Muži v čiernom: Globálna hrozba

16.6.2019|Róbert Herda|

Leto k nám už pomaly prichádza a spolu s ním okrem enormných horúčav do kín vstupujú očakávané blockbuster filmy. Zakončenie novej trilógie X-Men i príchod kráľa monštier sme už v kinách vidieť mohli. No a medzi oboma snímkami sa objavil i návrat, respektíve reboot, kedysi úspešnej série Men in Black. V pôvodnej trilógií sa objavili bok po boku Will Smith a Tomy Lee Jones, aby nám priniesli zábavnú science fiction komédiu, ktorá ťaží najviac z ústredného dua s diametrálne odlišnými vlastnosťami a názormi. Vo filmoch, na ktorých pracoval režisér Barry Sonnenfeld vždy veľmi dobre fungovala dynamika a akási komediálna súhra medzi hlavnými protagonistami. Na tých však môžeme v novom pokračovaní zabudnúť úplne, keďže okrem jedného namaľovaného obrazu, odkazujúceho na ich hrdinské činy ich absolútne nikto nespomína. Zmienených hercov však nahrádza úspešný svalovec Chris Hemsworth a pôvabná Tessa Thompson. Obaja herci sa už stretli v Marvel snímkach, konkrétne v Thor: Ragnarok im to dokonca svedčalo a ako boh hromu a neohrozená bojovníčka Valkyrie spolupracovali viac než dostatočne. Bohužiaľ, energické napätie sa tak úplne do vesmírneho univerza plného mimozemšťanov neprenieslo.

A to je teda pre snímku, ktorá sa prezentuje ako akčná buddy movie komédia zásadný problém. Je ale otázne, kde presne sa stala chyba. Postavy sú totiž jednoducho, no funkčne napísané, disponujú charizmou,  kadencia vtipov na scénu je až prehnane vysoká, čo má za následok to, že množstvo pokusov o humor jednoducho vyšumí. No i napriek tomu sa scenáristi neustále a bez prestávky snažia, občas im to dokonca vyjde, avšak nikdy nemáte pocit, že by Chris alebo Tessa tvorili unikátne duo, ktoré by ste chceli vidieť v akcii znova. Šikovne sa síce dopĺňajú, nahrávajú si na vtipy, avšak nikdy sa nestanú zapamätateľnými ikonami ako predošlí dvaja herci a to je škoda. Ak totiž niekto z mladšej hereckej generácie pôsobí na plátne a plagátoch dobre, sú to práve títo dvaja, akurát im to tentokrát tak úplne nevyšlo. Paradoxne, najväčšiu pozornosť na seba strháva mimozemšťan Pawny, ktorému prepožičal hlas Kumail Nanjiani, z ktorého sa v Hollywoode očividne stáva komediálna ikona a vídame ho vo väčších úlohách čoraz častejšie. Ten prichádza do deja až niekedy v polovici príbehu, avšak i napriek tomu baví zo všetkých najviac. Veľmi rýchlo sa stáva najzábavnejšou postavou jednoduchého príbehu, až je smutné, že ho najbližšiu dobu kvôli komerčnému neúspechu tohto filmu v kinách neuvidíme.

Fotogaléria Muži v čiernom: Globálna hrozba (2019)Zobraziť fotogalériu »

Ako už iste tušíte, scenáristicky nejde o žiaden skvost. Množstvo situácií závisí len od náhody a na poriadnu gradáciu, kde by sme boli odmenení pompézne výbušným finálne plným akcie môžete rovnako zabudnúť. Odmyslite si zopár nelogickostí, zbytočných dejových zvratov a niekoľko nepodstatných postáv, no a dostali by sme naozaj výživnú cestu naprieč krásnymi európskymi i americkými lokáciami, v ktorých hýria farby a vďaka svojej špecifickosti pôsobia naozaj krásne. Mimozemštania, ich dizajn a nápaditosť oko diváka rozhodne zaujmú, avšak rovnako ako pri pokračovaní série Fantastické zvery, jedná sa len o prchavý vizuálny doplnok, ktorému by sa občas zišlo aj nejaké to srdiečko, nakoľko väčšina prítomných príšer pôsobí roztomilo, no nikdy sa nemôžu dostatočne prejaviť, samozrejme okrem už spomínaného Pawnyho.

