tento film) pre neho znamená veľa. Nakoľko už dávnejšie Jackman oznámil, že týmto filmom sa s postavou Logana lúči, dal si obzvlášť záležať. Každé zakašľanie, zranenie, hnev, strach Jackman zvládol podať na jednotku. Takto má vyzerať rozlúčka so srdcovou úlohou. O nič horšie na tom nie je Patrick Stewart, ktorý sa taktiež lúči s postavou Charlesa Xaviera. Hoci nie je pekný pohľad na to, čo z Profesora X vďaka chorobe zostalo, Stewart do toho dal čo mohol. Sedemnásť rokov spoločnej cesty vo filmoch s X-Menmi sa pre oboch hercov zakončilo s plnou parádou. Ak sa má prestať v tom najlepšom, tak je to správne rozhodnutie ako Jackmana, tak i Stewarta. Výborným objavom je však malá Dafne Keen, ktorá si zahrala Lauru, respektíve X-23. Ide o jej prvú filmovú úlohu, no skvelo zapadá medzi ostatných hercov a možno medzi nimi aj o kúsok vyčnieva. Výborná voľba a skvelý objav. Za zmienku určite stojí aj Boyd Holbrook, ktorý si zahral „toho zlého“. Práve jeho Donald Pierce je postavou, ktorá ústrednej trojici dýcha na chrbát. Trochu je škoda, že tvorcovia túto postavu nevyťažili viac, no film to ani nepotrebuje, pretože je omnoho dôležitejší boj, ktorý sa odohráva vo vnútri Logana.

Hovorieva sa, že to najlepšie prichádza na záver. V tomto prípade sa to splnilo do bodky. Logan je najlepší film, ktorý patrí do filmového univerza X-Menov a mne osobne učaroval natoľko, že sa dokonca zaradil na prvé miesto komiksových adaptácii vôbec. Chceli ste film na motívy komiksov od Marvelu, ktorý bude mať temnejší nádych? Tu ho máte a navyše v špičkovej forme. Hugh Jackman a Patrik Stewart sa so svojimi úlohami rozlúčili viac, ako so cťou. Jackman mi ako Wolverine bude veľmi chýbať, pre túto úlohu sa skrátka narodil. Nezmeškajte príležitosť rozlúčiť sa s Loganom v podaní Jackmana na veľkom plátne, bola by to obrovská škoda. Logan je totiž pre komiksové adaptácie Marvelu niečím, čím je Temný rytier pre adaptácie komiksov od DC Comics.

Foto © Cinemart SK