Spider-man: Ďaleko od domova

19.7.2019|Robert Herda|

Veľkolepý príbeh Marvel Cinematic Universe pred pár mesiacmi vyvrcholil pompéznym Avengers: Endgame. Ten uzatváral jednu veľkú dejovú líniu o Kameňoch nekonečna, do ktorej vtedy spadalo dvadsaťdva samostatných filmov. Sequel Spider-Mana je tak pomyselnou bodkou za dekádou príbehov a kompletne ukončuje celú štvrtú fázu, i keď sa mnohí mylne domnievali, že Endgame je záverom celej Infinity ságy. A na začiatok sa priznávam, že som si nového pavúčieho muža musel nechať nejakú dobu uležať v hlave, pretože s Ďaleko od domova to, minimálne z môjho pohľadu, nie je až také jednoduché. A ešte by som rád, samozrejme, upozornil, že recenzia bude obsahovať spoilery na predošlé udalosti a preto by ste ju mali čítal len v prípade, že ste predošlé snímky filmového univerza už videli.

Ako bolo už dlhšie avizované, druhý plnohodnotný film so Spider-Manom v hlavnej úlohe sa odohráva nejaký čas po klimaxe Endgame. Ľudstvo je zachránené, Tony Star položil svoj život za záchranu všetkých, superhrdinovia sa rozpŕchli, no a mladý, tentokrát už šestnásťročný, Peter Parker sa ďalej snaží skĺbiť život bežného teenagera s aktivitami, ktoré zahŕňajú ochranu mesta New York. Čoskoro však musí odcestovať, nakoľko ho čaká školský výlet do krásnych európskych miest, kde sa pokúsi prelomiť lady s pôvabnou a značne svojskou MJ. Peter rozhodne neplánuje venovať sa svojím hrdinským povinnostiam, avšak čoskoro na scénu prichádza známy Nick Fury a Spider-Man tak musí spojiť sily s Mysteriom, aby bol schopný poraziť prítomné monštrá, ktoré predstavujú nebezpečenstvo.

Buďme k sebe úprimní, pokiaľ sa aspoň trochu vyznáte v komiksových svetoch, prípadne ste počuli ako mal vyzerať pôvodný štvrtý Spider-Man od Sama Raimiho, zrejme ten „neočakávaný“ obrat v deji odhalíte hneď, respektíve naň od začiatku čakáte. S ním nemám vyložený problém a som rád, že sa k nemu autori dostali, avšak v konečnom dôsledku je odhalenie antagonistu a jeho schopností nevyužité. Dostávame sa tak opätovne k problému hlavných protivníkov Marvel filmov, ktoré pôsobia fádne a nezaujímavo, pričom ich motivácie vás zaujímať príliš nebudú.

Fotogaléria Spider-man: Ďaleko od domova (2019)Zobraziť fotogalériu »

Vo vzťahoch pokračovanie funguje bezproblémovo. Romantická línia medzi Tomom Hollandom a Zendayou je bezchybná, rovnako aj chémia medzi nimi. Zvyšok hereckého osadenstva skôr plní úlohu komických postavičiek, ktoré občas trefne utrúsia vtip, inokedy sa, samozrejme, ich žartovanie minie účinku. Nemal som však pocit, že by autori skĺzli do dehonestácie postáv, keďže konkrétne s týmto malo v minulosti MCU problém. Súčasne komické pasáže nepôsobia trápne, miestami síce až príliš infantilne, čo sa však dá pochopiť, keďže sú hlavní hrdinovia stále teenagermi. Očakávať pritom od Marvel filmov intelektuálny humor je scestné, keďže už od svojho založenia sa snažili zabávať jednoduchou formou a ono im to stále aj po rokoch vlastne výborne funguje. Je to však podporené najmä skvelým castingom, nakoľko vyššie spomínaný Tom Holland je v úlohe mladého hrdinu výborný a zvyšné herecké tváre svojim menším rolám rovnako padnú.