Ďalším veľkým kameňom úrazu sú aj antagonisti. Pravdepodobne si spomínate na švábovú obludu prvotiny tejto značky, prípadne na zvodnú krásku v podaní Lary Flynn Boyle, pričom toto trio zakončil Boris The Animal, v slovenskom preklade známy ako Boris beštia. V každom zmienenom prípade sa jednalo o nápaditých protivníkov, ktorých si jednoducho zapamätáte. Sú divní, kuriózni a zároveň zaujímaví, pričom svojím neortodoxným správaním prispievajú ku komediálnemu aspektu výsledného diela. V novinke sme sa však museli uspokojiť s mdlým a bezcharakterným mimozemským duom a jedným absolútne zbytočným monštrom, ktoré i tak nie je využité adekvátne. Ostatne, rovnakú vetu by sme mohli aplikovať na hereckú dvojicu Emma Thompson a Liam Neeson, ktorí sa vo filme objavili skutočne iba na zatraktívnenie ukážok. Koniec koncov, i legendárny hovoriaci pes, na ktorého plagáty výrazne upozorňovali má vo filme minimálne zastúpenie, presnejšie jednu jedinú scénu.

Ešte predtým ako sa film dostal do kín, očakával som špičkovú technickú stránku a výborne zrežírovanú akciu. Predsa len na režisérsku stoličku usadol F. Gary Gray, ktorý nám v minulosti už priniesol hlúpe, no zato adrenalínovo akčné Rýchlo a Zbesilo 8, či staršiu Lúpež po Taliansky. Oba zmienené projekty boli v tomto ohľade výborne zvládnuté, avšak akoby šikovný filmový tvorca stratil v tomto ohľade dych, cit pre dynamickosť a všetky vizuálne nápady. Nový muž a žena v čiernom disponujú prekrásnymi oblasťami, najkrajšími špeciálnymi efektami a súčasne najnudnejšou akciou z doterajšej série. A to pritom treba upozorniť, že predchodcovia si na nej nijak výrazne nezakladali. Je nám servírovaný jeden mdlý moment za druhým, kde to hneď v jednej akcii z dostupného traileru pôsobí iba ako nudná ukážka zaujímavých zbraní, ktoré už nikdy neuvidíme. Naozaj netuším z akého dôvodu sa autori snažili o zapojenie kontaktnejších súbojov, keď majú k dispozícii obrovský arzenál svetovej organizácie na boj so škodcami z iných galaxií. To jednoducho nedáva zmysel a už skutočne dlho som nevidel takto nezáživné akčné scenérie, ktoré by pri žánrovom projekte mali ísť takpovediac príkladom a pôsobiť ako vrchol akčných filmov. Odkaz na Hemsworthovu najlepšiu postavu (áno, jedná sa o Thora) je evidentný a milý, no akčná scéna sa vďaka nemu nestáva zábavnejšou. Aby som však tvorcom nekrivdil, v jednej naháňačke na pár krátkych momentov strhnú, avšak jedná sa len o ojedinelý moment, ktorý sa už, nanešťastie, nikdy viac nezopakuje.

Muži v čiernom: Globálna hrozba majú veľký problém v tom, že okrem humoru a zastúpenia ukážkových vizuálnych efektov idú iba na pol plynu. V akčných scénach je totiž réžia absolútne neefektívna, kde by som rád uviedol ako príklad perfektne zvládnutého, novátorského prístupu k snímaniu strhujúcich scén Jamesa Wana a jeho Aquamana. Ústredné postavy z nejakého dôvodu nedosahujú kvalít predošlej dvojice, no a kvôli komplexnému príbehu si túto snímku pustíte len veľmi ťažko. Je naozaj škoda, že letný blockbuster s astronomickým rozpočtom dokáže diváka na ploche takmer dvoch hodín výrazne nudiť, avšak scenáristom menom Matt Holloway a Art Marcum sa to bezproblémovo podarilo a to i napriek tomu, že kedysi vyprodukovali pomerne kvalitného prvého Iron Mana. Novinku z pútavého sveta tak skutočne nemožno odporučiť ani skalným fanúšikov pôvodného komiksového príbehu, nakoľko nudí rovnako efektívne ako aj tohtoročná Godzilla.

Foto © Itafilm