Spider-Man: Paralelné svety

13.12.2018|Martin Kubeš|

Pavúčí muž, alebo lepšie povedané Spider-Man patrí medzi najpopulárnejších komiksových hrdinov. Hoci sa v komiksoch objavil už v roku 1962, až na počiatku nového milénia sa prihlásil o slovo aj na striebornom plátne filmom od Sama Raimiho, ktorý nasledovali dve pokračovania. Naposledy sa sólovo prihlásil minulý rok prostredníctvom filmu Spider-Man: Návrat domov, ktorý  všetci priaznivci marveloviek bezpochyby videli. Dnes tu však máme nový film, ktorý vznikol pod taktovkou Sony a nie samotného Marvelu, nakoľko práva na túto postavu, aspoň čo sa filmov týka, stále vlastní japonská spoločnosť. Tá nedávno vďaka filmu Venom ukázala, ako komiksovú adaptáciu zmrviť, a tak som sa mierne obával, ako dopadne Spider-Man: Paralelné svety. Ihneď v úvode vám však môžem prezradiť, že obavy boli zbytočné, nakoľko sa obľúbený hrdina práve v tomto filme ukazuje v tom najlepšom možnom svetle.

Všetci diváci doterajších Spider-Manov si túto postavu spájajú predovšetkým s Petrom Parkerom, avšak fanúšikovia komiksov, prípadne ľudia aspoň trochu sa orientujúci v histórii tohto hrdinu vedia, že nešlo o jediného hrdinu, ktorý si oblek Spider-Mana obliekal. Druhým najznámejším Spider-Manom je tínedžer Miles Morales, ktorý v tomto filme zastáva pozíciu hlavného hrdinu. Nemusíte sa však báť, neprídete ani o Petra, či ďalšie verzie tohto superhrdinu. O tom však až o chvíľu.

Príbeh filmu sa zameriava na Milesa, ktorý je spočiatku obyčajný chlapec, ktorý rád kreslí graffiti. Jeho otec je však policajt, a tak to nie je veľmi žiadúce. Do toho všetkého Milesa nedávno presunuli na súkromnú školu, pretože otec chce pre svojho syna len to najlepšie. Niekedy je toho na mladého chlapca priveľa, a tak trávi voľný čas so svojim strýkom Aaronom, ktorý má pre jeho záľuby väčšie pochopenie. Jedného večera sa spoločne vyberú do metra, kde sa Milesovi zmení život, keďže ho uhryzne geneticky upravený pavúk. Netrvá dlho a osobne sa stretne so Spider-Manom, ktorý práve bude bojovať proti jednému z jeho ikonických nepriateľov. Veci však nejdú podľa plánu, a tak sa Milesov New York vďaka experimentu začne meniť. Aby toho nebolo na mladého chlapca málo, do jeho vesmíru napochodujú i Spider-Manovia z alternatívnych dimenzií. Konkrétne dorazí napríklad zanedbaný Peter B. Parker, noirový Spider-Man, Spider-Gwen, no to stále nie je všetko, nakoľko uvidíte až šesť verzií tohto hrdinu. Napriek tomu sa príbeh sústredí hlavne na Milesa, ktorý sa musí naučiť žiť s tým, že má superschopnosti a navyše musí/chce kvôli sľubu zastaviť nebezpečné zlo.

Fotogaléria Spider-Man: Paralelné svety (2018)Zobraziť fotogalériu »

Nemusíte sa však obávať toho, že budete musieť opäť sledovať staré známe učenie sa všetkého tak, ako poznáte z hraných filmov o Spider-Manovi. Autori, samozrejme, musia Milesa predstaviť publiku, no zbytočne túto pasáž nenaťahujú, a tak máte veľmi rýchlo jasno v tom, kto Miles je, aké sú jeho rodinné pomery a aký je vlastne on sám. Dobrou správou je, že Miles je sympaťák a jeho postavu si obľúbite napriek tomu, že to nie je Peter Parker. Potom už odštartuje naozajstná komiksová jazda, ktorá má skvelé tempo. Hoci ide o animovaný film, nenechajte sa zmýliť, nejde o film určený deťom. Tie sa pri ňom zabavia, keďže tu nechýba humor, skvelá akcia a na film je naozaj radosť pozerať vďaka perfektnej štylizácii. Deti však plne nedocenia príbeh, ktorý je rozprávaný moderne, pričom v ňom nechýbajú fungujúce emócie, či dramatické scény. Ani narážky na predošlé filmy so Spider-Manom, či rôzne pomrknutia na osoby spojené s týmto hrdinom nebudú malým deťom dávať význam, tie potešia najmä fanúšikov. Sám som bol milo prekvapený, ako dobre film funguje vo všetkých rovinách. Bezpochyby ide o jeden z najlepších komiksových filmov a vôbec nezáleží na tom, že je animovaný. To skôr filmu pomáha, pretože si autori mohli dovoliť urobiť veci, ktoré by v hranom filme nefungovali. To sa týka či už niektorých akčných scén, alebo i samotných verzií Spider-Mana.

Vyzdvihnúť nutno už spomínanú štylizáciu, ktorá filmu dáva neuveriteľný náboj a niekedy skrátka máte pocit, že pozeráte na rozpohybované komiksové políčka. Musíte však pristúpiť na to, že Spider-Man: Paralelné svety je film, ktorý maximálne šliape na plynový pedál a z nastoleného tempa počas celej minutáže príliš nepoľavuje. Na niekoho to možno môže byť priveľa, ale napriek tomu to v tomto prípade funguje bez problémov. Výborné je originálne znenie, v ktorom si vychutnáte množstvo zvučných mien ako Chris Pine, Hailee Steinfeld, Mahershala Ali, Liev Schreiber, Nicolas Cage a mnoho ďalších. Samozrejme, v kinách nájdete i slovenský dabing, avšak ten skôr ocenia mladšie ročníky. Vynikajúca je i hudba, ktorá výborné dopĺňa dianie na obrazovke.

Napriek tomu všetkému má Spider-Man: Paralelné svety menšie mušky. Predovšetkým finálny súboj mohol byť o trochu prehľadnejší, keďže tu sa už autori naozaj odtrhli z reťaze. Síce viete, čo sa pred vami deje, ale asi iba málokto bude mať vo všetko prehľad. Taktiež je trochu škoda, že napriek štedrej minutáži dostali niektoré verzie Spider-Mana menej priestoru, než by si zaslúžili. To sú však naozaj dve maličké chybičky na kráse. Našťastie však nenarúšajú skvelý dojem z filmu.

Spider-Man: Paralelné svety je vynikajúca komiksová jazda a zároveň jeden z najlepších, ak nie vôbec najlepší film so Spider-Manom. Nezáleží na tom, že je animovaný, pretože tu nájdete kvalitný príbeh, ktorý je navyše dobre vyrozprávaný, množstvo skvelých nápadov, odkazov, výbornú akciu a i fungujúci humor a emócie. Po nepodarenom filme Venom tento raz spoločnosť Sony neuveriteľne prekvapila a ja môžem dodať iba jedno, nenechajte si tento film ujsť! Výborne sa naň totiž pozerá a ja dúfam, že na pokračovanie nebudeme musieť čakať zbytočne dlho. Tento Spider-Man totiž má v sebe ešte veľa potenciálu.

P.S. Neodchádzajte z kina predčasne, po skončení záverečných titulkov na vás čaká ešte jedna zábavná scéna.

Foto © Itafilm