Kvitujem i fakt ako veľmi sa pracuje s odchodom Tonyho Starka, ktorý bol mentorom Petera. Jedná sa totiž o jednu z najemotívnejších línií, ktoré výborne dotvárajú psychológiu mladej postavy. Na nezabudnuteľného Iron Mana, ktorý pred jedenástimi rokmi odštartoval MCU, sa spomína naprieč celým filmom a mnohí z nás určite so slzou v oku zaspomínajú na túto ikonu. Mimo tohto rozvíjania pôsobí Ďaleko od domova pomerne zbytočne, respektíve len ťažko v ňom hľadať niečo zaujímavé, čo by vás navnadilo na nadchádzajúcu fázu. Áno, Peter sa ocitne v nelichotivej situácii, avšak scéna po titulkoch by zrejme nemala pôsobiť najzaujímavejšie z celej snímky, keďže sa zdá, že tá bude hrať prím v očakávanom pokračovaní. Ostatné udalosti zrejme zapadnú a celý výlet do Európy zásadnejšiu rolu v novom príbehu zohrávať nebude.

V oblasti akčných scén novinka oproti Návratu domov stráca. Nieže by autorom došli nápady, avšak istá nezáživnosť je spôsobená absenciou adekvátnych súperov, s ktorými by Peter v červenom obleku mohol prísť do kontaktu. Práve kvôli tejto absencii každá scéna pripomína krásny akrobatický let so solídnou choreografiou. Výborne ozvučený, skvelo zrežírovaný a dynamicky nakrútený, no akosi tomu chýba napätie a akýkoľvek telesný kontakt. Jon Watts má stále výborne nápady, dokáže divákovi naservírovať vizuálne hravé zábery, ktoré ho povrchovo uspokoja. Nech sa ale akokoľvek snažím, tak s výnimkou jednej vizuálne podmanivej scény, ktorá svojím konceptom prekonáva snáď všetko, čo MCU doposiaľ predviedlo, na mňa pôsobia akčné scény o triedu horšie, než tomu bolo v predchodcovi. Pritom si myslím, že mohli autori priniesť omnoho viac psychedelických pasáži, kde by sa Spider-Man kľudne postavil proti sebe samého. Bolo by to určite zaujímavé, no už som spomínal, že antagonista množstvo priestoru na skutočné vnútorné ničie Petera nedostane.

Spider-Man dostáva menej priestoru na svoje povestné hlášky a najmä pri súbojoch tak pôsobí až príliš seriózne a strnulo. Omnoho viacej sa snažia jeho spolužiaci, ktorí pretláčajú komiku do akčných scén, avšak musím upozorniť, že nenechať konkrétne tohto hrdinu neustále počas bitiek tárať je problémom. Patrí to totiž k jeho charakteru. Robí to v komiksoch, predošlých filmoch i videohrách, tu však na to akosi zabudol. O to viac ma zamrzel fakt, že trailerová scéna, kde Peter bojuje proti kriminálnikom v reštaurácii, sa v snímke nakoniec vôbec neobjavuje. A ja by som zrovna potreboval niečo v tom štýle, nakoľko krásne preskakovanie nad Londýnskym mostom pôsobí vykastrovane, keďže mu schádza poriadna dávka napätia.

Ďaleko od domova funguje najmä vo vzťahovej rovine a pri rozvíjaní poznaných charakterov vás rozhodne nudiť nebude. Súčasne láka na nadchádzajúcu snímku s mladým Peterom Parkerom, pričom to robí tak trochu nostalgickým spôsobom, nakoľko sa snaží vyložene zavďačiť pôvodnému Spider-Manovi od Sama Raimiho. Bohužiaľ, v ostatných aspektoch už tak trochu prehráva. Sequel Návratu domov totiž nemá jasné smerovanie, čo je spôsobené tým, že sa jedná skôr o bodku za Infinity ságou, ktorá ani tak nie je súčasťou väčšieho celku. Mysterio je v určitom zmysle sklamaním a akcia vďaka spomínanej absencii skutočných protivníkov stráca dych. Stále nemožno hovoriť o zlom filme, no po skvelom Homecomingu som zákonite očakával podobne dynamickú jazdu, kde by Tom Holland zo seba súkal hlášku za hláškou. Takéto pokračovanie sme však, bohužiaľ, nedostali, pričom najzásadnejším momentom celého filmu zostáva prvá scénka po záverečných titulkoch, ktorá naznačuje, že by to mohlo byť v štvrtej fáze skutočne zaujímavé a dokonca i napínavé, či rovno osudové. Návrat domov je taký len veľmi zriedkavo.

Foto © Itafilm