Jurský svet: Zánik ríše

23.6.2018|Martin Kubeš|

Trilógia Jurský park už stihla získať kultový status, najmä jej prvá časť. Tretí diel však už jasne vykazoval únavu materiálu, a tak bola potrebná prestávka. Tá skončila v roku 2015, keď do kín dorazil Jurský svet. Hoci sa úspech očakával, výsledný zárobok dozaista prekonal i tie najlepšie prognózy. Bolo teda zrejmé, že sa dinosaury vrátia. Po troch rokoch prichádza Jurský svet: Zánik ríše, ktorý opäť posúva populárnu značku o krôčik vpred.

Dejovo sa Zánik ríše odohráva tri roky po udalostiach v predošlom filme. Zábavný park na ostrove Isla Nublar bol po nešťastných udalostiach zrušený, a tak sa o život dinosaurov na ostrove stará iba samotná príroda. Znovuzrodeným prehistorickým tvorom však opäť hrozí vyhynutie, nakoľko sa na ostrove prebúdza k životu sopka, ktorá bude znamenať skazu celého ostrova, dinosaurov nevynímajúc. Americká vláda tak stojí pred existenčným rozhodnutím. Zachrániť tieto tvory, alebo ich nechať napospas osudu? Samozrejme, obyvatelia majú na celú situáciu rozličné názory. Medzi niekoľkými aktivistickými skupinami s cieľom zachrániť posledné jestvujúce dinosaury je i tá, ktorú vedie Claire Dearingová, bývalá správkyňa zábavného parku Jurský svet.

Hoci situácia záchrane tvorov nehrá do karát, Claire dostane ponuku, ktorá znie ako splnený sen. Nájde sa totiž sponzor, ktorý chce dinosaurov zachrániť a presunúť do bezpečnej rezervácie, kde môžu žiť ďalej a bez prítomnosti ľudí. Claire však nemôže takúto akciu absolvovať sama, takže musí okrem ľudí zo svojej aktivistickej skupiny osloviť aj Owena, svojho ex-priateľa a bývalého trénera dinosaurov na ostrove Isla Nublar. Pomôcť nájsť a pochytať zvieratá im na ostrove má najatá skupina žoldnierov, no ako sa veľmi rýchlo ukáže, ich ciele predsa len nie sú totožné. Začína tak súboj s časom, keďže sopka môže každú chvíľu explodovať.

Fotogaléria Jurský svet 2: Zánik ríše (2018)Zobraziť fotogalériu »

Zápletka filmu možno znie zaujímavejšie ako u predošlého filmu, no výsledný produkt nedokázal daný materiál využiť naplno. Všetko je akési uponáhľané, akoby scenáristi nemali jasnú predstavu o tom, koľko liniek chcú divákovi naservírovať. Máme tu záchranu dinosaurov, tajné plány žoldnierskej skupiny, ďalšie genetické modifikovanie, využitie tvorov pre vojenský a farmaceutický priemysel, a to by som ešte mohol pokračovať. Je škoda, že sa tvorcovia radšej nezamerali na menší počet motívov, ktorým by sa mohli venovať detailnejšie.

Napriek tomu musím oceniť, ako je film rozdelený. Po príchode na ostrov Isla Nublar sa tempo naštartuje na plné obrátky a divák v podstate nemá čas sa ani nadýchnuť. Jedna akcia strieda druhú, do toho, samozrejme, vstupujú i vtipnejšie momenty a film pekne odsýpa. Druhá polovica je oproti tomu komornejšia, odohrávajúca sa v podstatne menšej a uzavretejšej lokalite. Dobrodružná jazda zaradí spiatočku a žánrovo sa film začne viac prikláňať k hororu, podobne ako tomu bolo pri prvom Jurskom parku. Práve v tejto časti divák ocení réžiu, o ktorú sa tentokrát postaral Španiel J.A. Bayona. I scény z prvej polovice filmu sú bezproblémové, no atmosféra je jednoznačne vydarenejšia až v druhej polovici.

Herecké obsadenie vsádza predovšetkým na dve tváre známe z predošlého filmu. V prvom rade je tu Chris Pratt ako Owen ktorému sekunduje Bryce Dallas Howard v úlohe Claire. Chémia medzi nimi fungovala na jednotku minule a inak tomu nie je ani v prípade najnovšieho pokračovania série. Slušnú prácu odviedla i mladučká Isabella Sermon, no jej postava bohužiaľ nemá takú hĺbku, ako by si zaslúžila. I zvyšok ansámblu sa nemusí za odvedenú prácu hanbiť, no väčšina postáv skrátka hrá až druhé husle, prípadne potravu. Vyložene ma však sklamal návrat doktora Malcolma v podaní Jeffa Goldbluma, ktorého si fanúšikovia určite budú dobre pamätať z prvých dvoch filmov tejto ságy. Na návrat tejto postavy som sa tešil, no po zhliadnutí filmu sa z comebacku dostavilo iba sklamanie.

Je pravdou, že niektoré oblasti filmu trochu pokrivkávajú, avšak vizuál a hudba sú špičkové. Digitálne efekty sú naozaj prvotriedne a dinosaury vyzerajú jednoducho vynikajúco. Pozadu nie je ani hudobný sprievod od Michaela Giacchina, ktorý patrí medzi skladateľskú elitu a svoj status potvrdzuje i v tomto prípade.

Jurský svet: Zánik ríše je napriek niektorým výhradám fajn filmom. Má mnoho dobrých a silných momentov, na počudovanie i relatívne funkčné emócie, no scenáristi to tentokrát zvládla iba z časti. Námet a jednotlivé dejové oblúky sú síce zaujímavé, avšak je lepšie zvoliť si priority a tým sa venovať naplno. Ak máte túto sériu radi, určite nebudete odhádzať z kina s pocitom sklamania, no pred troma rokmi to z globálneho hľadiska dopadlo predsa len o niečo lepšie. Je paradoxom, že v niektorých oblastiach je novinka lepšia, no ako celok vyhráva Jurský svet z roku 2015. I tak je prostredná časť aktuálnej trilógie dobrým prírastkom do série a dáva nám dobrú ochutnávku toho, čo príde o niekoľko rokov v tretej časti. Novinku sa oplatí vidieť na veľkom plátne, a tak zbytočné neváhajte a choďte si túto jazdu vychutnať do kina. Vyhnite sa však slovenskému dabingu, ktorý sa tento raz naozaj nepodaril.

Foto © CinemArt SK